معاون پژوهش حوزه علمیه یزد خبر داد:

دوره‌ آموزشی داستان‌نويسی ويژه‌ی طلاب حوزه‌های علميه يزد

معاون پژوهش حوزه علميه استان يزد گفت: حوزه علميه استان يزد با همکاری حوزه هنری استان درصدد برگزاری دوره آموزشی «داستان طلاب» ويژه طلاب حوزه علميه در يزد است.
کد خبر: ۸۶۲۴۷۴۶
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ حجت الاسلام جواد آذرپیوند اظهار داشت: حوزه علمیه استان یزد با همکاری حوزه هنری استان یزد درصدد برگزاری دوره آموزشی «داستان طلاب» ویژه طلاب حوزه علمیه در یزد است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در اجتماع طلاب مدرسه فیضیه در خصوص هنر گفت: ایشان در این دیدار خطاب به طلاب فرمودند« ما لازم است که مردم را کتاب‌خوان کنیم، اما از این واجب‌تر آن است که استعداد نویسندگی را در بین مردم بیابیم و تولید کتاب کنیم. وادار کنیم که استعدادها به کار بیفتد؛ قلم‌ها روی کاغذ بیایند؛ فکرها کار کنند و برای مردم بسازند و تولید کنند. این مهم است. حرف نو همیشه وجود دارد؛ تولید فکر، تولید اندیشه‌ی راهنما و راه‌گشا برای بشرّیت. تولید فکر اسلامی برای این راه ضروری و لازم است و اگر علمای دین سر صحنه نباشند، دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد

وی با بیان اینکه هنر زمانی ارزشمند است که برای اهداف متعالی به کار رود، افزود: از این رو باید طلاب ابزار هنر را برای تبلیغ دین به بهترین شکل به کار گیرند زیرا ضرورت استفاده از ابزارهای نوین هنری در کنار ابزارهای سنتی به تبلیغ دین کمک شایانی می کند.

وی با بیان اینکه هنر سبب ماندگاری و نفوذ عمیق پیام است تصریح کرد: افراد دلسوزی که دغدغه انتقال ارزش‌های اسلامی و معنوی را به نسل نوجوان و جوان دارند، با استفاده از ابزارهای هنری رسالت سنگین خود را برای تبلیغ دین ایفا کنند.

حجت الاسلام آذرپیوند عنوان کرد: در همین راستا حوزه علمیه استان یزد به همراه واحد آفرینش‌های ادبی حوزه‌ی هنری انقلاب اسلامی استان یزد، در راستای اهداف آموزشی خود، در صدد برگزاری دوره‌های نویسندگی با محوریت داستان نویسی با اهداف، رویکردها و قالب ویژه و مشخصی برای طلاب حوزه‌های علمیه‌ی استان یزد است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه در طرح داستان طلاب به نویسندگی به عنوان یک مهارت و فضیلت و همچنین علومی کاربردی و تبلیغی نگاه شده و آن را در راستای افزایش برد و نفوذ تبلیغی تحصیلی مخاطبان می‌داند اضافه کرد: با توجه به این که ماهیت نویسندگی یک مهارت با تلاش مستمر و بلند مدت است، دیدگاه اجرایی این طرح بلندمدت در قالب دوره‌های مهارت‌افزایی، نویسندگی، داستان نویسی، ابزارشناسی، روایت شناسی، ویراستاری و ... تعریف و ارائه می‌شود.

وی در توضیح اینکه «داستان طلاب چیست؟» گفت: کارگاه نویسندگی، کارگاهی مهارتی است که از مبانی کاربردی نوشتن و فارسی‌نویسی شروع شده، به عناصر نویسندگی و قالب‌های آن می‌پردازد. این برنامه به صورت کاربردی برگزار خواهد شد به طوری که گام به گام، و به طور عملی مخاطب با کار و تمرین مفاهیمی را فرا گرفته و خروجی آن قرار است که به صورت یکی فردی ممهّز و مجهز به مهارت و فضیلت نویسندگی باشد. ضرورت خواندن و نوشتن مستمر و بررسی جایگاه داستان در متون مقدس، متون تبلیغی و کتب مذهبی و اخلاقی و جایگاه آن در تعمیق و تغییر تفکر، استفاده از کارکرد داستان و آفرینش‌های ادبی از محورهای اصلی این طرح است.

