به مناسبت هفته بسیج مطرح شد؛

بسیج جامعه پزشکی به عنوان نهادی مطالبه‌گر، پیگیر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: بسیج جامعه پزشکی به عنوان نهادی مطالبه‌گر با جدیت و تلاش فراوان پیگیر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است و این نهاد مردمی به تحقق اهداف ‏نظام و انقلاب کمک می‌کند.
کد خبر: ۸۵۹۹۱۵۶
|
۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، سازمان بسیج جامعه پزشکی که سال ۷۴ با بهره‌گیری از تعداد بی‌شماری از نخبگان و اساتید گروه پزشکی و پیراپزشکی که در ‏شورای مرکزی و شوراهای بسیج جامعه پزشکی استان‌ها گرد هم آمده‌اند آغاز به کار کرد‎.

سازمانی که خدماتش به گفته بسیاری از صاحبنظران عرصه سلامت، با گسترش و اشاعه تفکر دینی، ارتقاء اخلاق پزشکی، مشارکت ‏در حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، ارائه خدمات درمانی برون مرزی بارز است‎.

محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان بسیج جامعه پزشکی، به مناسبت هفته بسیج به تشریح برخی از فعالیت‌ها و دستاوردهای این قشر پرداخت.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ‏گفت: بسیج پدیده‌ای است که با سفارش حضرت امام خمینی (ره) پایه‌ریزی شد و به قدری لزوم وجود همه اقشار آن در جامعه واضح است ‏که دیگر ضرورتی به استدلال آن نیست. اقدامات ارزنده و فعالیت‌های بسیج که همواره در راه تعالی و پیشبرد این کشور بوده، هیچ ‏نیازی به اثبات ندارد و بر همگان روشن است، بسیج به طور کلی یعنی استفاده از ظرفیت مردمی برای جلو بردن اهداف کشور، ‏انقلاب و نظام و به طور خاص بسیج جامعه پزشکی همین تعریف را در حوزه سلامت دارد‎.

ضرورت تشکیلاتی شدن بسیج جامعه پزشکی در ارگان‌های مختلف
رئیس‌زاده ادامه داد: در کشور ما جریان‌های مختلفی اعم از جریان‌های دولتی، اداری و تشکیلاتی داریم اما بسیج با تکیه بر نهادهای مردمی به اهداف ‏نظام و انقلاب کمک می‌کند؛ البته درست است که یک تشکیلات اداری، وزارتخانه‌ای و دیوان سالاری بر اداره حوزه سلامت جامعه ‏حاکم است اما این تشکیلات علیرغم اینکه طی ۳۵ سال گذشته خدمات بسیاری را انجام داده، نتوانسته همه مشکلات را مرتفع کند‎. ‎

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور با انتقاد از اینکه برخی به دنبال دو قطبی کردن جامعه هستند، افزود: آنچه در بسیج به ما مربوط می‌شود حفظ روحیه جهادی در حوزه سلامت کشور است، ما با جبهه وسیعی از دشمنان مواجه هستیم؛ اگر روزگاری استکبار و غرب تلاش می‌کردند تمرکز قدرت را بر روی ما بیاورند اما امروز ما توانستیم تمرکز قدرت آنان را بشکنیم و اگر روزی برای دفاع در اروند می‌جنگیدیم اما امروز کیلومتر‌ها آن طرف مرز در حال شکستن تمرکز دشمنان هستیم و این موضوع نشان‌دهنده این است که هیچ کشوری در منطقه قدرت ما را ندارد و این مسئله به دلیل سرمایه‌ها و ذخایر انسانی است.

وی در رابطه با نقش اثر گذار بسیج جامعه پزشکی گفت: همانطور که از بسیج و نیروی بسیجی انتظار می‌رود تا در همه عرصه‌ها حضور داشته باشند و به مجاهدت علمی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بپردازند از بسیج جامعه ‏پزشکی نیز این انتظار می‌رود که با فعالیت‌های جهاد گونه خود در عرصه بهداشت، درمان و سلامت همچون شهدا و ایثارگران دوران هشت سال دفاع مقدس با اخلاص در داخل و خارج از کشور فعال باشند. یکی از سرمایه‌های علمی و ارزشمند پزشکان بسیجی دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران این است که موجب پیشرفت‌های علمی تخصصی پزشکان ما در بخش‌های مختلف درمانی شده است؛ ما در همین رابطه کتاب‌ها و تولیدات فرهنگی مختلفی را درباره معرفی شهدا و ایثارگران داشته‌ایم.

رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تاکید کرد: بسیج جامعه ‏پزشکی به صورت غیررسمی و بعد از انقلاب اسلامی و با حوادثی که در طول آن رخ داد، تشکیل شد؛ شاید در آن روز تابلویی که ‏برای معرفی بسیج باشد، وجود نداشت اما در واقع این بسیج بود که به خدمات ارزنده پزشکی می‌پرداخت‎. ‎ برکات بسیج در دوران جنگ این بود که تعداد زیاد مجروحین و مصدومین شیمیایی این دوران سخت و ‏پرحادثه، با این حرکت مردمی درمان شدند و کارهای بسیار ارزنده پزشکی صورت گرفت چراکه تنها بسیج جامعه پزشکی قادر بود ‏از پس حجم عظیم بیماران مبتلا به تروما دوران جنگ، برآید‎ و به نظر من اگر‌‌‌‌ همان حرکت بسیج در دوران جنگ، امروز هم ادامه پیدا ‏کند در ارتباط با حل مشکلات درمانی مردم موفق خواهیم بود‎. ‎

۱۳۰ هزار نفر از جامعه سلامت کشور عضو بسیج جامعه پزشکی‌اند
رئیس‌زاده گفت: همه جامعه ۴۱۵ هزار نفری شاغل در حوزه سلامت کشور، بسیار فرا‌تر از وظیفه اداری خود توانایی دارند، آن‌ها دارای یک توان ‏انقلابی و خدمت رسانی جهادی هستند که این توان بسیار بیش از ظرفیت اداری و وظایف تعیین شده آن‌ها است و ما باید معترف باشیم ‏که تاکنون از توان این نیروهای ارزنده بسیار کم استفاده کرده‌ایم‎ که از این تعداد ۱۳۰ هزار نفر عضو بسیج جامعه پزشکی هستند.

وی افزود: بسیج جامعه پزشکی می‌تواند ظرفیت فرااداری اعضای اینجامعه را در خدمت سلامت کشور قرار دهد، این ظرفیت اگر بیشتر از ‏نهادهای مسئول نباشد قطعا کمتر هم نیست. کارکرد بسیج در این است که پزشکی که در بیمارستان کار هر روز خود را می‌کند او را در ‏مسیری آورده تا در روزهایی از سال اعلام آمادگی کرده و در مناطق محروم اقدامات جهادی انجام دهد‎.

دکتر رئیس‌زاده ادامه داد: مجموع این ظرفیت‌ها بسیار عظیم و فراگیر است و سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در جستجوی استفاده از این نیرو است؛ ‏برهمین اساس طی سال‌های گذشته، اقداماتی همچون بیمارستان‌های صحرایی، اعزام تیم‌های تخصصی و تک‌تخصصی، ویزیت‌های ‏رایگان، اعزام تیم‌های خارج از کشور، اعزام تیم‌های پزشکی در حوادث و بلایا را انجام داده که نمونه‌هایی از استفاده از این ظرفیت ‏بالا است‎.

رویکر آینده بیمارستان‌های صحرایی بسیج با محوریت «پیشگیری مقدم بر درمان»
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور ‏عنوان کرد: برنامه‌ها و طرح‌های کلان آینده این سازمان بر محور «پیشگیری مقدم بر درمان» استوار شده و هدف از اعزام تیم‌های درمانی و ‏برپایی بیمارستان‌های صحرایی در آینده با این رویکرد است که غلظت کارهای بهداشتی و پیشگیری و غربالگری را بیش از کارهای ‏درمانی کنیم، بدین صورت که با اولویت قرار دادن بحث خود مراقبتی، سبک زندگی، تغذیه سالم و بهداشت فردی از رویکرد درمان ‏محوری بر محور پیشگیری در آینده برسیم‎.

رئیس‌زاده گفت: بسیج به دنبال مدیریت دیگر سازمان‌های مردم نهاد نیست اما می‌خواهد اگر سازمان‌های مردم نهاد در جایی با مشکلی ‏برخورد کردند، آن حرکت را تسهیل کرده و تقویت کند. در واقع بسیج جامعه پزشکی می‌خواهد سازمان‌های مردم نهاد در حوزه سلامت ‏بیشتر به نقش خودشان عمل کنند. ما نیز در نظر داریم سازمان‌های مردم نهاد را با ارتباطات و توانمندی‌هایی که داریم وارد صحنه کنیم ‏و مشکلاتی که در ارگان‌ها بر سر راه آن‌ها وجود دارد را برداریم‎.

وی گفت: کار اصلی ما، سازماندهی، تجمیع، هم افزایی و مدیریت حرکت‌های جهادی در حوزه سلامت کشور است، البته ارگانهای مختلفی ‏حرکت‌های جهادی در حوزه بهداشت و درمان کشور انجام می‌دهند اما همه به صورت جزایر پراکنده‌اند که باید آن‌ها با کمک خود ‏نهاد‌ها، اقشار و وزارت بهداشت تجمیع شوند و با یک برآیند مشخص به حرکت درآورد و اگر این امر محقق شود حتما تغییر ‏محسوسی در حوزه سلامت کشور به جای خواهد گذاشت‎.

دکتر رئیس‌زاده متذکر شد: کسانی که در این برنامه‌های جهادی شرکت کرده‌اند افرادی صاحب مسئولیت در حوزه نظام اداری سلامت هستند و روحیه ‏بسیجی و جهادی پزشکان باعث شده تا آن‌ها در این برنامه‌ها هم شرکت کرده و خدمات خود را ارائه دهند؛ بنابراین من معتقدم اگر بتوانیم ‏این ظرفیت را ساماندهی و بسترسازی کرده تا بتوانیم از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم، حتما تحول عظیمی در حوزه سلامت رخ ‏خواهد داد و بسیار سریع‌تر از آنچه که انتظار می‌رود به اهداف نظام در حوزه سلامت دست خواهیم یافت‎.

رئیس‌زاده گفت: اکنون ما درحال پیگیری هستیم که این اقدامات جهادی که در تمام کشور از طرف گروههای مختلف انجام می‌شود را هم ‏راستا، متمرکز و هماهنگ کنیم زیرا در این صورت اثرات بسیار مطلوبی را در نظام سلامت کشور خواهیم دید. این حرکات اکنون ‏نیز وجود دارد و به صورت اقدامات جهادی انجام می‌شود اما متاسفانه پراکنده و به صورت جزیره‌ای است‎.

بهره‌مندی ۱۱ میلیون نفر از از خدمات بسیج جامعه پزشکی در پنج سال اخیر
رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور تاکید کرد: ‏در پنج سال اخیر بالغ بر ۱۱ میلیون نفر خدمت رایگان در مناطق محروم و صعب العبور ارائه ‏کرده‌ایم که دارای کیفیت خوبی در حوزه‌های درمانی و بهداشتی بوده است؛ حجم این خدمات رایگان بالغ بر ۱۱۰میلیارد تومان بوده، همچنین چیزی بالغ بر ۳۲ هزار تیم تخصصی ‏و فوق تخصصی در مدت این چند سال به مناطق محروم و مرزی اعزام کرده‌ایم.

رئیس‌زاده گفت: اهمیت این کار به لحاظ عددی یا تعداد خدماتی که ارائه شده و یا به لحاظ ریالی عدد قابل توجهی نیست اما از این منظر که این خدمات ‏در مناطق محروم انجام شده است، یعنی مناطقی که دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی به خصوص خدمات تخصصی سخت است، ‏ارزشمند می‌شود‎.

وی ادامه داد: اینگونه خدمات برای مردم و جامعه پزشکی برکت دارد؛ ‏یعنی ما معتقدیم که این اثر گذار‌ترین کار فرهنگی است که می‌تواند در حوزه سلامت و در بین جامعه پزشکی انجام شود؛ به این معنا که ‏خود افرادی که به مناطق محروم رفته و از نزدیک با مردم تعامل می‌کنند، با درد مردم و رنج مردم آشنا می‌شوند و مشکلات ‏مردم را می‌بینند، واقعا تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ همچنین عمده کسانی که در این برنامه‌ها شرکت می‌کنند چه در داخل و چه ‏در خارج از کشور به نوعی مشتری دائم ما می‌شوند و این یک اثر پالایش روحی برای جامعه پزشکی دارد و مانع از این می‌شود که ‏جامعه پزشکی ما دچار روزمرگی و درگیر مسائل روزانه مانند بحث‌های علمی و یا بحث‌های مادی شوند.

