گزارش دفاع پرس از گزینه‌های روی میز حزب‌الله در انتقام خون قنطار؛

کدام منطقه صهیونیست‌نشین به سرزمین مردگان تبدیل می‌شود؟/ سرنوشت شبعا در انتظار تل‌آویو

حزب‌الله در عملیات «شبعا» علاوه بر اینکه تاکتیک نظامی خود را به رخ حریف کشید، توانست بر روش‌های امنیتی پیچیده دشمن نیز غلبه کرده و کار خود را به سرانجام برساند.
کد خبر: ۸۶۲۳۰۶۲
|
۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۵
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رزمایش به نقل از دفاع پرس: شامگاه 28 آذر ماه امسال خبری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه «سمیر قنطار» قدیمی‌ترین اسیر حزب‌الله لبنان که پس از 30 سال از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد شده بود؛ در شهر «جرمانا» واقع در جنوب «دمشق» به شهادت رسید.
 
سمیر قنطار در سال 1962 میلادی در روستا‌یی در حومه بیروت متولد شد. وی در نوجوانی به جبهه آزادی‌بخش فلسطین پیوست.
 
شهید سمیر قنطار در سال 1978 طی یک عمیات ضد صهیونیستی در شهرک صهیونیست‌نشین «نهاریا» به اسارت در آمد و سرانجام در سال 2008 به دنبال اقدامات و تلاش‌های حزب‌الله لبنان پس از 30 سال آزاد شد و مجددا به مبارزه با اسرائیل غاصب پرداخت.
 
 
قنطار که به‌عنوان فرمانده میدانی نیروهای مقاومت در جنوب دمشق به جهاد علیه مزدوران استکبار و تروریست‌های تکفیری‌ مشغول بود؛ سرانجام در پی اصابت موشک به محل اقامتش توسط صهیونیست‌های جنایتکار به مقام شهادت نائل آمد.
 
تنها با گذشت دو روز از شهادت قنطار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان طی سخنانی که از شبکه  «المنار» پخش شد، رژیم صهیونیستی را عامل ترور شهید سمیر قنطار معرفی کرد و گفت: "به دوست و دشمن می‌گوییم که به ترور قنطار در هر زمان و مکانی واکنش نشان خواهیم داد و این حق ماست".
 
این واکنش قاطعانه سید حسن نصرالله نگرانی عمیق صهیونیست‌های جنایتکار را برانگیخت. چرا که صهیونیست‌ها به خوبی به خاطر دارند که پس از اقدام تروریستی اسرائیل در به شهادت رساندن سردار الله‌دادی، جهاد مغنیه و چند تن از اعضای جبهه مقاومت، حزب‌الله لبنان چگونه در یک عملیات دقیق و حساب شده توانست انتقام این جنایت را در «شبعا» از آن‌ها بگیرد.
 
مقامات عالی‌رتبه ارتش رژیم صهیونیستی در تلاشی منفعلانه برای جلوگیری از انتقام حزب‌الله هشدار دادند که "اقدام حزب‌الله برای انتقام خون قنطار اشتباهی بزرگ خواهد بود و اسرائیل این اقدام را بی پاسخ نمی‌گذارد."
 
روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نیز در راستای همین اظهارات مقامات تل‌آویو نوشت: ارتش با جدیت تمام با تهدید دبیر کل حزب الله درمورد گرفتن انتقام ترور قنطار برخورد می‌کند.
 
اما این اظهارات صهیونیست‌ها تنها یک روی سکه بود و روی دیگر سکه را سخنان یک منبع دیپلماتیک اروپایی نمایان کرد؛ که حاکی از وحشت مقامات تل‌آویو نسبت به اقدام حزب‌الله بود. این منبع دیپلماتیک اروپایی به روزنامه «القبس» کویت گفته که تماس‌هایی بین‌المللی با طرف‌های لبنانی گرفته و اصرار شده که حزب‌الله انتقام خون «سمیر القنطار» فرمانده خود را که در سوریه ترور شد از اسرائیل نگیرد.
 
القبس روز شنبه پنجم دی‌ماه به نقل از این منبع اروپایی که نامش را فاش نکرد، نوشت: در این تماس‌ها «به اصرار شدید» از بیروت خواسته شده که حزب‌الله هیچ عملیات انتقام‌جویانه‌ای علیه اسرائیل اجرا نکند.
 
