رئیس بهداری ستاد کل نیروهای مسلح متذکر شد؛

ضرورت به روزرسانی سازه‌های بیمارستان‌های صحرایی/ برپایی بیمارستان‌های صحرایی مانوری برای دوران جنگ است

رئیس بهداری ستاد کل نیروهای مسلح گفت: دستگاه‌های اجرایی نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و وزارت بهداشت باید در ابتدا بتوانند سازه‌های مناسب را جهت برپایی بیمارستان‌های صحرایی تهیه کنند که خوشبختانه در سپاه و بسیج سازه‌های متعددی آماده شده و به ارائه خدمات می‌پردازند اما این سازه‌ها باید به روزرسانی شوند.
کد خبر: ۸۵۹۹۱۳۱
|
۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر حسن عراقی‌زاده، درباره خروجی و دستاوردهای برگزاری بیمارستان‌های صحرایی گفت: سابقه بیمارستان‌های صحرایی، اورژانس صحرایی و پست امداد به دوران دفاع مقدس باز می‌گردد، در آن دوران در هر محوری که قرار بود عملیاتی انجام شود از نزدیک‌ترین فاصله به مناطق عملیاتی پست‌های امداد تشکیل می‌شد و امدادگران و پزشک یاران در این مکان‌ها مستقر می‌شدند تا کارهای اولیه حیاتی و اقدامات لازم به منظور درمان مجروحان انجام شود.

وی در ادامه افزود: سپس در ادامه روند درمان مجروحان به اورژانس‌های پشت خط منتقل می‌شدند که البته اورژانس‌ها معمولاً در آن دوران مجهز‌تر بودند و علاوه بر تیم‌های اولیه پزشکان و متخصصین نیز در آن حضور داشتند و اقدامات تکمیلیتری انجام می‌شد.

مجهز‌ترین بیمارستان‌های صحرایی در نیمه دوم جنگ تحمیلی ساخته شد
رئیس بهداری ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه بیمارستان‌های صحرایی در سال اول و دوم دوران جنگ مجهز نبودند اما به تدریج کامل شدند، افرود: در نیمه دوم دوران دفاع مقدس مجهز‌ترین بیمارستان‌های صحرایی را در خطوط مختلف و در فاصله نزدیک به خطوط مقدم داشتیم؛ در این بیمارستان‌ها ۱۰تا ۱۲ اتاق عمل همزمان مشغول به کار بودند و برجسته‌ترین جراحان از جمله مغز و اعصاب، ارتوپد، عروق و سایر رشته‌های مورد نیاز در این فضا‌ها دست به جراحی می‌زدند.

وی در ادامه تاکید کرد: در بیمارستان‌های صحرایی روزی ده‌ها عمل جراحی انجام می‌شد و اگر این اعمال انجام نمی‌شد رزمنده‌ها زنده نمی‌ماندند تا اینکه برای گذراندن دوران نقاهت یا اعمال جراحی تکمیلی به بیمارستان‌های پشت جبهه در شهر‌ها منتقل شوند.

خدمت‌رسانی به محرومان توسط بیمارستان‌های صحرایی در دوران پس از جنگ
عراقی‌زاده، درباره ادامه روند بیمارستان‌های صحرایی پس از جنگ تحمیلی بیان کرد: پس از جنگ تجربه بیمارستان‌های صحرایی در نیروهای مسلح، بسیج، سپاه و ارتش وجود داشت و کسانی که در دوران جنگ مسئول بهداشت بودند به این فکر افتادند که از این امکان در خدمت رسانی به محرومان استفاده کنند؛ در سال‌های پس از جنگ بیمارستان‌های صحرایی به مرور به شکل سیار درآمد و نیرو‌ها در مناطق مرزی و محروم به مدت یک هفته تا ده روز مستقر شدند و خدمات متعددی از جمله اعمال جراحی را انجام دادند که مورد استقبال مردم و مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفت.

