خبرهای داغ:
جوانی در گفتگوی تفصیلی با بسیج عنوان کرد

عدم برخورد با خاتمی دلیل بر عدم مجرمیت او نیست

کد خبر: ۸۶۰۵۶۲۴
|
۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۵
 خبرگزاری بسیج-گروه سیاسی: چندی پیش روزنامه اطلاعات با درج تصویری از رئیس دولت اصلاحات فاز جدیدی از تطهیر فتنه و سران فتنه را کلید زد و این موضوع با واکنش دستگاه قضا و همچنین رسانه های جبهه انقلاب مواجه شد با این حال دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در نامه اخیری که به دکتر سعدالله زارعی نوشته است موضوعات جدیدی را مطرح کرده است که به نظر می رسد جای بحث و بررسی بیشتری دارد یکی از این مباحث انتساب این مساله به مقام معظم رهبری است که معظم‎له با دیدگاه های آقای دعایی همراه هستند! برای بررسی هرچه بیشتر ابعاد تلاش روزنامه اطلاعات برای تنویر چهره فتنه گفتگویی را با سردار یدالله جوانی کارشناس مسایل سیاسی انجام دادیم که ماحصل آن نظر شما می گذرد:

تقلیل فتنه 88 به دعوای حزبی خیانت است/ مواضع رهبری درباب فتنه روشن است و تأویل نمی‌پذیرد/عدم برخورد با خاتمی دلیل عدم مجرمیت نیست/ حصر اولویت مردم نیست که دولت پیگیر آن باشد
 

خبرگزاری بسیج: حضرت عالی در جریان اتفاقات اخیر در روزنامه اطلاعات و مواضع آقای دعایی هستید. به نظر شما چرا در شرایط فعلی این اقدامات در حال شکل گرفتن است؟

 متاسفانه طی سال های پس از فتنه 88 افراد و گروه هایی تلاش داشته‌اند این جریان مرموز و خطرناک را کمرنگ جلوه دهند و ماهیت براندازانه آن را نادیده بینگارند. این جریان در تلاش بوده است که فتنه 88 را به دعوای برخی نامزدها تقلیل دهد و از این طریق زمینه را برای بازگشت عناصر فتنه به صحنه سیاست و ساختار قدرت فراهم کند. به نظر من اقدام اخیر روزنامه اطلاعات را نیز می توان در همین زمینه تحلیل کرد و ابتکار جدیدی نیست.

خبرگزاری بسیج: در نامه نگاری که بین آقایان دعایی و زارعی صورت گرفته است مدیرمسئول روزنامه اطلاعات به نوعی تلاش می کند تا رئیس دولت اصلاحات را از حلقه سران فتنه بیرون قلمداد کند. شما عملکرد خاتمی در قضایای فتنه 88 را چه طور ارزیابی می کنید؟

اسناد و مدارک نشان می دهد خاتمی در سال 88 با ادعای میرحسین موسوی مبنی بر تقلب در انتخابات همراهی کرده و در کنار موسوی ایستاده است شاید مهمترین همگرایی خاتمی با فتنه گران بیانیه مشترکی بود که خاتمی با میر حسین موسوی منتشر کرد و در آن بر ابطال انتخابات بدون طی روال قانونی تاکید کرد در بیانیه های مجمع روحانیون مبارز که خاتمی در آن ها نظر داشته حمایت از فتنه به طور کاملا روشنی وجود داشت و آنها مدعی تقلب در انتخابات شدند لذا وی هم به لحاظ فردی و هم به دلیل عضویت در مجمع روحانیون مبارز با موسوی همراهی کرد و یکی از شرکای اصلی سران فتنه بوده است.

خبرگزاری بسیج: شما جرم اصلی رئیس دولت اصلاحات در فتنه 88 را چه ارزیابی می کنید؟

به نظرم من در این خصوص باید رجوع کنیم به اینکه فتنه 88 اساسا با چه هدفی آغاز شده بود با توجه به اسناد، مدارک و ادعاهای خود فتنه‌گران اکنون مشخص شده که فتنه سال 88  در قالب «کودتای مخملی» تمام عیار و توسط بیگانگان و اذناب داخلی آنان طراحی  شده است این جریان مدعی تقلب در انتخابات 88 شد و ناجوانمردانه و بدون هیچ گونه سند و مدرکی نظام را متهم به دروغگویی و پنهان کاری کرد که این خود بزرگترین جرم سران فتنه به حساب می آید و آقای خاتمی نیز در این جرم شریک است. اگر نظام رافت نشان داده  و با خاتمی برخورد جدی نکرده است دلیل بر عدم مجرمیت خاتمی نیست بلکه به دلیل سابقه وی این ملاحظه لحاظ شده است.

