معاون آب منطقه‌ای اردبیل:

انسداد 96 حلقه چاه غیر مجاز

از محل انسداد 96 حلقه چاه غیر مجاز بیش از 3 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است.
کد خبر: ۸۶۲۲۲۹۶
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، بهروز محمدی در جمع اعضای شورای حفاظت منابع آب اردبیل اظهار داشت: یکی از سیاست‌های اصلی شرکت در سال 94 تنگ‌کردن عرصه برای بهره‌برداران غیرمجاز بوده که در این راستا با تشکیل و فعالیت 19 گروه گشت و بازرسی در دشت‌های استان متشکل از 46 نفر، 96حلقه چاه غیر مجاز برداشت آب انسداد و 45 کنتور هوشمند بر چاه‌های مجاز استان نصب شده است.

وی با بیان اینکه از محل انسداد 96 حلقه چاه غیر مجاز بیش از 3 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه‌جویی شده است، افزود: برای توسعه و گسترش اقدامات در حوزه حفاظت از منابع آب‌های استان در 9 ماهه نخست سال بیش از 20 جلسه حفاظت از منابع آب در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل تصریح کرد: با فعالیت‌های اکیپ گشت و نظارت در سطح استان از حفر 158 حلقه چاه غیرمجاز در 9 ماهه نخست سال جلوگیری شده و از اضافه برداشت 46 حلقه چاه غیرمجاز نیز توسط این اکیپ‌ها ممانعت شده است.

محمدی بیان کرد: براساس برنامه عملیاتی شورای حفاظت باید 2.3 میلیون متر مکعب از محل تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی صرفه جویی می‌شد که تا به حال با اقدامات انجام شده 54.4 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی شده است که از برنامه عملیاتی جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 45‌کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها در سطح استان نصب شده است، گفت: از محل احیاء و تعادل بخشی نیز به تعداد 192 مورد کنتور هوشمند در دست خرید داریم تا بر روی چاه‌ها نصب شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر 934 چاه در سطح استان مجهز به کنتور هوشمند هستند و بر روی 94 مورد از چاه‌های دیزلی نیز کنتور حجمی نصب شده است.

محمدی اصلاح پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی در دشت ممنوعه اردبیل را از دیگر اقدامات انجام شده شرکت در 9 ماهه سال دانست و افزود: در همین مدت با اصلاح پروانه بیش از 2 هزار حلقه چاه، 10 درصد از حجم تخلیه کاهش یافته است.

وی برگزاری نشست مشترک با دادستان‌ها، قضات و دادیاران، برگزاری جلسه با خانه کشاورز، تهیه تفاهم نامه و تشکیل کمیته مصرف بهینه آب بین شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی، برگزاری همایش بحران آب با مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان، برگزاری همایش مدیریت مصرف با محوریت طرح احیا با مشارکت شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در استان و برنامه‌ریزی برای اجرای طرح داناب برای مشارکت 35 هزار دانش آموز در سطح استان از جمله برنامه‌ها در راستای احیای منابع آب در استان عنوان کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بیان کرد: برگزاری نشست‌های خبری و تورهای بازدید خبرنگاران، توزیع بروشور و اقلام تبلیغاتی، برگزاری نشست با ائمه جماعات برای استفاده از ظرفیت آنها و برگزاری 12 نشست با بهره‌برداران از منابع آب از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در راستای عملی کردن طرح احیاء و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی است.

محمدی طول رودخانه‌ها و مسیل‌های استان را بیش از 3 هزار و 400‌کیلومتر برشمرد و گفت: از این مقدار تا به حال حدود یک هزار و 843 کیلومتر نقشه‌برداری و مطالعه شده و یک هزار و 668 کیلومتر نیز اعلام عمومی حد بستر و حریم شده است.

وی با بیان اینکه تا به حال 260 کیلومتر از حد بستر رودخانه‌ها روپرگذاری و نشانه گذاری شده است، تصریح کرد: در همین مدت 74 کیلومتر از طول رودخانه‌های استان ساماندهی شده و 115 کیلومتر نیز لایروبی و نقاط حادثه‌خیز آنها بازگشایی شده و علاوه بر نصب 309 مورد علائم هشدار سیل بر روی رودخانه‌ها از برداشت غیرمجاز مصالح رودخانه‌ای در 57 مسیل رودخانه‌ای در سطح استان جلوگیری شده است.

ارسال نظرات