معاون برنامه ریزی امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان:

اقتصاد مقاومتی تکلیف است

اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه مطرح نیست، بلکه یک تکلیف است.
کد خبر: ۸۶۰۰۶۸۰
|
۰۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون برنامه ریزی امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در نشست خبری اظهار داشت: وظیفه همه سازمانها و مردم اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی است.

مهدی قهرمانی افزود: اقتصاد مقاومتی یک برنامه جدید نیست، بلکه هدف اقتصاد مقاومتی بهره گیری از امکانات و پتانسیل های موجود برای خوداتکایی در بخش های مختلف است.

وی همچنین گفت: احصای برنامه های در حال اجرای اقتصاد مقاومتی در سازمان جهاد کشاورزی استان و تقویت، بازبینی و بروزرسانی آنها و اضافه کردن برنامه های جدید از اقدامات این سازمان در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی است.

معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اضافه کرد: ارتقاء راندمان عملکرد در واحد سطح با تجاری سازی ژن چند قلوزایی و پیش بینی برنامه های جدید برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی از دیگر اقداماتی است که می توان به آنها اشاره کرد.

مساحی 220 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زنجان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز از مساحی 220 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان خبر داد و گفت: این میزان 30 درصد از زمین‌های کشاورزی استان را شامل می‌شود.

حسین جعفری به برخی اقدامات انجام گرفته در بخش کشاورزی استان زنجان اشاره و اظهار کرد: طی سال زراعی گذشته با وجود کاهش 40 میلی‌متری بارندگی‌ها در استان زنجان خرید تضمینی محصول گندم از کشاورزان استان به 231 هزار و 600 تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 10 هزار تنی داشته است.

وی استان زنجان را جزء پنج استان برتر کشور در زمینه تولید بذر برشمرد و تصریح کرد: ما به تمام تعهدات خود در زمینه تولید بذر سالم و گواهی شده بویِژه در حوزه غلات و حبوبات عمل کرده ایم.

جعفری افزود: تولید بذر سیب زمینی در استان زنجان از یک‌هزار و 900 تن به 2 هزار و 400 تن افزایش پیدا کرده است.

توزیع یک میلیون اصله نهال طی سال جاری در زنجان

این مسئول از توزیع بیش از 227 هزار اصله نهال محصولات باغی در استان زنجان خبر داد و اضافه کرد: یک میلیون اصله نهال نیز در اواخر امسال و اوایل سال آینده توزیع خواهد شد.

وی همچنین از احداث هفت واحد گلخانه صنعتی در استان زنجان خبر داد و تصریح کرد: این تعداد گلخانه سطحی بالغ بر 19 هزار و 390 مترمربع را در بر می‌گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان به تامین و انتقال آب برای احداث 581 هکتار باغ زیتون در اراضی شیب‌دار استان اشاره و بیان کرد: تاکنون 76 پرونده متقاضی استفاده از تسهیلات حوزه باغبانی با مبلغ بالغ بر 42 میلیارد ریال معرفی شده است.

خودکفایی استان زنجان در تولید محصولات دامی

جعفری در ادامه به ثمر رسیدن نتایج طرح تحقیقاتی کاربردی اصلاح نژاد گوسفند افشاری را از جمله اقدامات شاخص حوزه امور دام استان زنجان برشمرد و افزود: در حال حاضر نیاز استان به تولید محصولات دامی به طور کامل رفع شده است.

وی گفت: استان زنجان در تامین چهار محصول استراتژیک زیر بخش امور دام از جمله گوشت سفید، گوشت قرمز، تخم‌مرغ و شیر به خود کفایی رسیده و هم‌اکنون موفق به صادرات 30 درصد مازاد تولید این محصولات به خارج از استان شده است.

وی با تأکید بر اهمیت حمایت از دامداری‌های کوچک روستایی اظهار کرد: تلاش بر این است تا با حمایت از این دامداری‌ها به تحقق توسعه پایدار در استان زنجان کمک کنیم.

لزوم توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان زنجان

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان ضرورت ایجاد صنایع مختلف در بخش کشاورزی در راستای افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده را مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: با توجه به اینکه از دو سوم تولیدات بخش کشاورزی استان زنجان مازاد بر نیاز استان بوده و صادر می‌شوند توسعه صنایع تبدیلی در استان می‌تواند ارزش افزوده فراوانی را به دنبال داشته باشد.

جعفری با اشاره به احداث دو واحد بسته‌بندی کشمش با ظرفیت 5 هزار تن و در استان زنجان از احداث کارخانه فرآوری محصول زیتون با ظرفیت سالانه 2 هزار تن در این استان خبر داد.

این مسئول متذکر شد: علاوه بر واحدهای فوق واحدهای تولیدی دیگری نیز تا پایان امسال در بخش کشاورزی استان زنجان به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه استان زنجان موفق به کسب رتبه نخست کشوری در افزایش تولید محصولات آبزی نسبت به سال گذشته شده است، گفت: این استان همچنین رتبه دهم کشوری در تولید کل محصولات آبزی را از آن خود کرده است.

تامین 26 دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی طی سال جاری در زنجان

جعفری استان زنجان را جزو استان‌های برتر کشور در جذب خط اعتباری مکانیزاسیون دانست و بیان داشت: این استان با 4 هزار و 854 دستگاه تراکتور و 340 دستگاه کمباین دارای ضریب مکانیزاسیون 1.34 اسب بخار بر هکتار است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان در پایان انتقال فن‌آوری‌های نوین و تامین 26 دستگاه ماشین‌آلات کشاورزی را از جمله اقدامات انجام گرفته طی سال جاری در این استان اعلام و اظهار کرد: در این راستا بیش از یک میلیارد ریال کمک بلاعوض و بالغ بر 5 میلیارد ریال تسهیلات بانکی واگذار شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار