متخصص طب سنتی در یزد:

ناشناخته ماندن طب سنتی در ایران/ مصرف خودسرانه گیاهان دارویی ممنوع است

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طب سنتی در ایران ناشناخته مانده است گفت: در کشور ما به دانشجویان رشته پزشکی در طول مدت تحصیلی در مورد طب سنتی چیزی آموزش داده نمی شود و این یک نقطه ضعف است.
کد خبر: ۸۶۲۱۳۳۵
|
۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد: دکتر محمدحسین آیتی روز پنجشنبه در همایش طب سنتی و نقش آن در جایگاه نظام سلامت کشور در یزد افزود: در کشور چین به دانشجویان رشته پزشکی در طول مدت تحصیلی، دو تا 2.5 سال آن در زمینه طب سنتی آموزش لازم داده می شود و نظام آموزش پزشکی آنها طوری طراحی شده که پزشکان آن به طب رایج و سنتی تسلط داشته باشند.

وی اظهار کرد: همچنین در کره جنوبی، ژاپن و شرق آسیا نقش طب سنتی پررنگ ، در آمریکا و اروپا هم به این مقوله طی سالهای اخیر توجه خاصی شده است.
این متخصص طب سنتی در ادامه با اشاره مصرف بی رویه گیاهان دارویی در کشور به شهروندان توصیه کرد: این دیدگاه که طب گیاهی چون طبیعی است فاقد عوارض نیست، غلط است و نباید بصورت خودسرانه مصرف کرد.
عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مقوله طب سنتی یک میراث گرانبهای علمی و فرهنگی است که تار پود آن در فرهنگ این کشور تنیده شده است.
وی اظهار کرد: متاسفانه طی دو قرن اخیر بدلیل بی لیاقتی حکمرانان آن زمان و توجه بیشتر به مظاهر غرب، طب سنتی در مورد بی توجهی قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، فرهنگ کهن به ویژه طب سنتی مورد توجه قرار گرفت افزود: نخستین دانشکده طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سال 86 تاسیس شد.
آیتی اظهار کرد: با سیاستهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همکاری روسای دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون 22 مرکز طب سنتی فعال در کشور وجود دارد.
وی از ابن سینا و رازی بعنوان بزرگان طب سنتی ایران نام برد و گفت: کتابهای زیادی در زمینه طب سنتی در کشور وجود داشته که بسیاری از آنها در زمان های گذشته از بین رفته اما با این وجود هم اکنون 17 هزار جلد کتاب از این دست در کشور وجود دارد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم گفت: طب سنتی در حفظ تندرستی و درمان بسیاری از بیماری نقش مهمی دارد.
محمود نوری شادکام ضمن انتقاد از برخی سوء استفاده ها در طب سنتی گفت: با تلاش های فراوانی که در زمینه احیا طب سنتی صورت گرفته و نباید این سوء استفاده ها به این کار مهم لطمه بزند.
رییس دانشکده طب سنتی اردکان هم با اشاره به ایجاد این دانشکده در سال 90 گفت: هم اکنون 25 دانشجو دکتر تخصصی طب سنتی در این دانشکده یاد شده مشغول به تحصیل هستند.
مجید امتیازی از راه اندازی داروخانه طب سنتی ، ایجاد بخش ماساژ و تجهیزات و راه اندازی کتابخانه از جمله اقدامات انجام شده در دانشکده مذکور بیان کرد.
همایش یک روزه طب سنتی با حضور یکصد نفر از پزشکان و دانشجویان به منظور تبیین جایگاه واقعی طب سنتی و نقش آن در نظام علمی و سلامت کشور، بررسی جایگاه طب سنتی و چگونگی توسعه بیشتر این علم در سالن دکتر جوادی بیمارستان شهید صدوقی یزد برگزار می شود.
ایرنا

 

ارسال نظرات