نتیجه 17 سال پاسكاري پروژه در بين سازمان‌هاي مختلف استان؛

افتتاح نخستين كتابخانه مركزي يزد در سفر آينده دولت!

سال‌هاست كه مسئولان استان راه‌اندازي بزرگترين كتابخانه تخصصي را به علاقمندان به كتاب و دانش وعده مي‌دهند اما بعد از 17 سال درهاي اين كتابخانه هنوز بر روي اين افراد باز نشده است. كتابخانه مركزي يزد هر چند سال يكبار بين نهاد و سازمان‌هاي مختلف اين استان در چرخش بود تا اينكه در آخر به شهرداري يزد محول شد. توقف اين پروژه بنا به دلايلي مانند اختلال در بافت تاريخي شهر يزد، تغيير در پيمانكار، كمبود اعتبار و ... بوده است.
کد خبر: ۸۶۰۷۴۸۱
|
۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: روزنامه جوان در مقاله ای به قلم« فرزانه فريدوني» نوشت: عملیات احداث کتابخانه مرکزی یزد از سال 77 آغاز شد و به دلیل مشکلات عدیده‌‌ای که بر سر راه ساخت آن ایجاد شد، تا به امروز به بهره‌برداری نرسیده است. در سال 83 اين پروژه به طور كامل متوقف شد و در سال مرداد ماه 86 تنها پيگيري كه مسئولان استان در مورد رسیدگی به اين طرح بزرگ انجام دادند، تشکیل کمیته‌ای شامل نمایندگان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان‌میراث فرهنگی و گردشگری و مسکن و شهرسازی استان بود. در آن زمان، با وجودي كه شروع مجدد اين پروژه كه در آخرين سفر هيات دولت جزو طرح‌هاي مصوب بود، بايد در دستور كار قرار مي‌گرفت اما اين اتفاق نيفتاد. در واقع تنها تصمیم اين كميته مشترك بر حفظ وضعیت موجود و ادامه توقف در ساخت این کتابخانه بود. به گفته مدیر وقت امور کتابخانه‌های عمومی استان یزد در آن زمان، این کتابخانه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در تمام مدت ساخت فقط اسکلت فلزی آن نصب بوده است.

محمدرضا قانع اعلام كرد: اگر پروژه ادامه پيدا مي‌كرد، با حدود یک میلیارد تومان اعتبار تکمیل می‌شد اما با توجه به گرانی بیش از حد مصالح ساختمانی در صورت ادامه کار بیش از ۲ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.چالش ديگر اين كتابخانه اين بود كه در بافت قدیمی شهر واقع شده و با توجه به ارتفاع ساختمان آن، این موضوع به مشكلي با سازمان میراث فرهنگی استان تبدیل شده بود. این سازمان رسماً اعلام کرد باید به میزان ۹ متر از ارتفاع این ساختمان کاسته شود.

پروژه دست به دست به شهرداري رسيد

مطالعه و طراحی کتابخانه مرکزی یزد در سال 76 و در ابتداري كار، زیر نظر دفتر عمرانی و املاک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد اما این طرح با پیشرفت فیزیکی کمتر از 20 درصد، از سال 80 برای اجرا به اداره کل مسکن و شهرسازی وقت واگذار شد. در سال 88 و در مقطعي كوتاه، دستگاه اجرایی این طرح از اداره کل مسکن و شهرسازی به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تغییر پيدا كرد ولی به دلیل توقف كار، مجدداً تکمیل پروژه به اداره کل مسکن و شهرسازی وقت محول شد. در سال 93 ساختمان کتابخانه با پیشرفت 80 درصد به مالک زمین آن یعنی شهرداری یزد داده شد تا از سوی شهرداری، تکمیل و به بهره‌برداری برسد. در واقع تكميل ساخت کتابخانه مرکزی یزد پس از چند بار دست به دست شدن بین سازمان‌هاي مختلف، بالاخره به شهرداری یزد واگذار شد تا شايد پس از سال‌ها انتظار به نتيجه برسد.در سال 93 مدیر فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی استان یزد در اين مورد گفت: از عمده دلایل تأخیر در اجرای این طرح علاوه بر عدم تأمین اعتبار کافی و به موقع، ممانعت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در مقاطع مختلف و تأکید این دستگاه بر تعدیل ارتفاع طرح به دلیل قرارگیری آن در محدوده بافت تاریخی بوده است.

همچنين در همان زمان شهردار یزد، با انتقاد از این‌که عملیات ساخت کتابخانه 16 سال به طول انجامیده و به نظر می‌رسد با این روند سال‌های سال نیز به بهره برداری نرسد، گفت: شهرداری در نظر دارد از طریق اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دولت و بخشی از اعتبارات شهرداری، این مجموعه را تکمیل کند.محمدرضا عظیمی‌زاده افزود: طرح نیمه تمام این کتابخانه به عنوان مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه دیجیتال استان، با 80 درصد پیشرفت فیزیکی با 20میلیارد ریال اعتبار طی 18ماه تکمیل می‌شود اما آن را به ارگانی تحویل نخواهد داد.

 

در حال آماده سازي

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی یزد در ابان ماه امسال از به پایان رسیدن عملیات ساخت کتابخانه مرکزی یزد خبر داد. رقیه دوست فاطمی‌ها در مورد وضعیت اين پروژه گفت: کتابخانه مرکزی یزد طرحی بود که از 16سال قبل در مرکز استان کلنگ‌زنی شد اما به دلیل مشکلات فنی و اعتباری تاکنون ادامه یافته است.وی افزود: پس از اینکه مشکل فنی این کتابخانه رفع شد، به دلیل کمبود منابع مالی نهاد کتابخانه‌ها و اداره ارشاد، تکمیل این کتابخانه به شهرداری یزد سپرده شد و شهردار نیز چندی پیش از آماده بهره‌برداری رسيدن این کتابخانه خبر داد.وي اعلام كرد: این کتابخانه در واقع بزرگترین کتابخانه استان یزد است كه به تجهیزات بسیاری نیاز دارد. ضمن اینکه هزینه‌های نگهداری آن نیز بالا است و از آنجا که نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد چنین بودجه‌ای ندارد، هنوز تکیلف تجهیز و نگهداری این کتابخانه مشخص نشده است.در چند روز گذشته معاون فنی و عمرانی شهرداری یزد اعلام كرد: کتابخانه مركزي يزد تا یک ماه آینده در سفر رئیس جمهور به استان افتتاح خواهد شد.

محمدرسول طهماسبی گفت: تاکنون برای ساخت این کتابخانه 700 میلیون تومان اعتبارهزینه شده است، اگر انشعابات به موقع به این کتابخانه واگذار شود، بهره‌برداری اولیه تا یک ماه آینده ممکن است.همچنين تکمیل و تجهیز نهایی کتابخانه باید در یک قرارداد مجزا انجام شود که برای تکمیل ابنیه و تجهیز آن به 800 میلیون تومان اعتبار نیاز است. البته سفر هيات دولت به استان يزد مشخص نيست و قرار است تا پايان دوره به اين استان سفر كند.

 

 

ارسال نظرات