برپایی بیمارستان صحرایی راهکاری برای محرومیت زدایی در کشور
وی با بیان اینکه در سال گذشته توسط سپاه و بسیج بیش از ۵۰ ماموریت بیمارستان صحرایی در مناطق محروم انجام شده است، تصریح کرد: در برخی نقاط بیمارستان صحرایی خدمات درمانی و در برخی نقاط اعمال جراحی انجام شد و برای افرادی که امکان مراجعه به بیمارستان شهری را نداشتند این مسئله بسیار مفید بود که با همکاری متخصصان، پرستاران، مسئولان بسیج، سپاه، دانشگاه‌ها و ارتش این برنامه در نقاط مختلف کشور اجرا شد که این اقدام در راستای محرومیت زدایی انجام می‌شود.

این متخصص بیهوشی درباره راهکارهای عملیاتی مناسب به منظور ادامه روند بیمارستان‌های صحرایی در دوران کنونی گفت: وزارت بهداشت باید مجوزهای لازم را به بیمارستان‌های صحرایی بدهد و به لحاظ قانونی پشتیبانی لازم را از عملکرد این بیمارستان‌ها داشته باشد تا با نظارت کافی این اقدامات در مجرای قانونی خود انجام شود.

وی ادامه داد: باید بودجه‌ای برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی در نظر گرفته شود که این کار در حال انجام است، در این راستا باید در اعتبارات سال ۹۵ از سوی دستگاه‌های متولی بودجه‌ای به این منظور پیش‌بینی شود تا کسانی که کارهای اجرایی را انجام می‌دهند دغدغه‌ای برای این موضوع نداشته باشند.

ضرورت به روزرسانی سازه‌های بیمارستان‌های صحرایی
سردار عراقی‌زاده، با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کسانی که بیمارستان‌های صحرایی را برپا می‌کنند مردم، پرستاران و نیروهای بسیجی داوطلب هستند، خاطرنشان کرد: این نیروهای داوطلب همیشه برای این منظور آماده هستند و ما کمبودی در این بخش نداریم؛ دستگاه‌های اجرایی نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و وزارت بهداشت باید در ابتدا بتوانند سازه‌های مناسب را تهیه کنند که خوشبختانه در سپاه و بسیج سازه‌های متعددی آماده شده و به ارائه خدمات می‌پردازند اما این سازه‌ها باید به روزرسانی شوند.

وی تاکید کرد: باید تجهیزات کلینیکی، پاراکلینیکی و اتاق عمل روز به روز افزایش یابد تا این امکانات با شکل مناسب‌تری تهیه شود البته وزارت بهداشت نیز باید مجوز‌ها و تاییدیه‌های قانونی را از بیمارستان‌های صحرایی داشته باشند تا در آینده مشکلات حقوقی ایجاد نشود.

رئیس بهداری ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: بنده در خدمت بهداری نیروهای مسلح هستم و بهداری شامل بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی می‌شود که همه در حد توان در حال خدمت رسانی هستند پس ما با یکدیگر همفکری می‌کنیم و در حال تلاش هستیم تا روز به روز این برنامه‌ها بهتر انجام شود.

برپایی بیمارستان‌های صحرایی مانوری برای دوران جنگ است
وی درباره تفاوت‌های بیمارستان صحرایی زمان جنگ و امروز در کشور اظهار کرد: بیمارستان‌های صحرایی زمان جنگ به دلیل اینکه در معرض بمباران و گلوله باران بودند به لحاظ فیزیکی از استحکام خاصی برخوردار بودند و لازم بود زیرزمینی و بتونی باشند تا تیم درمانی و بیماران آسیب نبینند، اما هم اکنون این شرایط وجود ندارد و ما در یک منطقه دور افتاده یا محروم خدمت می‌کنیم که معمولاً تمهیداتی در آن وجود ندارد اما به دلیل امنیت می‌توانیم تجهیزات بیشتری را با خود به منطقه ببریم.

این متخصص بیهوشی افزود: بیمارستان‌های صحرایی فعلی مانوری برای زمان جنگ هستند تا نیروهای مسلح همیشه آمادگی داشته باشند که این آمادگی توسط تمامی کسانی که این سازه‌ها را برپا می‌کنند کسب می‌شود.
ارسال نظرات