حجت الاسلام آذرپیوند با بیان اینکه به صورت عملی، طلاب مستعد و علاقه‌مند با نام‌نویسی و حضور در جلسات توجیهی، برای ورود به این کلاس‌ها گزینش می‌شوند، اذعان داشت: کلاس‌ها به صورت هفتگی و کارگاهی برگزار شده و سعی می‌شود تمامی کارهای نوشتن و خواندن در کارگاه انجام شود بنابراین هوشمندی در حوزه‌ی سوژه‌یابی و همچنین ممارست و تمرین برای نوشتن می‌تواند خروجی‌های خوبی اعم از مجموعه داستان و مقالات فرهنگی در نشریات فرهنگی را به دنبال داشته باشد.

وی یادآور شد این طرح به صورت کارگاه‌های ده‌جلسه‌ای تعریف می‌شود که با موضوعات مورد نیاز از جمله مهارت‌های نوشتن و داستان‌پردازی و همچنین اصول نوشتن، ابزارشناسی، روش‌شناسی و سایر موضوعات متناسب با نیاز و خواسته‌ی مخاطبان برگزار می‌شود. محور نویسندگی بوده و کارگاه‌های مکمل در قبال تقویت آن تعریف می‌گردد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد در توضیح هدف «طرح داستان طلاب» گفت: طرح«داستان طلاب» در برنامه، اجرا و ساز و کار اهداف؛ مجهز شدن طلاب به فضیلت نویسندگی، تولید داستان‌ و داستان نویسانی با محوریت دینی و اسلامی، مجهز شدن طلاب به ابزار تبلیغی داستان و ادبیات، ثبت و نگارش موضوعات نابی چون سبک زندگی طلبگی، سبک زندگی علما و بزرگان و بازخوانی آثار ادبی ایشان، معرفی منابع شایسته‌ و مناسب برای داستان نویسان و تقویت داستان نویسی، آمادگی حضور نیروها در جشنواره‌ی داستان طلاب سراسر کشور، تولید مجموعه داستان‌هایی هدفمند با سوژه‌های سبک زندگی طلبگی، ارزش علم و ماجراهای تبلیغ را دنبال می کند.

حجت الاسلام آذرپیوند اساتید این دوره را حسین فلاح‌زاده، سید محمد حسینی، استاد مظفر سالاری عنوان کرد و در خصوص عنوان و محتوای دوره‌ها تصریح کرد:در این بخش چهار دوره طراحی شده است، که با سرفصل‌هایی مشخص و مرتبط و نزدیک به هم پیگیری خواهد شد، که این دوره‌ها عبارتند از: دوره خلاقیت در نویسندگی، دوره‌ی آشتی‌ با قلم و داستان کوتاه، دوره‌ی قلم فرسایی و آشنایی با مکاتب ادبی، کارگاه تولید رمان، روایت‌شناسی و ساختارشناسی.

وی گفت: افراد برای ثبت نام می توانند یا به معاونت پژوهش حوزه علمیه استان یزد واقع در خیابان مسجد جامع یزد مراجعه و یا به حوزه هنری استان یزد واقع در چهارراه فاطمیه، ابتدای خیابان آیت الله کاشانی، کوچه آزادی مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 36231400 داخلی 25 تماس حاصل نمایند.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان یزد با بیان اینکه علاقه‌مندان می‌توانند برای پیش‌ثبت‌نام یک پیامک حاوی «داستان طلاب» به شماره 10003516231400 ارسال کنند افزود: فرصت ثبت‌نام تا دهم بهمن‌ماه 1394 خواهد بود و ورودی دوره 30 هزار تومان، و حضور در کلاس‌ها و ارائه سه داستان کوتاه الزامی می‌باشد.


ارسال نظرات