رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل:

یکی از ابزارهای ماندگاری نهضت عاشورا شعر و ادبیات است

بدون تردید شعر یکی از هنر های اصیل بشری است که از دیر باز با ذهن وعواطف انسانها سرو کار داشته ودر قالب گفتار آهنگین وعاطفی تجلّی می یابد.
کد خبر: ۸۶۰۲۵۶۳
|
۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، به مناسبت فرا رسیدن اربعین حسینی شب شعر آیینی به همت سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل در مسجد جامع شهرستان نیر برگزار شد.

عظیم دشتی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان در این مراسم اظهار داشت: یکی از ابزارهای که نهضت عاشورا و پیام آن را ماندگار کرده است شعر و ادبیات پایداری است مخصوصاً اشعار آیینی که گویاترین، نافذترین و تاثیرگذارترین وسیله برای انتقال فرهنگ عاشورا از نسلی به نسل دیگر است.

وی افزود :بدون تردید شعر یکی از هنر های اصیل بشری است که از دیر باز با ذهن وعواطف انسانها سرو کار داشته ودر قالب گفتار آهنگین وعاطفی تجلّی می یابد. در دوران پیش از اسلام ودر محیط جاهلی آن زمان،شعر پدیده ای کاملا شناخته شده بود وشاعران جایگاه رفیعی داشتند. پس از ظهور اسلام نیز اهتمام به شعر کاسته نشد وپیامبر بزرگوار اسلام(ص) واصحاب ایشان به شعر وتأثیر گذاری آن وضرورت استفاده از آن برای اهداف مقدّس کاملا واقف بوده اند.

دشتی گفت : شعرِ شیعیِ عاشورایی (حسینی) یکی از شاخه های پربار ادب اسلامی است که بی گمان می توان آن را برگزیده ترین و اثرگذارترین شعر در نوع خود دانست. ویژگیِ مهم و اصلی شعرِ شیعیِ عاشورایی (حسینی) در تعهّد نهفته است. شعری که دربردارنده پیامی الهی و انسانی و هماهنگ با فطرت سلیم بشری است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان استان با اشاره به اینکه در کشور ما کمتر شاعری پیدا می شود که بر مصیبت حضرت سیدالشهدا(ع) شعر نسروده باشد افزود : آحاد مردم مسلمان ایران به حضرت امام حسین (ع) ویاران باوفایش عشق می ورزند وهرکسی با روش وسلیقه خاص خود عشق وارادت خود را به سید الشهدا نشان میدهند که صاحبان قلم وشعرای با ذوق با اشعار خود تلاش می کنند در زنده نگه داشتن نهضت حسینی سهیم باشند.

دشتی در پایان گفت : خطه اردبیل در دوه معاصر شعرای زیادی را به عرصه فرهنگ وادب کشور معرفی کرده است که هریک از شعرای گرانقدر با سبک وسیاق خود در پویایی نهضت حسینی سهیم بوده اند ودر ترویج فرهنگ عاشورا نقش بسزایی را ایفا نموده اند.

در ادامه این مراسم , اسکندر سخنور , شهاب الدین وطندوست , نادر قدیریان نیاری , روزبه صمدی , ثریا خلیق , سمیه معمر , افسون بهنژاد , سولماز صادق زاده , محمد فرید , سید سعید اطهر نیاری در رثای مصیبت حشرت امام حسین (ع) اشعر خود را قرائت کردند.

ارسال نظرات