مدیرعامل شرکت زیست فناوری کوثر:

کشور ما در حال انتقال تکنولوژی تولید دارو به کشورهای پیشرفته است/ واردات باید یاریگر تولید داخلی باشد نه نابودگر آن

مدیرعامل شرکت زیست فناوری کوثر گفت: زمانی دانشمندان روسی را برای آموزش به ایران دعوت می‌کردیم اما در حال حاضر ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که به روس‌ها محصول دانش خود را ارائه می‌کنیم.
کد خبر: ۸۶۱۰۵۱۴
|
۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر سیروس زینلی، در توضیح فعالیت‌های شرکت دانش بنیان زیست فناوری کوثر اظهار داشت: این شرکت از سال ۸۵ تأسیس شد و در سال ۹۲ دانش بنیان شد، در مجموع حدود ۳۵ نفر پرسنل در ارائه خدمات تخصصی در حیطه تولید کیت‌ها و ملزومات مورد نیاز برای تشخیص ژنتیکی در مراکز تحقیقاتی و همچنین در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند.

گام‌های شرکت دانش بنیان کوثر در راستای اقتصاد مقاومتی است
مدیرعامل شرکت زیست فناوری کوثر در ادامه گفت: به طور کلی ماهیت تولیدات و خدمات این شرکت دانش‌بنیان است و به همین دلیل نوع کیت‌هایی که تولید می‌کنیم در گروه کیت‌های گران قیمت با فناوری بالا قرار دارد و دیگر اینکه ایران در حال حاضر جز چند کشور محدود صاحب این توانمندی است.

وی افزود: از سال ۸۶ شرکت زیست فناوری کوثر فعالیت‌های دارویی خود را آغاز کرد و با کمک شرکت آریوژن داروی تراستوزوماب برای سرطان سینه تولید کرده‌ایم، این دارو خوشبختانه در سال ۹۴ مجوز ورود به بازار را دریافت کرده و امیدرواریم که با این تولید داخلی نیازی به واردات داروی امریکایی مشابه نداشته باشیم.

تأکید مقام معظم رهبری بر اجرای طرح ژنریک دارو
زینلی، درباره اهمیت طرح ژنریک از دیدگاه مقام معظم رهبری عنوان کرد: به طور کلی طرح ژنریک به معنای کپی‌سازی داروهای موجود است، چنانچه بخواهیم داروهای جدیدی را کشف کنیم باید زمانی طولانی را پشت سر بگذاریم، لذا باید برای داروهای وارداتی که تهدیدی برای تولید داخلی هم محسوب می‌شوند و بخش مهمی از بودجه کشور را به خود منحصر می‌کنند، طرح ژنریک اجرا شود.

وی افزود: داروهای ژنریک با فناوری بالا و پیشرفته که هایتک هستند از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده و بخش اعظم بودجه واردات دارویی کشور به چندین قلم خاص تعلق گرفته است، به همین دلیل از ۱۵ سال پیش در داخل کشور فعالیت‌هایی آغاز گردیده و اکنون کشور ما در زمینه داروهای ژنریک و داروهایی با فناوری بالا مانند داروهای زیست فناورانه یا بیوتک قادر شده که به کشورهای دیگر صادرات دارو یا انتقال تکنولوژی تولید دارو را داشته باشد.

کشور ما در حال انتقال تکنولوژی تولید دارو به کشورهای پیشرفته است
وی افزود: این مبحث که شرکتی مانند سیناژن موفق به صادرات دارو به روسیه می‌شود برای کشور بسیار افتخارآمیز است، زیرا در یک زمانی دانشمندان روسی را برای آموزش به ایران دعوت می‌کردیم اما در حال حاضر ما در موقعیتی قرار گرفته‌ایم که به روس‌ها محصول دانش خود را ارائه می‌کنیم.

زینلی، در ادامه گفت: در حال حاضر شرکت‌های سیناژن و آریاژن در حال انتقال تکنولوژی به ترکیه هستند و در حال راه‌اندازی یک کارخانه دارویی مشترک با مالزی هستیم و با توجه به اینکه فروش دارو و انتقال فناوری دو مبحث جدا از یکدیگر هستند اینجای افتخار دارد که ما به کشورهایی نسبتا پیشرفته مانند ترکیه و مالزی انتقال فناوری داشته باشیم.

برای همگامی با استانداردهای روز باید مسئولین در امر آموزش دخول پیدا کنند
زینلی، در پاسخ به اینکه چرا تولیدات داخلی در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی موفق به گرفتن مجوزهای بین‌المللی نمی‌شوند، گفت: در زمینه گرفتن استانداردهای بین‌المللی تجربه بسیار کمی داریم و دیگر اینکه زیرساخت‌های لازم را نداریم و دلیل دیگر اینکه شرکت‌های داخلی از لحاظ پشتوانه مادی چندان قدرتمند نیستند به عنوان مثال شرکت ما برای گرفتن مجوز بین‌المللی برای یک کیت باید حداقل مبلغی حدود ۷۰ میلیون تومان را هزینه کند که این هزینه‌ها برای شرکت‌های نوپا بسیار سنگین است.

وی افزود: در بسیاری از زمینه‌ها استاندرد تولید ما با استاندارد بین‌المللی فاصله دارد و وزارت بهداشت و سازمان استاندارد نقش کلیدی را در زمینه آموزشی ایفا می‌کنند تا تولیدکنندگان داخلی همگام با استانداردهای روز حرکت کنند.

واردات باید در حکم ایجاد انگیزه برای تولیدکننده داخلی باشد نه نابودگر تولیدات داخلی
زینلی درباره تأثیر واردات بی‌رویه بر بقای شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اذعان داشت: با توجه به جنگ اقتصادی که در جهان وجود دارد ما باید مراقبت کنیم که واردات یاری‌دهنده تولیدات داخلی باشد و باعث نابودی تولید داخلی نشود.

وی در ادامه افزود: از طرفی وقتی تولید کننده داخلی بخشی از بازار را متعلق به رقیب وارداتی خود بداند مطمئنا تلاش مضاعفی در ارائه تولیدی بهتر خواهد داشت.

زینلی، گفت: با توجه به اینکه کشور ما ده‌ها سال وارد کننده دارو بوده قوانین آسانی را برای وارات دارو در نظرگرفته که سبب واردات بی‌رویه شده است و در مقابل آن قوانین حمایتی برای تولید داخلی ضعیف است که لازم برای رشد و تکامل تولید داخلی این قوانین تغییر کند؛ البته این تغییرات مستلزم گذر زمان است، بنابراین مسئولین امر باید مدیریت بیشتری را در واردات دارو اعمال کنند.

وی افزود: به طور کلی بنا به توجهی که نظام و وزارت بهداشت به شرکت‌های دانش بنیان داشته‌اند این شرکت‌ها رو به توسعه هستند و مسیر‌ها نسبتا هموار شده و تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند که از این فرصت‌ها می‌توان برای توسعه شرکت‌های تولید دارو و تجهیزات پزشکی استفاده کرد.

زینلی، در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم یکی از صادرکنندگان بزرگ تجهیزات پزشکی، دارو و کیت‌های تشخیصی باشیم تاکنون تلاش‌های زیادی در این زمینه‌ها صورت گرفته است، امیدواریم که شیرینی این تلاش‌ها در آینده گوارای کام مردم کشور عزیزمان شود.
ارسال نظرات