مارک تامسون:

الاکلنگ نرخ بهره

تضاد فدرال رزرو امریکا و بانک مرکزی اروپا بر سر تعیین نرخ بهره ایجاد شد.
کد خبر: ۸۵۹۳۷۳۰
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
به گزارش بسیج، حتی اگر ذره‌ای تردید وجود داشت که اروپا محرک دیگری از بانک مرکزی دریافت خواهد کرد، روز جمعه با داده‌هایی که کاهش رشد را تأیید می‌کرد دوباره از بین رفت.

رشد تولید ناخالص داخلی در 19 کشوری که از یورو استفاده می‌کنند در سه ماه گذشته تنها حدود 0.3 درصد بوده‌است. این میزان بسیار کمتر از حد انتظار بوده‌است و نشان دهنده کاهش رشد اقتصادی در این منطقه است. در سه ماهه دوم سال رشد اقتصادی حدود 0.4 درصد بود.

ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا و سایر همکارانش در مورد احتمالات کاهش نرخ بهره صحبت‌هایی کرده‌اند، راه دیگر آنها این است که چاپ پول را توسعه ببخشند. نشست بعدی آن‌ها در سوم دسامبر خواهد بود که آخرین نشست در سال جاری است.

آمار و ارقامی که در روز دوشنبه منتشر شد و همچنین گزارش کار نشان می‌دهد که احتمال تسهیل پولی در ماه دسامبر وجود دارد.

شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که به احتمال زیاد دو بانک بزرگ و قدرتمند جهان به دو مسیر مجزا خواهند رفت. یعنی در حالی‌که عده بسیاری انتظار دارند فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را برای نخستین بار در یک دهه گذشته افزایش بدهد، همان افراد منتظرند بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را کاهش بدهد.

این مسئله که پول در اروپا ارزان‌تر شده و به طور همزمان در ایالات متحده  امریکا گران‌تر شده‌است، تأثیر بسیاری روی نرخ دلار و یورو داشته‌است.

در حال حاضر هر یورو معادل 1.08 دلار است که از 1.15دلار ماه گذشته حدود 6 درصد کمتر است.

این مسئله به صادرکنندگان اروپایی که با مشکل کاهش تقاضا در بازاهای نوظهور مواجه شده بودند، کمک می‌کند. اما نوسان یورو در سال جاری آسیب جدی به درآمدهای شرکت‌های بزرگ ایالات متحده امریکا وارد کرد.

منبع: سی‌ان‌ان مانی

منبع : صدای اقتصاد

ارسال نظرات