بسیج: مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در نامه اخیر خود به نوعی نظر خود را منتسب به مقام معظم رهبری کرده است. تحلیل شما در این زمینه چیست؟

امروز شایسته است افرادی که مدعی دلسوزی برای مردم و نظام هستند هوشمندانه و بابصیرت عمل کنند و بی‎جهت در پازل دشمن برای تطهیر فتنه گران قرار نگیرند من معتقدم آنچه روزنامه اطلاعات انجام داد به دلیل تاثیرپذیری از فضایی است که فتنه گران شکل دادند و برخی عناصر هم خواسته یا ناخواسته در این مسیر حرکت می کنند. آقای دعایی اخیرا ادعا دارد که دیدگاه‌هایش را خدمت مقام معظم رهبری نوشته و ایشان تائید کرده اند در حالی که دیدگاه های رهبر انقلاب در مورد فتنه اظهر من الشمس است و مشخص است ایشان چه نگاهی نسبت به قضیه فتنه 88 دارند اگر واقعا بیانات مقام معظم رهبری را فصل‎الخطاب بدانیم به راحتی می توانیم از این مساله عبور کنیم.

خبرگزاری بسیج: برخی این شبهه را مطرح می کنند که مواضع رئیس دولت اصلاحات بعد از خطبه تاریخی مقام معظم رهبری در 29 خرداد سال 88 تغییر کرده و همراه با نظام بوده است. آیا شما این ادعا را می‎پذیرید؟

من تفاوت خیلی آشکاری را در این زمینه نمی بینیم مجمع روحانیون مبارز در آن زمان برای 30 خردادماه دعوت به راهپیمایی کرده بود در حالی که مجوز نداشت مقام معظم رهبری نیز روز جمعه 29 خرداد خطبه های نماز جمعه را ایراد فرمودند و انتظار می رفت همان روز مجمع روحانیون برگزاری راهپیمایی را لغو کند اما عملا این بیانیه روز 30 خرداد یعنی یک روز بعد صادر شد که دیگر معنایی نداشت. ضمن اینکه از خطبه‌های رهبری تا 9 دی سال 88 اتفاقات زیادی مثل راهپیمایی روز قدس، 13 آبان، 16 آذر ، عاشورای سال 88 و...  وجود داشت اما خاتمی و مجمع روحانیون مبارز در برابر این هنجار‌شکنی‌ها هیچ واکنشی از خود نشان ندادند و مرزبندی صورت نگرفت و تنها سکوت کردند.

واقعا انتظار این بود که در برابر شعارهایی مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» و یا «جمهوری ایرانی»  خاتمی مرزبندی می کرد اما سکوت توام با رضایت در پیش گرفت؛ یک اتهام بزرگ علیه نظام وارد شده و در حالی که خود آقایان می دانستند اساسا چنین تقلبی محال است بازهم سکوت کردند و اجازه دادند تا منافقین و دیگر گروه های معاند فضا را برای ایجاد فشار علیه نظام مساعد ببینند. البته اکنون فتنه گران در محافل خصوصی خود صراحتا عنوان می کنند که چنین تقلبی امکان نداشته است و یا اینکه باید در برابر هنجارشکنی ها موضع گیری می کردیم اما بازهم در ملا عام این موضع گیری ها را مطرح نمی کنند و حتی تا به امروز اعلامیه و بیانیه ای نه از سوی خاتمی و نه از سوی مجمع روحانیون نداریم که با صراحت سلامت انتخابات 88 را تائید کنند.


