مدیرکل مدیریت بحران استان:

حواستان را جمع کنید!

با توجه به افزایش مسمومیت بر اثر گاز مونوکسید کربن و با توجه به سردی هوا و وقوع بادهای شدید که منجر به تشدید این امر شده است باید خانواده‌ها مراقبت بیشتری را در این زمینه داشته باشند.
کد خبر: ۸۶۱۸۲۶۹
|
۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، علی اسلامی اظهار داشت: اکنون فاقد آمار دقیق در این ارتباط می باشد اما آنچه مسلم است باتاسف در چند روز گذشته شاهد گزارش های متعدد مربوط به مسمومیت و یا مرگ ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن در نقاط مختلف استان اردبیل بوده ایم.
وی از موارد قابل توجه در این مورد به حادثه روستای کله سر از توابع شهرستان نمین در دو روز پیش و مرگ سه نفر از اهالی این روستا براثر گازگرفتگی و نیز حوادث جداگانه مشابه مربوط به مسمومیت و یا فوت در گوشه و کنار استان اردبیل در این بازه زمانی اشاره کرد.
وی همچنین با بیان اینکه بیشتر موارد مربوط به حوادث گازگرفتگی در نقاط روستایی استان اردبیل اتفاق افتاده اند تصریح کرد : علاوه بر وزش تندباد ؛ رعایت نشدن موارد ایمنی ازسوی اهالی روستاهایی که تازه به شبکه لوله کشی گاز طبیعی پیوسته اند در افزایش اینگونه حوادث دخیل می باشند.
مسدود شدن راه خروج گاز منواکسیدکربن در مسیر دودکش به هر علت ، استفاده از دودکش های غیراستاندار موسوم به آکاردئونی ، اتصال ناقص دودکش ها به بخاری و یا دهانه خروجی آن در دیوار ، استفاده از اجاق های بزرگ خوراک پزی که فاقد دودکش می باشند برای گرم شدن فضاهای سربسته ، استفاده از اجاق های گازی موسوم به پیک نیک ، قرار دادن آبگرمکن در فضای درون حمام ها و یا معیوب بودن آبگرمکن ها که سبب نشت گاز خطرناک منواکسید کربن به درون فضای حمام های می شود و مواردی از این دست از علت های مهم وقوع حوادث ناگوار گاز گرفتگی می باشند.
همچنین بعضی از مغازه داران و صاحبان دفاتر کار از بخاری های بدون دودکش و یا اجاق های خوراک پزی برای گرم کردن فضاهای سربسته مکان کارشان استفاده می کنند و تعدادی از این افراد نیز انتهای دودکش را درون سطل و طشت آب قرار می دهند و تصور می کنند این کار سبب رفع خطر گازگرفتگی می شود درحالیکه به شدت خطرناک می باشد
و اما در ارتباط با افزایش حوادث گازگرفتگی به هنگام تندباد باید گفت که وقتی هوا از جریان آرام برخوردار است گاز منواکسیدکربن ناشی از سوخت مواد سوختنی فسیلی به آسانی از راه دودکش امکان خروج می یابد اما هنگام وزش شدید باد و در هوای توفانی فشار سنگین ناشی از جریان باد مانع از این کار شده و برعکس گاز را در مسیر وارونه به درون لوازم گرمایشی بازگردانده و سبب پخش آن در درون فضاهای مسکونی می شود.
برای جلوگیری از ایجاد چنین خطری راه مناسب ؛ قرار دادن کلاهک های مناسب بر سر خروجی دودکش ها در پشت بام ها می باشد.
همچنین قرار دادن خروجی دودکشها به شکل افقی در شیشه های پنجره و یا دیوار خطرناک می باشد چراکه وقتی باد از جهت مقابل دهانه این دودکش بوزد مانع از خروج گاز منواکسید کربن خواهد شد.
یک راه مطمئن برای آزمایش خروج عادی گاز منواکسید کربن از لوازم گرمایش از راه دودکش آنها دست زدن به انتهای دودکش در مکانی که دودکش از طریق دیوار به پشت بام هدایت می شود است و اگر دودکش گرم بود نشان دهنده باز بودن مسیر و خروج عادی گاز منواکسید کربن می باشد و سرد بودن دودکش به معنی مسدود بودن راه خروج و یا اتصال ناقص آن می باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، باد شدید که گاهی به توفان تبدیل می شود بیش از یک ماه است که از جانب جنوب غرب در اردبیل و سایر نقاط واقع در قسمت مرکزی این استان می وزد.

ارسال نظرات