دبیر کمیته نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ:

پایتخت شهدای خلبان مازندران معرفی می شود

با توجه به حضور دو شهید ملی خلبان کشوری و ذبیحی، در شهرستان به نظر می‌رسد که سیمرغ را پایتخت شهدای خلبان مازندران نام‌گذاری کنیم.
کد خبر: ۸۶۱۶۹۰۵
|
۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۲



به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، دبیر کمیته نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ گفت: حضور دو خلبان ملی این ایده را داده که می‌توانیم سیمرغ را پایتخت شهدای خلبان کل استان ببینیم.

رضا خسروی در جمع خبرنگاران شهرستان سیمرغ در دانشگاه علمی کاربردی این شهرستان با اشاره به اینکه نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ در ایام‌الله مبارک دهه‌فجر از 14 تا 16 بهمن ما برگزار می‌شود، اظهار کرد: هدف از اجرای این برنامه با این عنوان ابتدا گرامی‌داشت یاد و نام تمامی شهدای خلبان استان است.

وی افزود: با توجه به حضور دو شهید ملی خلبان کشوری و ذبیحی، در شهرستان به نظر می‌رسد که سیمرغ را پایتخت شهدای خلبان مازندران نام‌گذاری کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان سیمرغ بابیان اینکه این یادواره شهدا توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی و پارک علوم و فناوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: طبیعتاً این یادواره شهدا با رویکرد نوآورانه و فناورانه همراه خواهد بود.

وی بیان داشت: در طول سال‌های گذشته با توجه به تقدیر و گرامی‌داشت‌های انجام‌گرفته جای یک کار خالی بوده و به همین دلیل برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به‌گونه‌ای بوده که دستاوردهای صنعت هوانوردی ایجاد و فرصت‌های هوانوردی در استان شناخته شود.

دبیر کمیته نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ با اشاره به اینکه در این جشنواره در نظر گرفته‌شده تا همه طبقات اجتماعی به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان با حوزه هوانوردی و فرصت‌های هوانوردی آشنا شوند، اظهار کرد: در این حوزه تلاش می‌کنیم ظرف سال‌های آینده و در طی یک یا دو دهه آینده شاهد رشد و ظهور خلبانان، مخترعان و نوآوران جدید و درخشش این افراد در منطقه باشیم.

وی بیان کرد: لذا با این رویکرد و آشنا کردن سطح جامعه تلاش کردیم تا بسته‌ای شامل انواع فرایندهای مرتبط با هوانوردی را در کنار یادواره شهدای خلبان طراحی و به‌صورت جانبی به معرض اجرا و نمایش درآوریم.

خسروی بابیان اینکه چهار آیتم و برنامه اجرایی در این جشنواره طرح‌ریزی‌شده است، گفت: برگزاری همایشی تحت عنوان تبیین فرصت‌های کسب‌وکار هوانوردی در مازندران، مجموعه هوانوردی و توریسم و گردشگری در مازندران و پدافند غیرعامل در مازندران نیز از محورهای دیگر هستند.

این مسئول ادامه داد: بحث هوانوردی و ورزش‌های هوایی در استان، هوانوردی و آموزش‌های هوانوردی که شامل آموزش‌های خلبانی، مهمان‌داری هواپیما که تمامی این موارد از فرصت‌های شغلی برای جوانان مازندرانی خواهد بود.

دبیر کمیته نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ با اشاره به اینکه از چهره‌های ملی برای سخنرانی در این مراسم دعوت به‌عمل‌آمده، اظهار کرد: ترکیب قطعی سخنرانان مشخص نشده اما از سورنا ستاری معاون فناوری ریاست جمهور و فرزند شهید ستاری به همراه رئیس مرکز ملی فضایی ایران در این برنامه دعوت به‌عمل‌آمده ‌و ما درصدد آن هستیم از این چهره‌ها استفاده کنیم.

وی افزود: بخش دیگر آیتم‌های جشنواره مربوط به اجرای نمایش پروازی می‌شود که در حال اخذ مجوز امکان پرواز و مانورهای پروازی چند مدل هواپیمای فوق سبک، بالگرد، پهباد، کایت موتوردار و پاراموتور هستیم.

خسروی با بیان اینکه همیشه نمایش‌های هوایی برای هر نسلی جذاب است، تصریح کرد: اگر قرار به تشویق و ایجاد انگیزه در نسل‌های جدید برای ورود به این صنعت هستیم این نمایش‌ها یکی از عوامل در این زمینهٔ خواهد بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان سیمرغبا اشاره به اینکه بخش دیگر جشنواره مربوط به فن بازار هوانوردی است، اظهار کرد: فن بازار هوانوردی یک مفهوم جدید در هوانوردی است، فن بازارها در واقع کارشان نشان دادن جدیدترین دستاوردها، فناوری‌ها و اختراعاتی که توسط متخصصان در صنعت مربوطه در حوزه هوانوردی در کشور ایجاد می‌شود، است.

