معاون سازمان بسیج رسانه استان زنجان:

رسانه ها پدیده النینو را تبدیل به یک تهدید روانی در جامعه نکنند

رسانه ها پدیده النینو را تبدیل به یک تهدید روانی در جامعه نکنند، بلکه به عنوان بازویی توانمند و تاثیر‌گذار سبب افزایش همدلی و هم افزایی ظرفیت‌های مردمی با نهادهای مسئول مدیریت بحران شوند.
کد خبر: ۸۵۸۸۴۰۶
|
۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون سازمان بسیج رسانه استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به پدیده النینو، گفت: پدیده النینو یک پدیده اقلیمی و آب و هوایی است که می‌تواند در صورت عدم رعایت پیشبینی‌های لازم و دقیق سبب خسارات مالی و جانی شود اما متاسفانه در روزهای اخیر با توجه به عدم رعایت اصول مدیریت بحران در فضای رسانه‌ای شاهد شکل‌گیری بسترهای بر هم زننده امنیت روانی در سطح جامعه هستیم.

نوید کمالی افزود: پدیده النینو از دیدگاه کارشناسان هواشناسی و اقلیم شناسی سبب افزایش بارندگی می‌شود که در صورت عدم رعایت اصول پدافندغیرعامل می‌توانند زمینه جاری شدن سیلاب‌ها را مهیا کنند.

معاون سازمان بسیج رسانه استان زنجان بیان کرد: وقوع سیل و طوفان یک پدیده نوظهور نیست اما برخی رسانه با پرداختن غیر واقعی و شدید به آن سبب ایجاد یک فضای تهدید آلود در جامعه شده‌اند که تاثیر آن را بر گروه‌های مختلف اجتماعی از جمله کشاورزان زحمت کش می‌توان حساس کرد.

این پژوهشگر حوزه رسانه و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت توجه رسانه‌ها به اصول مدیریت بحران گفت: در شرایطی که جامعه نیازمند آرامش روانی است و نهادهای مسئول نیز باید نسبت به اتخاذ و اجرای تدابیر لازم برای جلوگیری از ایجاد خسارت‌های مالی و جانی اقدام کنند نباید رسانه‌ها با جو سازی و تعمیم هر حادثه طبیعی به پدیده النینو موجب ایجاد شرایط بحرانی در جامعه شوند.

کمالی اظهار داشت: رسانه‌ها با انتشار اخبار دقیق و صحیح علاوه بر جلوگیری از شیوع شایعات بایستی علاوه بر افزایش اعتماد مردم به تریبون‌های خبری رسمی سبب عدم شکل‌گیری جو ناامنی روانی در جامعه شوند.

معاون سازمان بسیج رسانه استان زنجان تصریح کرد : متاسفانه شبکه‌های مجازی در حال بدل شدن به آلترناتیو رسانه‌های رسمی هستند که این موضوع فضا را برای انتشار شایعات و اخبار غیر دقیق و برهم زننده امنیت روانی جامعه مهیا کرده است.

وی در پایان با تاکید بر اهمیت آموزش عمومی راهکارهای مقابله با حوادث غیرمترقبه گفت: امیدواریم رسانه‌ها بتوانند به عنوان بازویی توانمند و تاثیر‌گذار سبب افزایش همدلی و هم افزایی ظرفیت‌های مردمی با نهادهای مسئول مدیریت بحران شوند.

ارسال نظرات