مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:

مدیرکل آموزش و پرروش استان زنجان

رویکرد آموزش و پرورش در مدارس جایگزینی بحث‌های پژوهش‌محوری به جای حافظه‌محوری است.
کد خبر: ۸۶۰۳۹۹۲
|
۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در آیین تجلیل از دانش‌آموزان پژوهنده ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش گفت: باید بازنگری نسبت به وضعیت پژوهش در جامعه به ویژه جمعیت دانش‌آموزی وجود داشته باشد.

مرتضی تمجیدی افزود: دانش‌‌آموزان موجب افتخار کشور و آینده‌ساز نظام جمهوری اسلامی هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به وضعیت کشورهای دیگر در زمینه پژوهش اظهار داشت: همین امر موجب پیشرفت شده است و باید در کشور خودمان نیز این روند را در پیش بگیریم.

این مسئول با اشاره به اینکه پیشرفت این کشورها مدیون پژوهشگران است و سهمی که به پژوهش اختصاص یافته نشان از اهمیت بسیار آن دارد، اضافه کرد: در کشور ما نیز طی سال‌های گذشته به امر پژوهش تاکید بسیاری شده است.

تمجیدی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش نیز به منظور گسترش پژوهش بحث معلم پژوهنده اجرایی می‌شود، تصریح کرد: این اقدام با هدف توسعه فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین معلمان، مدیران و کارکنان آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به فرآیند راه‌اندازی و کاربردی کردن موضوع پژوهش در آموزش و پرورش افزود: هم اکنون در دوره ابتدایی طرح جابرابن حیان در حال اجرا است.

مدیرکل آموزش و پرروش استان زنجان با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح ترویج پژوهش در بین دانش‌آموزان از دوران کودکی است، تصریح کرد: خوشبختانه در قالب این طرح کارهای علمی خوبی ارائه شده است.

تمجیدی با اشاره به اینکه در دوره‌های بالاتر نظام آموزشی نیز به جای حافظه محوری، پژوهش‌محوری در پیش گرفته شده است، اضافه کرد: همین امر موجب پویایی مدارس نیز در امر پژوهش شده است.

وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی نیازمند معلمان پژوهشگر است و این کار باید از بین معلمان و خانواده‌ها آغاز شود، تصریح کرد: همه اولیای مدارس و همچنین خانواده‌ها باید توجه ویژه‌ای به امر پژوهش داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه باید ارائه نظرات و قضاوت‌های شخصی نیز باید بر اساس پژوهش صورت گیرد، اضافه کرد: امیدواریم این امر تبدیل به یک فرهنگ شود و در کل جامعه نهادینه شود.

تمجیدی با اشاره به اینکه هفته پژوهش فرصت مناسبی برای اجرای طرح‌های مختلف و ترویج فرهنگ پژوهش است، از همه دانش‌آموزانی که با زحمات اولیای مدارس و با حمایت‌های خانواده‌ها اقدامات پژوهشی را انجام داده‌اند، تقدیر کرد.

وی در تعریف اقدام پژوهشی اضافه کرد: اقدام‌پژوهی عبارت فعالیت علمی در محیط کاری است که در آن محقق یا محققان، با روش ابتکاری، برای تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرروش استان زنجان با اشاره به اهمیت پژوهش در جامعه تصریح کرد: این نوع پژوهش از جهاتی شامل سادگی، نوآوری، دانش‌افزایی، در برگیرنده طیف وسیعی از معلمان با هر سطح مدرک تحصیلی و صرف هزینه اندک دارای اهمیت است.

ارسال نظرات