این مسئول علت به نمایش درآوردن این دستاوردها را هدایت و تجاری‌سازی دانست و بیان داشت: فناوران جوان ما آخرین طرح‌های خود را در جلسه به نمایش می‌گذارند و مسئولان، سرمایه‌گذاران، شهرداران و ادارات منابع طبیعی لازم است در این فن‌ بازار پای صحبت فناوران جوان بنشینند.

وی بخش دیگر جشنواره را مربوط به برگزاری کارگاه‌های آموزشی تخصصی در صنعت هوانوردی کشور دانست و بیان کرد: برای همه به‌خصوص دانشجوها جالب است تا با دوره آموزش خلبانی آشنا شوند. به همین منظور در این کارگاه‌ها دوره توجیهی هواپیماهای فوق سبک، دوره توجیهی مهمان‌داری و همچنین دوره آشنایی با موتور و بدنه هواپیما را در نظر گرفته‌ایم و برای کسانی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند نیز گواهی‌نامه معتبر صادر می‌شود.

خسروی با اشاره به حضور مراکز هوانوردی کشور در این نمایشگاه، اظهار کرد: هرکدام از این مراکز برحسب توانایی تجهیزات و وسایل مرتبط با صنعت هوانوردی را در غرفه‌های خودشان در معرض نمایش قرار می‌دهند که شامل انواع وسایل پروازی و تجهیزاتش می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 12 مرکز علمی کاربردی هوانوردی در کشور حضور دارند که همگی براساس سیاست‌های دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی کشور اعلام آمادگی کرده و در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند و در کنار این دانشگاه‌ها نیز سایر دانشگاه‌های هوانوردی کشور مثل دانشگاه شهید ستاری اعلام آمادگی کامل در این جشنواره کردند.

دبیر کمیته نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ بیان کرد: در این جشنواره از حمایت‌های معاونت فناوری ریاست جمهوری، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بنیاد شهید، مرکز ملی فضایی ایران، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یونسکو، شرکت هواپیمایی ساها، مرکز علمی کاربردی سازمان صنایع هوایی، سازمان پدافند غیرعامل کشور، مرکز علمی کاربردی صنعت هوانوردی آسمان ایران، مرکز هوانوردی مشهد MATC، مرکز آموزش صنعت هوانوردی، مرکز آموزش علمی کاربردی فنون و خدمات هوایی تهران، هواپیمایی ماهان، مرکز آموزش خلبانی بوتیا ماهان و ستاد کل نیروهای مسلح برخوردار هستیم و این شرکت‌ها به جشنواره یک جایگاه ملی داده‌اند.

وی بابیان اینکه حضور دو خلبان ملی، یکی از حوزه هوانیروز و یکی از حوزه نیروی هوایی این ایده را داده که می‌توانیم سیمرغ را پایتخت شهدای خلبان کل مازندران ببینیم بنابراین از خانواده‌های شهدای پروازی استان نیز از میزبانان ویژه این یادواره خواهند بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی شهرستان سیمرغادامه داد: در این جشنواره باید شهدای پروازی استان به‌خصوص شهید کشوری و شهید ذبیحی را از منظر فناورانه و علمی بازشناسی کنیم به این خاطر که هدف تربیت یک نسل جدید است، در این جشنواره باید به شناخت بیشتر مردم منطقه و استان نسبت به رشادت‌های شهید ذبیحی که کمتر موردتوجه قرار گرفته است پرداخته شود.

این مسئول با بیان اینکه این جشنواره در این سطح برای نخستین‌بار است که در مازندران برگزار می‌شود، اظهار کرد: تمام تلاش خود را برای هر چه‌بهتر برگزار شدن این جشنواره کردیم، این جشنواره در شکل محدودی در حال برگزاری است تا در استان ظرفیت‌سازی‌های لازم انجام شود و در شهرستان نیز ظرفیت‌ها تجمیع شود.

وی گفت: تصمیم به برگزاری سالانه این جشنواره گرفته‌ایم تا این جشنواره را در تقویم هوانوردی کشور درج و به این امیدوار هستیم به‌واسطه حمایت روح بلند این شهدا بتوانیم هرسال باشکوه‌تر و مؤثرتر در پهنه شمالی کشور برگزار کنیم.

دبیر کمیته نخستین جشنواره هوانوردی سیمرغ با اشاره به اینکه سایت جشنواره نیز به آدرس www.aviationfestival.ir تا پایان هفته بارگذاری خواهد شد، تصریح کرد: تمام اطلاعات مربوط به جشنواره در این سایت قابل‌دسترسی و مشاهده خواهد بود.

این مسئول ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که هوانوردی در پدافند غیرعامل یک نقش بسیار مؤثر خواهد داشت، به همین دلیل از پدافند غیرعامل در این جشنواره دعوت به‌عمل‌آمده است.

خسروی در پایان گفت: در سیاسی‌ترین فصل سال این همایش در حال برگزاری است و تمام توان خود را در جهت جلوگیری از سوءاستفاده سیاسی از این جشنواره به‌کار گرفته‌ایم به همین خاطر از چهره‌های ملی برای سخنرانی در این جشنواره دعوت شده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها