خبرهای داغ:
یادداشت؛

فتنه 88 و بی بصیرتی خواص

خبرگزاری بسیج: امروزه نقش آگاهی افکار عمومی در شکل گیری، پایداری یا زوال حکومت ها و جریان ها، امری غیرقابل انکار است. افکار عمومی در تصمیم گیری دولتمردان و ایجاد یا گسترش جنبش های اجتماعی و سیاسی نقش مهم و اساسی دارد.
کد خبر: ۸۶۱۳۰۲۴
|
۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵

هر اندازه که آگاهی سیاسی در جامعه بالاتر باشد، قدرت و عزت آن جامعه بیشتر خواهد بود ولی اگر مردم و مسئولان نسبت به امور سیاسی بی بصیرت و بی تفاوت باشند، جامعه و دولتمردان با مشکلات زیادی روبرو خواهند بود.

از جمله شاخصه های آگاهی به شرایط زمان و محیط، دشمن شناسی است. باید دشمن و روش های او در ضربه زدن و رسیدن به اهدافش را فهمید تا بتوان تصمیمات مناسبی برای واکنش به آن اتخاذ کرد. در این بین، خواص جامعه نقش بسزایی در معرفی دشمن دارند به شرطی که خود در فضای غبار آلود فتنه و خدعه و نیرنگ دشمن گرفتار نشوند.

در زمان مواجهه با فتنه، دشمن شناسی و نیافتادن در دام توطئه دشمنان شرط اساسی غلبه بر دشمن است، باید راه های نفوذ و شیوه ها و مکانیسم های تسلط دشمن بر افکار عمومی را به بهانه های مختلف که بیشتر این بهانه ها را عوامل داخلی در اختیار آنان می گذارند شناخت و نسبت به این مسایل بصیرت و آگاهی کافی داشت.

با نگاهی به تاریخ می توان استنباط کرد که هر زمان مردم و خواص جامعه نسبت به مسایل مختلف و فتنه های دشمن بی تفاوت بوده اند یا بصیرت و شعور اعتقادی و سیاسی لازم را نداشته اند در دام دشمن گرفتار شده و خسارت جبران نا پذیری به اسلام و مردم وارده شده است.

جریان حکمیت در جنگ صفین که توسط برخی زعمای شناخته شده اسلام اتفاق افتاد و یا صلح امام حسن(ع) و واقعه کربلا که نشات گرفته از بی بصیرتی افراد و عمل نابهنگام بزرگان کوفه شکل گرفت و موجب شد امام معصوم در مبارزه با ظلم و بی دینی تنها بمانند، نمونه های بارزی هستند که نشانگر نقش خواص در مواجهه با فتنه ها و بحران می باشد.

در سال 88 که ملت ایران با حضور حداکثری خود در انتخابات بار دیگر پایبندی خود را به نظام اسلامی و رهبری به اثبات رساند و این حضور موجب خرسندی همه دوستان نظام و انقلاب شد، می توانست در عرصه داخلی و به ویژه بین المللی به فرصتی تبدیل بشود تا با تکیه بر این موضوع آرمان های انقلاب اسلامی را پیگیری کرد و قدرت نظام اسلامی را به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اسلامی نشان داد ولی به یکباره با بی بصیرتی برخی از خواص و نفوذ دشمن، این پیروزی بر کام ملت تلخ شد.

در جریان فتنه 88 نیز این خواص جامعه بودند که می توانستند با ایفای نقش مطلوب خود از بروزبسیاری از حوادث تلخ جلوگیری کنند. در همان سال که دشمن به بهانه دروغین که توسط برخی افراد ساده لوح و فریب خورده مطرح و موجب شد دشمنان قسم خورده انقلاب و نظام با بهره برداری از آن، آرمان های ارزشی و انقلابی ملت را هدف قرار داده و کشور را دچار مشکل کند، اگر برخی از خواص سکوت نمی کردند و یا حداقل با موضع گیری های دو پهلو آب به آسیاب دشمن نمی ریختند، این فتنه به وجود نمی آمد.

با اینکه مقام معظم رهبری بارها و در مناسبت های مختلف از موضع گیری و مشخص شدن مرز خواص با دشمنان سخن به میان می آوردند و آن ها را به داشتن بصیرت و بازی نکردن در زمین دشمن توصیه می کنند، باز برخی از خواص همچنان سر در برف فرو برده و این نصحیت های رهبری را نادیده می گیرند.

مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی های خود خطاب به خواص جامعه گوشزد می کنند که «وقتی در داخل فتنه، کسانی اسلام و شعارهای نظام اسلامی را نفی می کنند، انتظار از خواص این است که مرزشان را مشخص کنند، موضعشان را مشخص کنند. دو پهلو حرف زدن کمک کردن به غبار آلودگی فضاست، این کمک به رفع فتنه نیست، کمک به شفاف سازی نیست. کمک این است که شفاف سازی کنید، دشمنی دشمن را معرفی کنید که این کار باعث شکست فتنه خواهد شد»(1)

با اینکه اتفاقات و جریانات شکل گرفته در جریان فتنه 88، به وضوح نشان دادند که هدف این توطئه فراتر از یک بهانه انتخاباتی است و در پشت پرده دشمن با استفاده از عوامل داخلی خود به دنبال پیاده کردن اهداف خود که همان ضربه زدن به نظام و انقلاب است، باز هم خواص بی بصیرت از خواب غفلت بیدار نشدند و در راستای اهداف دشمنان حرکت کردند. اگر گفته می شود تاریخ عبرت آموز است برای این است که اشتباهات گذشته تکرار نشود. ولی در جریان فتنه همان کسانی که ادعای انقلابی بودن را می کردند و زمانی قرار گرفتن در کنار امام راحل(ره) را برای خود افتخار می دانستند، امروز در کنار دشمن و علیه کشور و انقلاب قرار گرفتند.

با وجود اینکه فتنه گران و عوامل دشمن کار را به جایی رساندند که به مقدسات اسلام و ملت توهین شد ودر روز عاشورای امام حسین(ع)- که خود فدای بی بصیرتی خواص زمانه شدند- به جشن و سرور پرداختند و خیمه ها و پرچم های عزای سرور و سالار شهیدان را از بین بردند و دل ملت را خون کردند، باز این خواص اقدام به مرزبندی مشخص و روشن خود با فتنه گران و دشمن نکردند. بر همین اساس است که حضرت علی(ع) می فرمایند«در زمان فتنه چون اشتر دو ساله باش که نه پشتی استوار دارد که بر آن سوار شوند و نه پستانی شیرده که از آن شیر توان دوشید»(2)

باز این مردم بودند که در 9دی با حضور حماسی خود در خیابان ها و در راستای لبیک گویی به قیام امام حسین(ع) و رهبر زمانه خود، توطئه و فتنه دشمنان و عوامل فریب خورده آنان راخنثی کردند و با آرمان های انقلاب و نظام و رهبری تجدید بیعت و به خواص ثابت کردند و نشان دادند که هر جا که انقلاب به حضور آنان نیاز داشته باشد حضور خواهند یافت.

1.دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی29دی ماه1388

2.نهج البلاغه- حکمت 1

نویسنده: منصور بشارت - شهرستان میانه
ارسال نظرات
پر بیننده ها