فعالیت داوطلبانه دو هزار نفر از بسیجیان جامعه پزشکی در راهپیمایی اربعین
رئیس‌زاده، با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم بیش از دو هزار نفر از بسیجیان جامعه پزشکی در برنامه‌های اربعین در داخل و خارج از کشور فعال باشند، افزود: این خدمات کاملاً داوطلبانه و جهادی انجام می‌شود و به دلیل تعداد زیاد داوطلب ظرفیت سازمان دهی آنان برای ما وجود ندارد اما امیدواریم در سال‌های آینده به سمتی حرکت کنیم تا ظرفیت و ساختار لازم برای استفاده از این پتانسیل بسیج جامعه پزشکی بیشتر فراهم شود.

وی تاکید کرد: فاصله نقاط مرزی تا بیمارستان داخل کشور زیاد نیست و زنجیره امداد و انتقال مناسبی در نظر گرفته شده است همچنین انتقال هوایی با بالگردهای آمبولانس اقدام دیگری در این باره است که در نقاط مرزی مستقر خواهند شد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی ادامه داد: پیش بینی ما این است که بیش از ۲۰۰ هزار نفر از خدمات مراقبت از سلامت ما در داخل نقاط مرزی استفاده کنند و امیدواریم که با تدابیر حفاظتی، بهداشتی و درمانی مناسب مانند سال گذشته اتفاقی رخ ندهد.

برنامه‌های در دستور کار سازمان بسیج جامعه پزشکی
وی برنامه‌هایی که در دستور کار این سازمان‏ قرار دارد را چنین بیان کرد: پرداختن به سبک الگوی تغذیه سالم، ‏بحث تعالی جمعیت، بحث کاهش دادن عوامل خطرزا و یا ریز‌فاکتور‌ها یکی از مباحثی است که در دستور کار سازمان قرار دارد.

رئیس‌زاده، همچنین درباره مباحث جمعیتی علی الخصوص در حوزه بهداشت و درمان اظهار داشت: سیاست‌های افزایش جمعیت بحث بسیار مهمی است، چرا که وضعیت و سیر فعلی جمعیت ما مهم‌ترین تهدید برای ایران آینده است.

وی ادامه داد: بنابراین مهم‌ترین تهدید برای آینده ایران روند فعلی کاهش جمعیت کشور است، در این مورد مسئولان وزارت بهداشت مسئولیت مهمی به‌عهده دارند و همه روش‌های قبلی که برای کنترل جمعیت وجود داشت باید متوقف شود.

رئیس‌زاده، به توقف آموزش‌های گذشته در بحث کاهش جمعیت و پرهیز از ارائه وسایل جلوگیری از بارداری به‌صورت رایگان و همچنین اصلاح روش‌ها و ضوابطی که در خانه‌های بهداشت در مبحث کاهش جمعیت وجود داشت، اشاره کرد و افزود: در یک حرکت انقلابی مسائل گذشته در بحث کاهش جمعیت باید متوقف شود، در هیچ‌جا روش‌های گذشته نباید اعمال شود و باید به‌سمتی پیش رویم که این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

وی همچنین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری یادآور شد: بسیج جامعه پزشکی به عنوان نهادی مطالبه‌گر با جدیت و تلاش فراوان پیگیر فرمایشات مقام معظم رهبری در حوزه سلامت است و از سوی دیگر نیز باید بگویم طرح تحول سلامت در نگاه کلی بسیج جامعه پزشکی طرح مثبتی است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی با بیان اینکه هر سال اسفند ماه یادواره شهید دکتر رهنمون و تجلیل از خانواده شهدا و ایثارگران جامعه پزشکی برگزار می‌شود، اظهار داشت: امسال نیز در اسفند ماه جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده به ایثارگران و خانواده‌های شهدای جامعه پزشکی اهدا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این مراسم در اهواز برگزار می‌شود، افزود: در کنار مراسم اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون، کنگره میان دوره‌ای جامعه جراحان و بهداری رزم نیز در اهواز برگزار می‌شود.

رییس‌زاده، درباره نحوه اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون بیان داشت: اینجایزه از سوی هیئت امنای مراسم اهدای جایزه ملی شهید رهنمون که با ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می‌شود به افرادی که دارای شرایط لازم باشند تقدیم می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار