کاهش بی سابقه تولید عسل در استان؛

فعاليت 650 زنبوردار استان در شرايط سخت آب و هوايي

کمبود بارندگی، پوشش گیاهی کم و همچنین تشدید سرما در فصل زمستان، بر میزان تولید عسل استان تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است.
کد خبر: ۸۶۲۱۲۰۷
|
۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: کمبود بارندگی، پوشش گیاهی کم و همچنین تشدید سرما در فصل زمستان، بر میزان تولید عسل استان تاثیر گذاشته و آن را کاهش داده است. شهرستان تفت با توجه به آب‌وهوای خشک و پوشش گیاهی مناسب، بیشترین میزان تولید عسل در استان را به خود اختصاص داده است.  عمده تولید عسل در مناطق بنادکوه و شیرکوه این شهرستان صورت می‌گیرد که تولید 118 تنی را تا پایان آذر ماه امسال برای این شهرستان رقم‌زده است در حالی که مجموع تولید عسل در استان در سال جاری 190 تن بوده است. علاوه بر شهرستان تفت، شهرستان‌های مهریز، میبد و اشکذر، بیشترین میزان تولید عسل را دارند. تولید محصولی که علاوه بر مصرف‌های پزشکی و دارویی در زمینه تولید محصول‌های آرایشی و بهداشتی نیز به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.

میزان تولید عسل استان در سال گذشته، 210 تن بوده است در حالی که میزان تولید عسل در سال‌های قبل به مراتب بیش از این بوده است.

کاهش تولید به دلیل خشکسالی
یکی از زنبورداران استان با بیان این‌که میزان تولید عسل در استان کاهش یافته است، دلیل آن را کاهش بارندگی و خشکسالی بیان کرد.
«مهدی دهقان بنادکی» افزود: کاهش تولید باعث ورشکستگی زنبوردارها شده و تمایل برای سرمایه‌گذاری در این حرفه را کاهش داده است. وی سرمازدگی را یکی دیگر از مشکلات زنبوردارها عنوان کرد و گفت: زنبورهای عسل یا در اثر سرمازدگی می‌میرند و یا توان خروج از کلنی برای تولید عسل را ندارند و همین اتفاق‌ها باعث کاهش تولید عسل می‌شود. یکی دیگر از زنبورداران استان نیز با بیان این‌که مهم‌ترین مزیت زنبورداری، امکان انتقال کلنی‌ها به مناطق خوش آب‌وهوا و با پوشش گیاهی مناسب‌تر است، افزود: درصورتی‌ که زنبوردارها با شکر زنبورها را تغذیه کنند حداکثر به 2 بار جابه‌جایی نیاز دارند.
«حمید توکلی» ادامه داد: اگر زنبوردارها بخواهند فقط از گل‌ها و گیاهان تغذیه کنند تا 5 بار باید کلنی‌ها را جابه‌جا کنند.
  وی افزود: در صورتی‌ که زنبورها در محیط مرطوب زندگی کنند، احتمال بیمار شدنشان نسبت به محیط خشک بیشتر است.
این زنبوردار درباره مشکل فروش برای تولیدکننده‌ها گفت: وجود عسل تقلبی در بازار مهم‌ترین مشکلی است که تولیدکننده‌ها در بحث فروش عسل دارند.
  توکلی اظهار کرد: هر کیلوگرم عسل طبیعی که کیفیت بالایی داشته باشد، حدود 50 هزار تومان است، در حالی ‌که عسل‌های تقلبی حتی کیلویی 15 هزار تومان هم به فروش می‌رسند و مردم تمایل بیشتری به خرید عسل ارزان‌تر دارند.

فعاليت 650 زنبوردار استان در شرايط سخت آب و هوايي 

"نادر سليم" با اشاره به توليد 190 تني عسل در استان طي سال جاري، گفت: میزان تولید عسل استان در سال گذشته 210 تن بوده و اين در حالي است كه میزان تولید عسل استان در سال‌های قبل نيز به مراتب بیش از این بوده است.

وي عمده شهرستان‌های تولیدکنندگان عسل استان را شهرستان‌های تفت، مهریز، میبد و اشکذر نام برد و تصريح كرد: شهرستان تفت با توجه به پوشش گیاهی مناسب، بیشترین میزان تولید عسل استان را به خود اختصاص داده است.

به گفته‌ي معاون جهادكشاورزي استان، عمده تولید عسل در مناطق بنادکوه و شیرکوه این شهرستان صورت می‌گیرد به نحوي که تا پايان اذرماه امسال تولید 118 تن عسل برای این شهرستان رقم خورده است.

وی افزود: قطعاً افزایش بارندگی بر میزان تولید عسل تاثیر مطلوبی به جای خواهد گذاشت چرا که اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید عسل در استان کاهش بارندگی و فقر پوشش گیاهی است.

اين مسئول درباره تعداد کلنی‌های موجود در استان نيز گفت: 47 ‌هزار و 600 کلنی در استان وجود دارد و 650 زنبوردار به پرورش زنبور عسل مشغول هستند.

وي ادامه داد: کلنی‌ها در شرایط آب و هوایی مناسب تا 15کیلوگرم عسل تولید می‌کنند ولي اين ميزان در استان يزد به ازاي هر کلنی تنها حدود 4 کیلوگرم و بسیار کم است.

سليم در پايان درباره شرکت‌ها و فروشگاه‌های موجود در استان هم اعلام كرد: هم‌اكنون دو شرکت تعاونی و چهار فروشگاه در حوزه تولید و فروش عسل در استان فعال هستند.

 

ارسال نظرات