همایش ملی اربعین حسینی/ 10

آیت‌الله اراكی: اربعین حسینی نمودی از یك انرژی عظیم اجتماعی است

دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: راهپیمایی اربعین، از مهمترین فصل‌های جامعه‌شناسی اسلامی است و در انواع متعارف و معمول جامعه‌شناسی قابل بحث و بررسی نیست.
کد خبر: ۸۵۹۳۸۰۶
|
۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در همایش ملی اربعین كه چهارشنبه 20 آبان در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، آیت‌الله شیخ محسن اراكی، دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی  در سخنانی پیرامون جایگاه قیام حسینی در حركت تاریخ، گفت: مساله اربعین حسینی نمودی از یك انرژی عظیم اجتماعی است كه این انرژی عظیم اجتماعی، در صحرای كربلا تولید شد و تاریخ را به حركت درآورد. این انرژی، حركت جهت‌داری است كه تا زمانی كه تاریخ را به نقطه مطلوب نرساند، از پای نمی‌نشیند.


وی با تاكید بر این كه امروز این انرژی از هر زمان دیگری شكوفاتر است، گفت: وقایعی مانند اربعین نشان می‌دهد به تدریج در حال نزدیك شدن به نقطه هدف این جریان هستیم. این موضوع، از مهمترین فصل‌های جامعه‌شناسی اسلامی را تشكیل می‌دهد كه در انواع متعارف و معمول جامعه‌شناسی قابل بحث و بررسی نیست.

آیت‌الله اراكی همچنین افزود: از دیدگاه اسلامی معتقدیم همانطور كه در جهان آفرینش، جایی برای اتفاق و حادثه و تصادف وجود ندارد و هیچ چیز بی‌حساب نیست، در جامعه بشری هم جایی برای این مسائل نیست و هیچ حادثه‌ای اتفاقی، بدون نظم و هدف نیست. جامعه بشری یك جریان پویا و متحرك است كه طبق یك نظم حركت می‌كند و هر حادثه‌ای كه در این جریان رخ می‌دهد، بر مبنای یك نظم شكل می‌گیرد.

دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: بر این اساس معتقدیم قیام عاشورا نیز یك حركت هدفدار است و به برقراری جامعه‌ای با عدل جهانی خواهد انجامید؛ جامعه‌ای كه مستضعفان حاكمان جامعه خواهند شد همانطور كه آیاتی داریم كه به صراحت و با تاكید نشان‌دهنده این موضوع هستند.

وی ضمن بیان این كه ممكن است این سوال پیش بیاید كه این حركت چگونه به نقطه هدف خواهد رسید، تصریح كرد: این حرارت، عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین حادثه تاریخ بشر است. این جریان تنها در پیاده‌روی اربعین جلوه نمی‌كند بلكه جامعه را به حركت درمی‌آورد و می‌بینیم كه در تمام دنیا، از كشورهای مسلمان گرفته تا اروپایی و غیرمسلمان، یاد حسین (ع) گرامی داشته می‌شود.

این عالم دینی ضمن تاكید بر این كه قیام كربلا یك حادثه عادی نیست، افزود: باید بدانیم و بشناسیم كه ویژگی‌های این انرژی رها شده چیست؟ نخستین ویژگی این است كه این حرارت، یك انرژی جهت‌دار است كه مردم را به یك سمت و سو هدایت می‌كند. سیدالشهدا یك مجموعه ارزشی است كه احتیاج به تبیین دارد، باید هدف قیام امام حسین (ع) را بشناسیم و به دیگران بشناسانیم.

آیت‌الله شیخ محسن اراكی گفت: سومین موضوعی كه باید به آن اشاره كرد این است كه این انرژی، یك انرژی وحدت‌گراست كه سمت و سوی افراد جامعه را به یك جهت برده و نیروهای پراكنده جامعه را یكدست می‌كند. چنین حركتی فرصتی است برای این كه نیروهای تقواخواه و عدالت‌طلب یكپارچه شده و به یك انرژی عظیم اجتماعی تبدیل شوند كه ویرانگر بنیادهای ظلم و ستم بوده و بنیان عدل و ارزش‌های متعالی را بنا كند. ضمن این كه این انرژی، تمام استعدادهای انسانی را بسیج كرده و فقط انسان را در یك حد متوقف نمی‌سازد.

وی سپس به خطراتی كه امروز این جریان عظیم را تهدید می‌كند اشاره كرده و افزود: امروز جریانی درصدد نفوذ در این انرژی هدفدار حسینی است و سه هدف اصلی دارد. در مرحله اول می‌خواهند با كارایی این انرژی مبارزه كرده و آن را خنثی كنند و رابطه این جنبش اجتماعی را با اهداف حسینی قطع كنند به این صورت كه مردم در این عزاداری و پیاده‌روی‌ها حاضر شوند اما در عین حال نسبت به عدل و ارزش‌های حسینی بی‌تفاوت باشند. در این مسیر نیز بیشترین هدفی كه دارند جامعه ایران و مراسم حسینی ایران است.

این عالم دینی همچنین اظهار داشت: نفوذ دوم به این شكل است كه این مراسم را از وحدت‌گرایی به تفرقه افكنی تبدیل كنند یعنی حركتی كه باید جهت‌دهنده و یكدست‌ساز باشد و من و تویی در آن در كار نباشد و مرزهای شخصیتی در آن در هم شكسته شود را به محلی برای تفرقه تبدیل كنند. و سومین مرحله نفوذ كه خطرناكترین مرحله نفوذ است نیز این است كه از این انرژی در جهت ضد اهداف آن استفاده كرده و سعی كنند با نفوذ در هیات‌ها و عزاداری‌ها بر خلاف اهداف حسینی حركت كنند.

دبیركل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پایان گفت: لازم است تحلیل درستی از قیام حسینی داشته باشیم، لازم است با چشم باز و بصیرت به تحلیل این قیام بپردازیم و به وظایفی كه در این زمینه داریم عمل كنیم تا این جریان هرچه پویاتر باشد و از نفوذ بیگانگان در این انرژی عظیم صیانت كنیم.

ارسال نظرات