سردبیر اقتصادی وطن امروز در گفتگو با بسیج:

ضعف دیپلماسی موجب کاهش قیمت نفت شد

محاسن چنین قراردادهایی این است که فقط جذب سرمایه گذار خارجی را به دنبال دارد و وزارت نفت می گوید بخاطر اینکه سرمایه گذاران خارجی جذب شوند این قراردادها را منعقد کردیم اما سوال این است که به چه قیمتی باید این کار را کرد؟
کد خبر: ۸۶۰۶۵۰۰
|
۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۰

محسن جندقی دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج با اشاره به قراردادهای جدید نفتی دولت یازدهم گفت: با این گونه قراردادها سرمایه گذاران خارجی به صنعت نفت ایران تسلط پیدا می کنند، این نوع قرارداد که بیع متقابل است باعث می شود سرمایه گذار خارجی هر چه ظرفیت تولید را بالا ببرد امتیازش بالاتر می شود و با بالارفتن امتیاز، بر صنعت نفت ایران تسلط پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این قراردادها دارای محاسن و معایبی است تصریح کرد: محاسن چنین قراردادهایی این است که فقط جذب سرمایه گذار خارجی را به دنبال دارد و وزارت نفت می گوید بخاطر اینکه سرمایه گذاران خارجی جذب شوند این قراردادها را منعقد کردیم اما سوال این است که به چه قیمتی باید این کار را کرد؟

دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز گفت: سرمایه گذار خارجی به دنبال نفع خودش است و اگر نفت اکتشاف نشود و به عنوان ذخایر ملی باقی بماند خیلی بهتر است تا اینکه کشورهای بیگانه در کشور ما نفوذ کنند.

جندقی با اشاره به نفوذ اقتصادی سرمایه گذاران خارجی در چنین قراردادهایی خاطرنشان کرد: بیش از صد شرکت خارجی می توانند با عقد چنین قراردادهایی در صنعت نفت ما نفوذ کنند چرا که برای آنها قرارداد جذابی است ولی نتیجه اش چه می شود؟ مسئولین وزارت نفت نتوانستند توجیه مناسبی برای پاسخ این سوال مهم بیاورند.

وی با اشاره به اینکه یکی از نکات اقتصاد مقاومتی این است که دولت خام فروشی نفت را کنار بگذارد اظهار داشت: این قراردادهای جدید در راستای توسعه خام فروشی است چرا که ایران در حال حاضر ظرفیت نگهداری تولیدات خود را ندارد هر چند می توانیم تولیدمان را به چهار میلیون بشکه در روز برسانیم.

جندقی ادامه داد: یکی از نکات اقتصاد مقاومتی این است که به جای خام فروشی فرآورده فروشی صورت گیرد که در الگوی جدید قراردادهای نفتی کمترین توجهی به آن نشده و تنها در جهت افزایش تولید تنظیم شده است.

دبیر اقتصادی روزنامه وطن امروز گفت: سیاستهای آقای زنگنه همان سیاستهای دولت اصلاحات است در حالی که نه وضعیت صنعت  نفت وضعیت دوره پانزده سال پیش است و نه آقای زنگنه مثل آن زمان است؛ ایشان می خواهد سهم ایران را به عنوان تولید کننده قوی افزایش دهد ولی سیاست ایشان جواب نداده چون با مصاحبه کردن و نامه نوشتن می خواهد اعلام کند ما افزایش تولید داریم تا موثر باشد.

جندقی تصریح کرد: وزیر نفت در دوسال اخیر پیوسته حرف از افزایش تولید و کنار گذاشتن رقبا زده است.

وی در خاتمه با اشاره به دیپلماسی ضعیف وزارت نفت گفت: دیپلماسی ونزوئلا و دیگر کشورها که سهم ناچیزی در سهم تولید نفت جهان دارند از وزارت نفت ما بهتر و بیشتر است و آنها تحرکات بیشتری داشتند ولی دیپلماسی ما واقعا ضعیف عمل کرد.

ارسال نظرات