مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل:

منواکسید کربن، گازی که به مرگ خاموش معروف است!

گاز منواکسید کربن روی جریان روان خون و سیستم عصبی به ویژه سلول‌های مغزی تأثیر می‌گذارد و فرد را دچار سردرد، سرگیجه و رنگ پریدگی می‌کند که این خود از علائم گازگرفتگی است.
کد خبر: ۸۶۰۸۸۷۲
|
۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بهزاد ولیزاده، مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: در9 ماهه سال‌جاری اردبیل چهار نفر بر اثر گازگرفتگی فوت کرده و بیش از 100 نفر نیز بستری شدند.

گاز منواکسید کربن که گاز بدون رنگ و بو و کشنده است، روی جریان روان خون و سیستم عصبی به ویژه سلول‌های مغزی تأثیر می‌گذارد و فرد را دچار سردرد، سرگیجه و رنگ پریدگی می‌کند که این خود از علائم گازگرفتگی است.

در حالی که سالانه 800 نفر در کشور با مرگ خاموش به زندگیشان پایان داده می‌شود، در استان اردبیل نیز سالانه بیش از 218 نفر بر اثر گازگرفتگی مسموم شده و تعدادی از آنها جان می‌سپارند.

بهزاد ولیزاده با بیان اینکه 70 درصد گازگرفتگی‌ها به دلیل نامناسب بودن دودکش‌ها بوده است، افزود: باید از دودکش‌های استاندارد با کلاهک مناسبی که فاصله طولی و عرضی آن رعایت شود، استفاده شده و به هیچ وجه از دودکش‌های غیراستاندارد استفاده نشود.

وی گفت: باید هموطنان با چک کردن مرتب محل خروج گاز منواکسید کربن و دودکش‌ها و توجه کردن به رنگ شعله‌های بخاری کنترل‌های لازم را انجام دهند، چراکه اگر رنگ شعله بخاری آبی باشد وضعیت مناسب بوده و مکش نیز به خوبی اتفاق می‌افتد اما رنگ زرد نشان احتراق ناقص و احتمال تولید منواکسید کربن را به همه ما گوشزد می‌کند.

اما مسئولان اورژانس 115 نیز این روزها با هر تماسی مبنی بر گازگرفتگی خود را به سرعت به آن محل می‌رسانند تا اقدامات مناسبی را انجام دهند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اردبیل تصریح کرد: طی روزهای گذشته یکی از مسمومیت‌های ناشی از گاز را در تالاری در اردبیل شاهد بودیم که بیش از 30 نفر در آن به دلیل استشمام منواکسید کربن دچار گازگرفتگی شده بودند که با انتقال افراد مسموم شده سعی کردیم تا وضعیت بهبودی برای آنها به همت کادر پزشکی به وجود آید.

حمید خلق بیان کرد: اگر مردم با موارد مسمومیت ناشی از منواکسید کربن روبه‌رو شدند در وهله اول باید پنجره‌ها را باز کرده و فرد دچار حادثه را به سمت فضای آزاد سوق داده و به احیای قلب و تنفس او کمک کنند تا از خطر مرگ خاموش نجات پیدا کند.

وی اضافه کرد: امیدواریم در زمستان امسال با کمترین حوادث تلخ و تأسف‌بار مرگ ناشی از خطرات و آسیب‌های گازگرفتگی روبه‌رو بوده و زمینه‌ای فراهم آید تا مردم در سلامت کامل باشند.

مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اردبیل نیز با بیان اینکه مردم باید از بخاری‌های گازسوز استاندارد استفاده کنند، گفت: با توجه به فرا رسیدن زمستان و بروز احتمالی حوادث ناشی از عدم ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز، بهتر است از وسایل گازسوز استاندارد استفاده شود.

هاشم علایی افزود: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم تا بخاری‌های غیراستاندارد وارد بازار شوند بلکه بهتر است بخاری‌های گازسوز مجهز به سنسورهای حساس به کاهش حرارت و یا خطرناک راهی بازار شده و مردم از آن استفاده کنند.

وی تصریح کرد: ما براساس طرح طاها نظارت‌هایمان را بر عرضه کالاهای استاندارد و مبارزه با هرگونه کالای غیراستاندارد اعلام می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم تا عده‌ای سوءاستفاده‌کننده، بخواهند از فضای به وجود آمده سوءاستفاده کنند.

ارسال نظرات