خبرهای داغ:
یادداشت؛

سردرود پايتخت تابلو فرش جهان نيازمند نگاهي فرا ملي

شهر سردرود به عنوان پايتخت تابلو شهر ايران و جهان شناخته شده است که بيش از هزاران نفر از ساكنان آن در عرصه تابلو فرش مشغول به فعاليت هستند.
کد خبر: ۸۶۲۲۴۴۸
|
۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

تابلو فرش سردرود يكي از صنايع دستي و هنر اين شهر است كه از نظر اصالت و ارزش منحصر به‌ فرد و از قديم ‌الايام به عنوان نهاد قاليبافي و تابلو فرش ايران معروف بوده و امروزه تابلوهاي سردرود زينت بخش ديوارهاي موزه‌ها و قصرهاي سراسر جهان است.

تابلو فرش هاي سردرود براي 18استان كشور شغل ايجاد كرده است كه در بافت تابلو فرش هاي سردرود فعال هستند.

سهم توليد سردرود در اشتغال زايي 80درصد است كه با دست هاي تواناي سردرودي ها با مديريت كارگاه هاي متمركز و غيرمتمركز توليد مي شود و در 20درصد توليد نيز از نظر طراحي و رنگرزي و از جهت فروش سردرود نقش مهمي ايفا مي كنند.

با فعال بودن بيش از300 گالري تابلو فرش در سردرود، هنر-صنعت تابلو فرش سردرود از نظر كيفيت، كميت، تنوع رنگ و طرح روزافزون در حال پيشرفت و در سطح كشور بيش از سه هزار گالري تابلو فرش فعال است.

سردرود دومين شهر پرجمعيت تبريز و يازدهمين شهر پرجمعيت آذربايجان شرقي است که امروزه اصلي ترين شغل اين شهر توليد تابلو فرش دستبافت است كه در سال هاي اخير افزايش چشمگيري داشته و بر اساس آن سردرود را پايتخت تابلو فرش ايران و جهان مي نامند.

قالي ‌هاي سردرود داراي تاريخچه يكصد ساله است، قالي‌بافي براي نخستين بار توسط «محمود آقاحكيم» وارد زندگي اهالي سردرود شده ‌است و پس از آن، توسط افراد ديگري مانند حاج علی اکبر شکور( نوحه خوان )،حاج سيد حاج آقا اسحاقيان، اعلاباف،حاج ابوالقاسم شريف زاده و… پيگيري و گسترش يافته ‌است.

تابلو فرش ها در زمان هاي گذشته از روي پوستر و توسط استادان مجرب طراحي و بافت مي‌شد، ولی با ورود تكنولوژي اين طرح‌ها در قالب فتوكپي رنگي و طرح‌هاي كامپيوتري بافته می شود.

وفور طيف هر رنگ در تابلوها فرش های سردرود موجب نزديك شدن اين تصاوير به واقعيت مي‌شود، براي مثال، براي رنگ بافت یک چهره گاهی بیش از 50 رنگ استفاده می شود.

مخترع طرح کد بندی تابلو فرش یک شهروند سردرودی به نام مهندس بسیجی مجید براتی سردرودی می باشد که در سال 1373 کدینگ کردن تابلو فرش ها را اختراع کرد.

روح اله عبدالعلی زاده

ارسال نظرات
پر بیننده ها