گره طناب توسعه اردبیل:

مار و پله بازی با منطقه آزاد اردبیل

بعد از چندین و چند سال که چرخ بنگاه‌های تولیدی و صنعتی استان اردبیل نمی چرخد و خبری هم از اتصال به خطوط ریلی و جاده های استاندارد نیست، آیا گره طناب توسعه اردبیل با امیدهایی که این روزها به واقعیت نزدیک می‌شود باز خواهد شد؟
کد خبر: ۸۶۲۰۳۵۵
|
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از بیله سوار، از سال 72 که اردبیل استان شد، از آن روز پای پیشنهادهای آنچنانی به امید جا ‌نماندن این استان از قافله توسعه به میان آمد که برخی از این پیشنهادها هم تا مرحله عملیاتی‌شدن پیش رفت؛ مثل اتصال به خطوط ریلی‌ و هوایی و یا ایجاد بزرگترین کارخانه نساجی خاورمیانه و متحول کردن بزرگترین بنگاه اقتصادی خاورمیانه که قصه هر کدام از این طرح ها سر دراز دارد و حرف های ناگفته بسیاری که از سرانجام نافرجام این طرح ها حکایت می‌کند؛ طرحهایی که روزگاری نه چندان دور تنها راه حل‌های "گره کور" توسعه نیافتگی استان اردبیل به شمار می‌رفت.

حال بعد از چندین و چند سال سال که چرخ بنگاه های تولیدی و صنعتی استان اردبیل نمی‌چرخد و تا به امروز اتصال به خطوط ریلی محقق نشده و در بحث خطوط هوایی هم، همچنان با مشکل مواجه هستیم؛ این بار ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در استان اردبیل راه‌حلی است که خیلی‌ها امیدها به آن بستند تا شاید با ایجاد این منطقه چرخ‌های اقتصادی استان خوب بچرخد و بالاخره بعد از چندین سال مهر توسعه نیافتگی از پیشانی این استان غنی اما محرم پاک شود.

ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل طرحی است که مجید خدابخش اولین استاندار دولت تدبیر و امید در استان اردبیل آن را یکی از چهارمگا پروژه‌ای می داند که اگر به وقوع بپوندد تحول اساسی در توسعه استان اردبیل خواهد داشت اما سوال اساسی این است که اگر ایجاد منطقه آزاد تجاری اردبیل در مجلس به تصویب برسد و این مهم اتفاق بیفتد آیا برای استفاده صحیح از این ظرفیت فکری اساسی اندیشیده شده و یا سرنوشت این منطقه آزاد هم ادامه بازی مار و پله‌ای فعلی خواهد بود و این منطقه آزاد جدید هم همچون اکثر 23 منطقه دیگر آزاد ایران به دروازه واردات آن هم از نوع کالای بنجل چینی تبدیل می شود؟

باید مسئولان استان اردبیل اصل فلسفه ایجاد منطقه آزاد تجاری را به یاد داشته باشند؛ یادشان نرود این محل که در داخل محدوده جغرافیایی کشور از مالیات و عوارض مستثنی است باید به قطب تولید کالای رقابتی تبدیل شود تا از این طریق هم در اقتصاد منطقه موثر باشد و و هم به رفع معضل بیکاری کمک کند؛ همچنین با ایجاد زیرساخت ها بالاخره پروژه های چندین و چند ساله حمل و نقلی ریلی و هوایی و جاده ای این استان به سرانجام برسد، مواردی که هم اکنون یکی از معضلات بزرگ استان اردبیل به شمار می آید.

در حال حاضر ایجاد منطقه آزاد اردبیل که یک بار در صحن علنی مجلس رای نیاورده و به کمیسیون اقتصاد ارجاع داده شده بود بار دیگر دیروز در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب رسید تا بودن یا نبودن منطقه آزاد اردبیل به همراه هفت منطقه آزاد مهران، اردبیل، مریوان، بانه، زابل سیستان، بوشهر و چابهار با اولویت در صحن علنی مجلس مطرح شود.

میر قسمت موسوی اصل نماینده مردم گرمی که اعتقاد دارد تصویب لایحه منطقه آزاد اردبیل هیچ بار مالی بر دوش دولت نمی گذارد بلکه با اجرای این طرح زیر ساختهایی در منطقه بوجود می آید که چندین سال است با وجود تلاش های فراوان محقق نشده است ادامه داد: با رفع موانع لایحه ایجاد منطقه آزاد اردبیل زمینه طرح مجدد این لایحه در صحن علنی مجلس فراهم شده و به طور قطع این لایحه هفته آینده به صحن می آید.

این نماینده مجلس امیدوار است لایحه آزاد اردبیل این بار در صحن علنی مجس رای آری بیاورد.

منطقه آزاد تجاری استان شامل شهرهای پارس‌‌آباد، گرمی و بیله‌سوار خواهد بود.

ارسال نظرات