خبرهای داغ:
یادداشت ویژه هفته بسیج/ابوذر باقری

ظرفیت بسیج و نگاه‎ دولت به خارج از مرزها

دولتی که با انتقاد از دولت قبل و سیاه نمائی بیش از حد از خدمات دولت قبل به نوعی ابراز داشت که ویرانه تحویل گرفته و در عین حال نیز جوانان تحصیلکرده و متعهد و متخصص را از سیستم مدیریتی و تصمیم گیری کنار گذاشت و به قول یکی از وزرا، ژنرال ها و بازنشسته ها را مجددا در مناسب مهم قرار داد تا اینکه الان نتیجه شعارهای آنان در حل صد روزه بحران اقتصادی را در حال حاضر ببینیم و قضاوت کنیم.
کد خبر: ۸۶۰۱۳۵۰
|
۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج ابوذر باقری حقوقدان و فعال سیاسی، به مناسبت هفته بسیج در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری بسیج قرار داده به آسیب شناسی نگاه دولت یازدهم و ضرورت بهره گیری از ظرفیت های گسترده بسیج در عرصه اقتصادی پرداخته که متن این یادداشت در ادامه آمده است:

سال ها قبل در بحبوحه فشارهای سیاسی بین المللی علیه دولت دهم و زمزمه های تحریم و فشارهای اقتصادی بر علیه نظام، مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های علنی و دیدارهای مسئولان و کارگزاران نظام با معظم له و یا در نام گذاری شعار سال موضوعی را مطرح می کردند که هیچ کس شاید به عمق این فرمایشات توجهی نمی کرد تا این برهه که همه آن موضوعات بر همه گان عیان و آشکار شد رهنمودها و شعارهایی که رنگ و بوی اقتصاد مقاومتی و تکیه بر توانمندی ها و ظرفیت های داخلی بود اما هیچوقت توسط دولتمردان و مسئولان به صورت جدی و عملیاتی مورد توجه قرار نگرفت.

تحریم های ناجوانمردانه و ظالمانه غرب در حوزه فروش نفت، بانک و بیمه، کشتیرانی، دارو، قطعات هواپیما و... باعث شد که نظلم اقتصادی و پیش بینی های مالی و بودجه ای مملکت از نظر هزینه و درآمد دچار اخلال جدی شود و به یکباره شوک عظیمی به پیکر اقتصادی و مالی کشور وارد شود.

 اثرات تحریم های وضع شده بیش از آنکه در عمل خود را نشان دهند در جو عمومی و رسانه ای باعث فشارهایی بر علیه دولت قبل شد تا از این وضعیت روانی و ملتهب بازار و امرار معاش مردم، شعارهایی از سوی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شود که قصد ما مذاکره با غرب برای برداشتن تحریم ها و برقرای مناسبات صلح آمیز با جامعه جهانی و کدخدا است و...

وضعیت نامناسب اقتصادی از یک سو و فشارهای روانی رسانه های وابسته به غرب از سوی دیگر موجب شد که برخی خواص بی بصیرت نیز مجددا احیا شوند و به هر شکل ممکن دولتی که قصدش حل بحران اقتصادی بود را به قدرت برسانند.

بیش از دو سال است که دولتی که شعارهای محوری آن رفع مشکلات و معضلات اقتصادی بود سرکار است و تمام ابزارهای لازم را نیز در اختیار دارد و همراهی بی نظیر قوه مقننه جهت تصویب لوایح و رای اعتماد به وزرا و... را نیز در کنار خود دارد، دولتی که با انتقاد از دولت قبل و سیاه نمائی بیش از حد از خدمات دولت قبل به نوعی ابراز داشت که ویرانه تحویل گرفته و در عین حال نیز جوانان تحصیلکرده و متعهد و متخصص را از سیستم مدیریتی و تصمیم گیری کنار گذاشت و به قول یکی از وزرا، ژنرال ها و بازنشسته ها را مجددا در مناسب مهم قرار داد تا اینکه الان نتیجه شعارهای آنان در حل صد روزه بحران اقتصادی را در حال حاضر ببینیم و قضاوت کنیم.