خبرگزاری بسیج: بیش از 6 سال از قضایای فتنه می گذرد اما هنوز در جریان اصلاحات زمزمه هایی مبنی بر تائید اقدامات صورت گرفته مطرح می شود به نظر شما راه عبور از ماجرای فتنه چیست؟

کاملا واضح است تنها راه برای عبور از این مساله این است افرادی که به نظام ظلم کردند، وطن فروشی کردند و در برابر رای مردم ایستادند به اشتباه بزرگ خود اعتراف کنند و از پیشگاه ملت عذرخواهی و ابراز ندامت و پشیمانی کنند. همه این اتفاقات در سال 88 بر اساس یک ادعای بی‌اساس روی داد که واقعیت نداشت اگر قرار است بساط این داستان جمع شود باید بیایند به اشتباه خودشان اعتراف کنند اطرافیان موسوی و خاتمی در جلسات خصوصی اعلام می کنند که تقلب نشده است اما در مصاحبه رسمی نمی گویند تقلبی در کار نبوده است به نظرم این جریان هنوز می خواهد هواداران خود را حفظ کندچراکه اگر صراحتا به اشتباه گذشته خود اعتراف کنند آنگاه برخی هواداران طلبکار می‌شوند که چرا فریب خورده اند. اگر واقعا این ها دلسوز مردم هستند باید صادقانه با مردم سخن بگویند.

خبرگزاری بسیج: رسانه های جریان اصلاحات وقتی به موضوع قضاوت درباره قضایای فتنه 88 می رسند یک پای دعوا را هم جریان اصولگرا می دانند و مدعی هستند اگر قرار است اظهار پشیمانی باشد این موضوع باید دو طرفه باشد. به نظر شما اینکه این جریان درصدد است ظلم خود به نظام را با اشتباهات انتخاباتی عده ای معدود از اصولگرایان یکی کند منطقی است؟

بله من هم با شما موافقم که اساسا این دو مساله از زمین تا آسمان با هم تفاوت دارد در سال 88 دعوا بین دو جریان نبود در سال 88 جریانی که فتنه را آغاز کرد نظام را متهم به تقلب کرد در واقع فتنه 88 دعوای بین موسوی و احمدی نژاد نبود که الان بگوئیم اگر قرار است موسوی و کروبی ابراز ندامت کنند اصولگرایان هم باید عذرخواهی کنند موضوع چیز دیگری است اگر به فضای سال 88 بازگردیم متوجه خواهیم شد این جریان چه جرم بزرگی را مرتکب شدند. این جریان علیه جمهوریت، علیه رای مردم  و علیه حق الناس ایستاند و نظام را متهم به تقلب در آرا کرد. بنده هم موافقم اگر اصولگرایان نیز در سال 88 اشتباهی داشته اند باید با آن برخورد شود اما فتنه 88 منازعه بین دو جریان نبود بلکه یک طرف آن نظام قرار داشت که از رای مردم دفاع می کرد و طرف دیگر امنیت را هدف گرفته بود.

خبرگزاری بسیج: دولت یازدهم از زمانی روی کارآمدن مدام خود را پیگیر قضیه حصر نشان داده است فکر می کنید این نوع از اقدامات به صلاح دولت است؟

اساسا دخالت در این مساله و قضاوت درباب آن در صلاحیت دولت نیست. بلکه این مجموعه نظام و دستگاه قضایی است که باید مشخص کند چه جرمی روی داده و بر اساس این جرم تشخیص نهایی را بدهد البته برخی مدعی هستند چرا محاکمه اکنون صورت نمی گیرد و پاسخ آن هم این است که این تصمیم حاکمیت و نظام است.

به نظرم جریان دولت می بایست در این قضیه هوشمندانه برخورد کند امروز اصلاح‌طلبان می خواهند دولت یازدهم را پلی به سمت خواسته های خود قرار دهند دولت باید در این زمینه مرزبندی جدی با فتنه داشته باشد البته ما همه اصلاح طلبان را برابر فتنه گران نمی دانیم و معتقدیم  در این جریان افرادی هستند که معتقد به نظام هستند و حتی در زمینه فتنه هم مرزبندی داشته اند اما به هر حال امروز دولت باید اولویت ها را ببیند اولویت مردم و مشکل اساسی جامعه امروز مطمئنا حصر نیست بلکه مشکلات اقتصادی است که اولویت دارد البته متاسفانه یک نوع معامله گری نیز در این زمینه صورت می گیرد و برخی با مانور روی رفع حصر به دنبال آرای انتخاباتی هستند که این مساله به هیچ وجه شایسته دولت نیست.

خبرگزاری بسیج: با تشکر از اینکه وقتتان را در اختیار ما قرار دادید.

من هم از شما سپاسگذارم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها