گزارش از وضعیت بد دامداری در خاتم؛

گاوداری های خاتم در انتظار ورشکستگی!/دولت دامداران را حمایت نمی کند

صنعت دامداری به عنوان یکی از بخشهای مهم اشتغالزای شهرستان خاتم با مشکلات عدیده دست و پنجه‌نرم می‌کند و فعالان این بخش مدعی هستند که این صنعت در آستانه ورشکستگی قرار دارد.
کد خبر: ۸۶۰۷۰۵۶
|
۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از خاتم، صنعت دامداری به عنوان یکی از بخشهای مهم اشتغالزای شهرستان خاتم با مشکلات عدیده دست و پنجه‌نرم می‌کند و فعالان این بخش مدعی هستند که این صنعت در آستانه ورشکستگی قرار دارد.

گرانی نهاده و علوفه موضوعی است که طی چند سال اخیر بار‌ها پیرامون آن سخن گفته شده است و با توجه به مشکلاتی که گریبانگیر صنعت دامداری کشور است به نظر می‌رسد که در حد‌‌ همان گفته‌ها باقی مانده و راهکاری عملی برای برون رفت صنعت دام از مشکلات پیش رو اندیشیده نشده است.

گرانی چرخه تولید شیر و گوشت بخصوص با توجه به افزایش قیمت‌ها به شکل چند برابری، صنعت دامداری کشور را در مرز ورشکستگی قرار داده و از سویی دیگر و به گفته خود دامداران واردات گوشت در حالی که با حمایت از تولید کنندگان می‌توان در این زمینه خودکفا شد نیز بر سایر مشکلات تولید کنندگان دو کالای مهم شیر و گوشت افزوده است.

عدم هم‌خوانی قیمت شیر با هزینه‌های تمام شده تولید آن، علت اصلی تعطیلی و یا ورشکستگی

عدم هم‌خوانی قیمت شیر با هزینه‌های تمام شده تولید آن، علت اصلی تعطیلی و یا ورشکستگی بسیاری از واحدهای گاوداری در سطح شهرستان خاتم است.

بالا رفتن قیمت نهاده های دامی وعلوفه و قیمت پایین خرید شیر، گاوداران و دامداران خاتم را در مسیر ورشکستگی قرار داده است.

یکی از دامداران ورشکسته شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار طنین خاتم اظهار داشت: با وضعیت موجود، تولید شیر به صرفه نیست و وضعیت دامداری در حال بدتر شدن است.

دهقان گفت:قیمت خرید شیر جوابگوی مخارج نیست و قیمت بالای نهاده های دامی وپایین بودن قیمت شیر موجب متضرر شدن دامداران شده است.

وی خاطر نشان کرد: عدم تناسب میان قیمت مواد مورد نیاز واحدهای دامپروری و قیمت فروش شیر و گوشت، باعث ورشکستگی تعداد زیادی از دامداران شده است.

دولتدامداران را حمایت نمی کند/صنعت گاوداری نیازمند سرمایه گذاری میلیاردی است

دهقان افزود: در کشورهای دیگر، دولت به عنوان یک نهاد پرقدرت دامداران را مورد حمایت خود قرار می‌دهد، اما در کشور ما این‌گونه نیست، چرا که نه‌تنها هیچ‌گونه حمایتی از دامداران صورت نمی‌گیرد، بلکه دولت با واردات گوشت و شیر خشک، مشکلات دامداران را افزایش می‌دهد.

این دامدار ورشکسته افزود:سرمایه‌گذاری در صنعت گاوداری توجیه اقتصادی خوبی خواهد داشت مشروط بر این که سرمایه‌گذاری در شکل کلانی صورت گیرد؛ زیرا وجود مشکلات فراوان در این صنعت، واحدهای خرد و کوچک را دیر یا زود زمین‌گیر خواهد کرد، در این شرایط کسانی می‌توانند زیر بار سختی‌ها کمر راست کنند که سرمایه‌گذاری میلیاردی داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر مهمترین مشکلات دامداری‌ها خشکسالی در سال های گذشته، افزایش قیمت علوفه و نهاده‌های دامی، بدهی دامداران به سیستم بانکی و عدم پرداخت مطالبات دامداران و گرانی سوخت است.

گفتگو با دامدارانی که با ادامه بحران قیمت شیر گاوهای خود را برای فروش گذاشته‌اند، ناامیدی و خستگی آنها را از شرایط بد فعلی نشان می‌دهد؛ پایین بودن قیمت شیر و هزینه‌های بالایی که باعث ورشکستگی می‌شود، توان ادامه کار را از بسیاری از آنان گرفته است. اکثر آنها معتقدند که این وضعیت تغییری نخواهد کرد و اوضاع دامداران روزبه‌روز بدتر خواهد شد. سوال اساسی اینجاست که حلقه گمشده در داستان قیمت شیر کجاست و بالاخره در این ماجرا دامدار مقصر است یا صنایع لبنی؟

ارسال نظرات