واکنش دبیرکل حزب‌الله لبنان نسبت به شهادت سمیر قنطار سبب شد تا در این گزارش به بازخوانی اقدام تلافی‌جویانه حزب‌الله نسبت به جنایت صهیونیست‌ها در قنیطره بپردازیم.
 
* از قنیطره تا شبعا
 
صهیونیست‌ها بر اساس دکترین نظامی خود که بر مبنای جنگ‌افروزی و ترور شکل گرفته است؛ در آخرین روزهای دی ماه 1393 با حمله موشکی که توسط یک فروند بالگرد این رژیم صورت گرفت، خودروی حامل سردار الله‌دادی از مستشاران نظامی ایران در سوریه را هدف قرار دادند. در این حمله موشکی، علاوه بر سردار الله‌دادی، «جهاد مغنیه» فرزند سردار نامدار جهان اسلام «عماد مغنیه» و چند تن از اعضای حزب‌الله لبنان نیز به شهادت رسیدند. (اینجا)
 
پس از این حمله تروریستی، مسئولان حزب‌الله لبنان و مقامات ارشد نظامی کشورمان وعده انتقام از صهیونیست‌ها را دادند. سردار سرلشکر جعفری، فرمانده کل سپاه در پیامی تأکید کرد: "صهیونیست‌ها باید منتظر صاعقه‌های ویرانگر باشند؛ آنها در گذشته ظهور خشم ما را دیده‌اند". سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه نیز در این زمینه تصریح کرد که "به‌عنوان یک تلافی اختصاصی از این ماجرا، حتما انتقامی خاص برای این موضوع در نظر خواهیم گرفت."
 
همچنین در پی جنایت قنیطره، پیامی منتسب به سید حسن نصرالله به دو زبان عبری و عربی بر روی خروجی سایت شبکه المنار قرار گرفت؛ که در آن خطاب به صهیونیست‌ها نوشته‌ شده بود "جهزوا ملاجئکم" (پناهگاه‌هایتان را آماده کنید)
 
 
اما بیش از 10 روز از این ماجرا نگذشته بود، که شبکه تلویزیونی المیادین در خبری اعلام کرد صدای چندین رشته انفجار در مرز لبنان با فلسطین اشغالی شنیده شده است.
 
شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که یک حادثه امنیتی در مرزهای لبنان اتفاق افتاده، و نیروهای ویژه به سمت محل حادثه اعزام شده‌اند.
 
حزب‌الله لبنان به وعده خود عمل کرده بود. به انتقام شهدای قنیطره، یک کاروان نظامی صهیونیست‌ها در مزارع اشغالی شبعا مورد حمله موشکی نیروهای مقاومت قرار گرفت و طبق برخی اخبار منتشره 17 صهیونیست در جریان این عملیات تلافی‌جویانه به هلاکت رسیدند.
 
تصویر خودروهای نظامی منهدم شده صهیونیست‌ها در شبعا
 
این عملیات پیچیده و هوشمندانه حزب‌الله در «مزارع شبعا» در حالی انجام شد که نظامیان رژیم صهیونیستی جهت مقابله با هرگونه اقدام احتمالی حزب‌الله در آماده‌باش کامل به سر می‌بردند. حزب‌الله توانست در کمترین فاصله زمانی از وقوع جنایت قنیطره، در امنیتی‌ترین شرایط و در نقطه‌ای که دشمن انتظارش را نداشت به او ضربه‌ای سهمگین وارد کند.
 
حزب‌الله در این عملیات علاوه بر اینکه تاکتیک نظامی خود را به رخ حریف کشید، توانست بر روش‌های امنیتی پیچیده دشمن نیز غلبه کرده و کار خود را به سرانجام برساند.
 
* دلیل انتخاب شبعا برای عملیات انتقام
 
اما بنا به اظهارات تحلیلگران، مقاومت به این دلیل مزارع شبعا را برای عملیات خود انتخاب کرد که در صورت وقوع جنگ، این نبرد در این منطقه مرزی و اشغالی رخ دهد و پس از آن و در صورت پیچیده‌تر شدن اوضاع و گسترش دامنه درگیری‌ها جبهه جولان گشوده شود.
 
در واقع حزب‌الله که در خاک سوریه مورد حمله قرار گرفته بود، به شیوه‌ای مشروع و قانونی از خاک اشغالی لبنان به این تجاوز پاسخ داد و در پاسخ خود حلقه فشار را بر صهیونیست‌ها تنگ‌تر کرد.
 
گفته می‌شود حزب‌الله در عملیات شبعا از موشک‌های ضد زره «کورنت» استفاده کرد. این امر علاوه بر نمایش توانمندی حزب‌الله در بهره‌گیری از تجهیزات مدرن، حاکی از توان نظامی بالای جبهه مقاومت نیز هست، و نشان می‌دهد که حزب‌الله برای انجام دفاع مشروع خود در برابر دشمنان، از تجهیزات پیشرفته‌ای برخوردار است. (اینجا)
 
حزب‌الله در این ماجرا نشان داد که موازنه قوا به نفع نیروهای مقاومت در حال تغییر است و اگر صهیونیست‌ها اقدامی علیه اعضای جبهه مقاومت انجام دهند، باید به‌طور حتم منتظر اقدام متقابل و ضربه سهمگینی از سوی حزب‌الله باشند.
 
* سرنوشت شبعا در انتظار تل‌آویو
 
سید حسن نصرالله در پیام خود تأکید داشته که این حق حزب‌الله است که در هر زمان و هر مکانی نسبت به گرفتن انتقام شهادت سمیر قنطار اقدام کند.
 
وی پیش از این و در اولین سخنان پس از عملیات شبعا نیز هشدار داده بود که "اسرائیل ما را دوباره نیازماید؛ با هر تجاوزی در هر زمان و مکانی مقابله خواهیم کرد.
 
این مطلب نشانگر آن است که پاسخ حزب‌الله می‌تواند در هر زمانی دایره‌ای وسیع شامل تمامی سرزمین اشغالی و حتی منافع صهیونیست‌ها در خارج از این سرزمین‌ را در بر گیرد.
 
«عاموس گلعاد» رئیس بخش سیاسی و امنیتی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در فروردین ماه امسال طی سخنانی با اشاره به شلیک 14 هزار موشک توسط حزب‌الله درجنگ 2006، گفته که ارزیابی‌های کنونی بیانگر آن است که حزب‌الله 100 هزار موشک در لبنان در اختیار دارد.
 
فرمانده فناوری و لجستیک ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، نیز اوایل امسال گفته بود "درصورت وقوع جنگ میان لبنان و اسرائیل، شلیک موشک‌های حزب‌الله، اسرائیل را به لرزه در می‌آورد.
 
ژنرال کوبی باراک تأکید کرده بود "یک موسسه امنیتی رژیم صهیونیستی از اصابت 1200 موشک حزب‌الله به‌طور روزانه به مناطق اسرائیلی در صورت وقوع جنگ خبر می‌دهد."
 
هرچند طرح این مطالب و دیگر سخنان مشابه، در واقع بهانه‌ای برای مشروعیت بخشیدن به افزایش توان نظامی اسرائیل در مواجهه با حزب‌الله صورت می‌گیرد؛ اما از سوی دیگر در این اظهارات خواسته یا ناخواسته به توان بالای موشکی حزب‌الله نیز اذعان شده است.
 
همچنین در گزارشی دیگر تعداد موشک‌های حزب‌الله 150 هزار فروند ذکر شده؛ که شامل انواع مختلفی از موشک‌های برد بلند، میان‌برد و کوتاه‌برد و حتی موشک‌های نقطه‌زن است.
 
با توجه به قابلیت‌هایی که حزب‌الله هم در عملیات شبعا و هم در جبهه‌های متعدد از خود نشان داده است، و همچنین دستِ باز حزب‌الله در بکارگیری انواع موشک‌ها علیه اهداف مختلف در سرزمین‌های اشغالی، باید منتظر بود و دید که اسرائیل چگونه در آتش انتقام شهادت سمیر قنطار گرفتار خواهد شد و حزب‌الله از کدام گزینه‌ روی میز خود در برابر دشمن صهیونیست استفاده خواهد کرد؛ گزینه‌هایی که می‌تواند تل‌آویو و حتی دورترین مناطق صهیونیست‌نشین را به سرزمین مردگان تبدیل کند.
ارسال نظرات