فایننشیال تایمز تحلیل می‌کند

انتخابات ترکیه با بازار چه کرد؟

پس از پیروزی دوباره حزب عدالت و توسعه در انتخابات ترکیه، ارزش لیره بالا رفت و بازار نیز رونق گرفت.
کد خبر: ۸۵۸۸۸۸۱
|
۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

به گزارش بسیج، پس از پیروزی حزب رییس جمهوری فعلی ترکیه یعنی حزب عدالت و توسعه، در انتخابات پارلمانی، ارزش لیره ترکیه بالا رفت و بازار نیز رونق بیشتری گرفت. این پیروزی باعث می‌شود که حزب عدالت و توسعه تا سال 2019 میلادی در قدرت بماند و این نهاد سیاسی که روی فعالیتهای اقتصادی آزاد تمرکز بسیاری دارد، باعث آرامش فعالان اقتصادی شده است.

به گزارش روزنامه فایننشیال تایمز، با اعلام نتیجه انتخابات ترکیه ارزش لیره ترکیه در برابر دلار بیش از 5 درصد رشد کرد و به 2.76 لیره در برابر هر دلار آمریکا رسید. لیره در سال گذشته ارزش خود را در مقابل دلار به شدت از دست داده و به یکی از بدترین واحدهای پولی از نظر عملکرد تبدیل شده بود.

با اعلام پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی، بازار بورس ترکیه نیز صعود مطلوبی را شاهد بود و شاخص بورسا استانبول که بازار بورس اصلی این کشور است، 100 واحد رشد داشت. ارزش سهام آک‌بانک که یکی از بزرگترین وام‌دهندگان این کشور است نیز در حدود 8 درصد افزایش یافت.

کارشناسان می‌گویند در ماه‌های اخیر که ترکیه شاهد وضعیت خشن سیاسی بوده و اقتصاد این کشور متاثر از آن، بی‌ثبات شده بود، رای به حزب عدالت و توسعه به معنی خواسته مردم برای ثبات اقتصاد است. مردم این کشور خواهان بازگشت به وضعیتی اقتصادی هستند که حاکمیت عدالت و توسعه با افزایش رشد تولید ناخالص داخلی و کاهش بیکاری به ارمغان آورده بود.

اما دولت رجب طیب اردوغان در سالهای اخیر به افزایش بیکاری در عین کاهش رشد تولید ناخالص داخلی دچار شده بود. هنوز هم این ریسک برای این دولت وجود دارد. ترکیه تا جایی پسرفت کرده بود که در حال کنار گذاشته شدن از جمع بازارهای نوظهور که روزی اقتصاد جهانی رویش خیلی حساب می‌کرد، بود.

با این حال، مردم ترکیه همچنان به سیاستهای اقتصادی این حزب اعتقاد دارند و تلاش کرده‌اند که با انتخاب دوباره سیاستمداران آن، ثبات را به اقتصاد کشور مهم خاورمیانه باز گردانند.


 منبع: صدای اقتصاد
ارسال نظرات