برگردیم به مقدمه بحث، نوآوری و شکوفایی، اصلاح الگوى مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهادی اقتصادی، تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانى، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، شعارهای سال های اخیر بود که توسط مقام معظم رهبری نام گزاری شده بود، شعارها و رهنمودهایی که اگر به صورت جدی توسط مسئولان اجرائی و آکادمیک و نخبگان کشور مورد توجه قرار می گرفت بی شک وضعیت اقتصادی کشور در حالت کنونی قرار نمی گرفت و چه بسا خیلی از اتفاقات سیاسی انتخاباتی نیز نتیجه های دیگری داشت و تصمیم گیری مردم نیز جوری دیگری می شد.

اقتصاد مقاومتی، موضوعی که رهبر معظم انقلاب در دولت فعلی به صورت جدی مطرح کرده اند و در جلسات اختصاصی با هیئات دولت به صورت موشکافانه و ریزتر آنرا تبیین نموده اند، معظم له در دیدار با دانش آموزان و دانشجویان در 12 آبان فرمودند:« درخصوص اجرای اقتصاد مقاومتی آن چیزی که باید اتفاق بیفتد هنوز اتفاق نیفتاده است و مسئولان دولتی تازه، گزارشی درباره‌ی برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای اجرای اقتصاد مقاومتی به من داده‌اند». این جملات نشان دهنده این است که دولت فعلی آنچنان که باید و شاید بحث اقتصاد مقاومتی و رشد تولید و توانمندی های داخلی توسط جوانان و مردم کشور را جدی نگرفته است. دلیل آن هم تا کنون بر همگان عیان شده، دولتمردان راه نجات اقتصاد ایران را در دستان غرب و در قلم کدخدا دیده اند ولاغیر.

 جهت گیری و تصمیمات سیاسی و اقتصادی دولت و راهی را که بدون توجه به هشدارها و تذکرات دلسوزان نظام و کارشناسان خبره طی می کند آینده روشنی را نباید متصور شد و انتهای این خودسری و شتاب پرتگاهی به بلندای سقوط از دیدگان مردم ایران زمین و افتادن در دادگاه افکار عمومی نمی توان یافت. اما با این وضعیت چه باید کرد؟وظیفه مردم چیست؟نقش بسیج مستضعفین کجای ماجراست؟آیا باید بی تفاوت ماند و فقط نظاره گر بود؟

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در نشست خبری خود با رسانه ها در 24 آبان اشاره ای به بحث ورود بسیج به اقتصاد مقاومتی و ارائه طرح های مربوطه به معاون اول رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی داشت، تجربه موفق تشکیل بسیج سازندگی در سالهای نه چندان دور و چشیدن ثمره و خدمات آن در زمینه های مختلف خصوصا در مناطق محروم و دور افتاده باعث شد که نام بسیج همراه با سازندگی و خدمت به مردم عجین شود و بسیج به راستی مظهر خدمت بی منت به مردم شد.

ورود جدی و مصمم فرماندهی و بدنه کارشناسی و نخبه بسیج به موضوع اقتصاد مقاومتی نشان داد که همچنان فرامین مقام معظم رهبری نصب العین نیروهای انقلابی و وفادار به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، فرامین و رهنمودهایی که اگر در وقت مقتضی و موعد مقرر شنیده و اجرا شوند بی شک ثمرات و برکات وافری خواهد داشت.

بی شک همه ما نسبت به منابع انسانی و نیروهای جوان نخبه و منابع طبیعی خدادادی اعم از نف و گاز، خاک حاصلخیز، تنوع جغرافیایی و آب و هوایی و جاذبه های توریستی و گردشگری و... واقف هستیم و نیازی به برشمردن این نعمات و نتایج حاص از درآمدهای آن ها  به صورت ریز نیست، اما آیا رواست که این همه ظرفیت رها شود و یا اینکه به صورت مختصر به آن توجه شود و همه آمال و آرزوهای خوب برای این مرز و بوم را به تصمیم بیگانگان واگذار کرد؟

عزم جدی مردم و مسئولان برای به فعلیت رساندن این پتانسیل های خفته باید هرچه زودترعملیاتی شود، نیروی محرکه و محور این عملیات ملی سازمان بسیج مستضعفین است،بسیجی که بارها امتحانات خود را از بدو پیروزی انقلاب اسلامی در سخت ترین شرایط پس داده است.

باید مطالبه بهبود وضعیت اقتصادی با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و بومی گسترده شود و مردم خودشان پای کار بیایند، وقتی مردم به این نتیجه برسند که تنها راه و چاره اوضاع و احوال اقتصادی و اجتماعی آنان در دستان خودشان است و فرهنگ سازی لازم صورت پذیرد، قطعا مسئولان نیز تمکین خواهند کرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار