همایش ملی پیشگیری از خشونت خانگی:

خشونت یعنی از بین رفتن آرامش در زندگی !

هدف از برگزاری چنین همایش ها بالا بردن آگاهی‌های نسل جوان در مورد آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکارهای تخصصی و علمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.
کد خبر: ۸۶۰۹۷۵۵
|
۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بهزاد ستاری، مدیرکل بهزیستی استان در همایش ملی پیشگیری از خشونت که در سالن ولایت سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل برگزار شد گفت: هدف از برگزاری چنین همایش ها بالا بردن آگاهی‌های نسل جوان در مورد آسیب‌های اجتماعی و ارائه راهکارهای تخصصی و علمی برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی است.150 مقاله از سراسر کشور به همایش ملی خشونت خانگی در اردبیل ارائه شده است که این مقاله‌ها در بخش‌های علمی و ارئه راهکارهای مناسب برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی بوده که در این راستا از مقاله برتر تقدیر و قدردانی می‌شود.

وی برگزاری همایش ملی خشونت خانگی در اردبیل را نقش بسزایی در کاهش آسیبهای اجتماعی دانست و گفت: برگزاری این همایش‌ها در استان اردبیل باید تداوم یابد تا با ارائه راهکارهای موثر، زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در منطقه فراهم شود.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل بیان تصریح کرد: خدمات سازمان بهزیستی در راستای آگاه سازی جوانان افزایش یافته و در این راستا علاوه بر مشاره‌های ازدواج، مشاوره‌های پیشگیری از خشونت نیز افزایش می‌یابد و همچنین خشونت خانگی یکی از موضوعات مهم در جامعه است و باید در این راستا برنامه‌ریزی‌های منسجم و راهبردی اجرا شود تا این معضل اجتماعی در خانواده و جامعه کاهش یافته و از تاثیرات زیان بار این موضوع در امان باشیم.

در ادامه این همایش شیرین احمد نیا، مدیر کل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی اظهار داشت: خیلی از زنان و مردان خشونت را تجربه کرده اند و در حال حاظر هم با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند اما نکته قابل توجه اینجاست که خانواده‌ها باید به لحاظ شرایط روحی، روانی و بهداشتی سن ازدواج فرزندانشان را مورد توجه قرار دهند چرا که ازدواج‌های تحمیلی آن هم در سنین پایین آسیب‌هایی را به همراه دارد که قطعاً دغدغه‌های اجتماعی را نیز به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ما با انوع خشونت خو گرفته ایم گفت: زنان و مردان هر دو در خشونت سهم مشترکی دارند و این به معناست که بحث خشونت صرفا فقط به زنان یا تنها به مردان ختم نمی شود، چرا که در هر مقطع سنی و جنسی شاهد بروز چنین مشکلاتی هستیم.

احمدنیا تصریح کرد: در بیشتر مواقع بدلیل ترس و آبروداری زنان خشونت خانگی خود را پنهان می‌کنند اما امروز در کشورهای توسعه‌یافته و حتی درحال‌توسعه برای دفاع از قربانیان خشونت حمایت‌های قانونی انجام می شود که این امر از اولویت های مهم به شمار می رود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به مطالعات خود در موضوع خشونت خانگی از منظر فرهنگی و اجتماعی خاطر نشان کرد: خشونت ابعاد مختلفی دارد و در بعضی موارد شاهد ناظر تهدید مکرر جدایی از سوی برخی مردان هستیم که خود این امر نیز از مصداق های خشونت می باشد.

احمدنیا دیگر مصداق ازدواج را ازدواج تحمیلی و در سنین پایین عنوان کرد و گفت: ازدواج زیر ۱۸ سال هم از لحاظ بهداشتی و هم از لحاظ علمی صلاح و قابل نیست اما همچنان در کشور ما ۱۷ درصد ازدواج‌ها در سنین کودکی انجام می‌شود که این امر از لحاظ عدم پختگی و مسئولیت پذیری، بروز مشکلات جنسی و خانوادگی را در پی دارد و حتی مشکلات و خشونت در سالمندان نیز وجود دارد و باید توجه داشت که سلامت جنسی برابر سلامت اجتماعی زوجین است برای ریشه کن کردن چنین اتفاقاتی باید آموزش ها و مهارت های لازم در خصوص قبل از ازدواج، حتی چگونگی تربیت فرزندان و خانواده و بخصوص مسائل زناشویی برای زوجین در نظر گرفته و انجام شود که با انجام چنین دستورالعملها می توان یک زندگی شاد و آرامی را برای خود و خانواده محیا کرد.

ارسال نظرات