امام جمعه کرج:

اجرای امربه معروف و نهی از منکر جامعه را نجات می دهد/ بصیرت از شاخصه های بسیجی است

آیت الله حسینی همدانی گفت: یکی از شاخصه های بسیجی بودن زمان شناس و موقعیت شناس بودن است و اینگونه امور را بصیرت می گویند که اگر این بصیرت نباشد فتنه درست می شود و یا در روش به فتنه گران کمک می کند، اگر بصیرت نباشد در مقام اقدام کار را خراب می کند .
کد خبر: ۸۵۹۶۵۳۴
|
۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی خطیب نماز جمعه کرج در خطبه اول سخنرانی خود یکی از آثار نفوذ تقوا در انسان را مدارا با یکدیگر دانست و گفت:  متقین با اطرافیان خود با مدارا زندگی می کنند و اهل مشاجره و تنش نیستند و همین باعث می شود در زندگی آسوده خاطر باشند که رسول اکرم در این باره میفرمایند : اگر با مردم با روش مدارا رفتار کنید نیمی از ایمان را بدست آورده اید.


وی افزود : خداوند دوستی با مردم و مدارا رفتار کردن را نیمی از ایمان دانست  و مایه آسایش قرار داده و اهل تقوی نیز از این نعمت بهره مندند و در نهج البلاغه نیزتاکید بسیاری بر عدالت اجتماعی شده و در مورد موانع عدالت سخن گفته شده است.

 وی یکی از مواردی که مانع اجرای عدالت در جامعه است را مسئله خود کامگی دانست و گفت: این مهم مانع اجرای عدالت در جامعه می شود .

آیت الله حسینی همدانی یکی دیگر از موانع اجرای عدالت را دنبال منافع بیشتر بودن دانست و اشاره کرد: ریشه جنگ جمل در امتیاز خواهی و زیاده طلبی و منفعت طلبی می باشد.


وی اشاره کرد : یکی دیگر از موانع اجرای عدالت تبعیض است که انسان در نحوه نگاه کردن به دیگران آن را انجام می دهد و در نامه 54میفرمایند انصاف را پاسدار وگرنه دست خود را به ظلم و ستم آلوده خواهی کرد که این جنگ با خداست.

امام جمعه کرج ادامه داد: یکی دیگر ار موانع پیش داوری است که همه ما در مورد افراد پیش زمینه ای داریم که اگر برمبنای پیش زمینه داوری کنیم این داوری غلط است و مولای متقیان هم در حمکت211در نهج البلاغه میفرمایند این راه و رسم دادگری نیست که زمانی که داور می شوید بر اساس گمان نظر دهید.

وی در خطبه های دوم نمازجمعه کرج ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج گفت :  در 5آذر سال 58 امام روح الله این مرد الهی با آن تیز بینی فوق العاده‌ای که داشت فرمانی داد که آثارش همیشه باقیست که همان تشکیل بسیج مستضعفین است .

آیت الله حسینی همدانی ادامه داد: بسیج مستضعفین نهادی است که به تعبیر امام از برکات خدا برای این امت برخوردار است.

وی گفت: این شجره طیبه در تاریخ بشر ریشه دارد چون بسیج تفکر اندیشه هاست که در دوران ما بروز کرد و هفته بسیج فرصتی است که مشکلات و گرفتاری هایی که بسیجیان کشیدند را مرور و باز خوانی کرد.

امام جمعه کرج به تعریفی از بسیج پرداخت و گفت: بسیج یعنی کسی که در مورد اطراف خود و آینده احساس مسئولیت می کند و اگر هر کسی در جایگاه خوداحساس مسوولیت کند و شاخصه های زیر را داشته باشد یک بسیجی است .

وی در ادامه به شاخصه های بسیجی بودن اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصه های بسیجی بودن زمان شناس و موقعیت شناس بودن است و اینگونه امور را بصیرت می گویند که اگر این بصیرت نباشد فتنه درست  می شود و یا در روش به فتنه گران کمک می کند، اگر بصیرت نباشد در مقام اقدام کار را خراب می کند .

آیت الله حسینی همدانی افزود: موضوع بصیرت بسیار مهم است و در سال 37قمری در روز نهم صفر جنگ صفین به پا شد که در این روز کسی به شهادت رسید که یک بسیجی بود با تمام شاخصه های لازم در زمان امام علی(ع) ،که عمار یاسر نام داشت.

وی ادامه داد: عمار همان بسیجی ای بود که در آن زمان مشکلات اطراف امیر المومنین(ع) راخوب شناسایی می کرد و در جنگ صفین 90ساله بود که خود را سرباز امام می دانست .

امام جمعه کرج گفت: از خصوصیات بارز عمار بصیرت و دشمن شناسی و حمایت از ولی بود که یکی از کار های مهم او شبه زدایی از اطرافیان می باشد.

وی افزود: حفظ میحط زیست از مسائل دیگری است که باید جدی گرفته شود و باید تصرفاتی که در استان انجام شده است را بررسی کرده و از پیش روی آن ها جلوگیری کرد.


آیت الله حسینی همدانی حمله تروریستی در فرانسه را از مسائل مهم روز دانست و خاطر نشان کرد: حوادث تروریستی اخیر در فرانسه نشان از این دارد که عامل اصلی خودشان هستند و با این کار می خواهند دخالت های خود در منطقه را بیشتر کنند و مجبورند از اینگونه رفتار ها انجام دهند تا موجی از شکاف را به وجود آورند و باید مراقب بود  از دشمن اصلی خود غفلت نداشته باشیم.

 وی گفت: امام خمینی در این باره فرمودند خطر آمریکا به حدی است که اگر یک لحظه از آن غفلت کنیم نابود خواهیم شد و ما از این شعار غفلت نداریم که نفرت خود را با شعار مرگ بر آمریکا به آنان اعلام می کنیم .

امام جمعه کرج  در صحبت های پایانی خود امر به معروف و نهی از منکر را مسئله جدی دانست و گفت: یکی از مسائلی است که جامعه را نجات می دهد و اجرایی شدن این امر در تمام دستگاه ها ملزم دانست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها