مدیر کل دفتر میوه های سردسیری :

کیفیت سیب داخل را قربانی سودجویی های خود نکنید/برای هر ایرانی سالانه 200 کیلوگرم میوه تولید می شود

روئین تن مدیر کل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: افرادی که قصد دارند دین خود را به کشورشان نشان دهند با کمی تآمل و تفکر بدانند که تا زمانیکه میوه در داخل ایران با کیفیت و ارزان‌تر تولید مشود، کار پسندیده و شایسته‌ای نیست که از میوه‌های وارداتی استفاده کنند.
کد خبر: ۸۵۹۱۰۷۹
|
۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

به گزارش خبرنگارسازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی، رمضان روئین تن مدیر کل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی، به عنوان متولی بخش تولید با اعلام این خبر که تولید محصول سیب طی سال جاری حدود سه میلیون و 500 هزار تن در کل کشور است، اظهار داشت: از این میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود 200 هزار تن افزایش تولید داشتیم و کیفیت این محصول بدلیل بارندگی های مداوم در فصل پاییز از لحاظ رنگ، اندازه و شکل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است

وی افزود: امسال از این میزان تولید سیب در کشور، 600 هزار تن آن تابستانه است که در فصل تابستان بتدریج وارد بازار میشود ومصرف آن بصورت تازه خوری است و600 هزار تن آن صنعتی که این نوع سیب بیشتر مورد مصرف کارخانجات آبمیوه گیری است.

مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه حدود یک میلیون و 800 هزار تن تولید پاییزه برای ایام عید پیش بینی شده است، گفت: بیش از سه میلیون تن از سیب تولید داخل در کشور مصرف می‌شود و مابقی برای صادرات برنامه‌ریزی شده است.

حدود 500 هزار تن تولید مازاد برنیاز کشور

روئین تن تاکید کرد: سال گذشته 400 هزار تن سیب به کشورهایی مانند روسیه، عراق، پاکستان، افغانستان صادر شد که امسال حدود500 هزار تن تولید مازاد برنیاز داخلی داریم که باید به کشورهای مختلف صادر شود.

وی ادامه داد: سال گذشته بیش از 200 هزار تن از محصول مذکور فقط به کشور عراق صادر شد اما امسال بدلیل وجود برخی مشکلات و موانع دربخش صادرات به سایر کشورها مانندعراق و روسیه به مشکل برخوردیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی طی یک ماه اخیر بدنبال راه حل برون رفت از مشکلات صادرات این محصول به کشور عراق و روسیه چندین نشست هم اندیشی با اعضای انجمن‌های صنفی باغداران، تولیدگنندگان و تجار برتر سیب داشته است تا صادرات و عرضه مستقیم سیب از سوی سازمان تعاون روستایی در این کشور‌ها صورت گیرد، بیان کرد: در این راستا بخش خصوصی مقداری از این میزان تولید سیب را خریداری و برای توزیع تدریجی در ایام عید در سردخانه ها نگه داری میکنند همچنین وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات لازم را برای خرید مستقیم از باغدار و صادرات این محصول در اختیار تجار و تولیدگنندگان قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: باتوجه به شرایط جوی امسال محصول سیب، 20 روز زودتر از موعد برداشت شده که در این راستا 3 ارگان دفتر امور بین الملل وزارت جهاد کشاورزی، معاونت تنظیم بازار جهاد و سازمان تعاون روستایی در حال پیگری این مسئله در داخل و خارج کشور هستند که امیدواریم این مشکل حل شود.

سرانه تولید میوه‌های سردرختی در کشور 16 میلیون تن است

روئین تن اضافه کرد: خوشبختانه مجموع سرانه تولید میوه‌های سردرختی در ایران 16 میلیون تن است که با توجه به جمعیت 80 میلیون نفری در کشور، برای هر فرد 200 کیلو گرم میوه تولید میشود این درحالی است که این میزان تولید در دنیا 97 کیلو گرم است یعنی کشور ما 2 برابر دنیا میوه تولید میکند.

وی با اشاره به اینکه دولت مجوز واردات میوه های همچون موز، آناناس و انبه را میدهد گفت: در کل سال گذشته 500 هزار تن از این نوع میوه ها طبق ضوابط و قانون وارد و اکنون در بازار موجود است.

وی ادامه داد: یکی از مسائل حائز اهمیتی که در کشور وجود دارد، تنوع میوه همچون؛ سیب، خرما، مرکبات، انگور، پسته و غیره است که از خود روستا، جاده ها، میادین میوه و تره بار و فروشگاهها کشور هر جا نگاه کنیم خوشبختانه وفور میوه است.

وی با تاکید براینکه دولت، بدلیل تولید کافی میوه در داخل اجازه واردات نمیدهد عنوان کرد: دولت بخاطر حمایت از تولید کننده، وفور میوه به اندازه کافی و جلوگیری از ورود افات مجوز واردات نمیدهد.

میوه های قاچاق از کجا وارد میشوند؟

وی بیان کرد: در خصوص مسئله قاچاق میوه، وزارت جهاد کشاورزی و تنظیم بازار بارها به استانداران اعلام کرده‌اند که اجازه ورد این کالا ها را ندهند.

این درحالی است که اخیرا وزارت جهاد کشاورزی نامه ای به وزارت کشور مبنی براینکه به هیچ وجه حتی در سطح پیله وری اجازه واردات ندهند، نوشته شده است.

توصیه، مدیر کل دفتر میوه های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی به مردم

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی که بازار داخلی را برهم میزند"واردات میوه" است، توصیه کرد: افرادی که قصد دارند دین خود را به کشورشان نشان دهند با کمی تآمل و تفکر بدانند که تا زمانیکه میوه در داخل ایران با کیفیت و ارزان‌تر تولید مشود، کار پسندیده و شایسته‌ای نیست که از میوه‌های وارداتی استفاده کنند چراکه با این کار تولید کننده داخلی و هم وطن خود را به خاک سیاه می نشانند و باغدار را داغدار میکنند که این امر با هیچ منطقی سازگار نیست.این درحالی است که خوشبختانه اخیرا از طریق ارگان های مربوطه، اقدامات پیگیرانه در رابطه با این موضوع در سطح شهر و میادین صورت گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات