خبرهای داغ:
فعال اقتصادمقاومتي در عرصه پرورش ماهی، بلدرچین و زبورعسل؛

حاصل يك تن ماهي 50ميليون ريال/پرورش بلدرچين و زنبورداري حاصل پرورش ماهي

کد خبر: ۸۶۲۵۳۰۰
|
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۴

حمید بهروان از فعالان عرصه اقتصادمقاومتی در اهر است که با دریافت ۱۵۰میلیون ریال تسهیلات بانکی از بسیج سازندگی توانسته با اشتغال زایی برای ۱۷ نفر، اکنون به عنوان یک کارآفرین و الگوی موفق عرصه اقتصاد مقاومتی در کشور مطرح شود و سالانه دو میلیارد ریال درآمد کسب کند.

این فعال اقتصادمقاومتي گفت: از سال 85در عرصه اقتصادمقاومتي با ساخت هشت استخر پرورش ماهي به مساحت دو هكتار در دو باغ فعاليت خود را آغاز كرديم اين استخرها يكديگر را پوشش داده و در هر دوره شش تا هشت ماهه، 15 الي 20 تن ماهي برداشت مي كنيم.

وي به درآمد بدست آمده از اين كار اشاره كرد و افزود: سودي كه از هر تن ماهي در اين بازار و با تغذيه و شرايط زماني بدست مي آيد چهار تا پنج ميليون تومان در هر تن ماهي است كه با احتساب توليد 20تن در هر دوره مبلغ قابل ملاحظه اي بدست مي آيد.

بهروان با بيان اينكه مراكز توليدي كوچك راه مناسبي براي حل مسئله اشتغال هستند، ادامه داد: در مجموعه پرورش ماهي هفت نفر به صورت مستقيم مشغول به كار هستند و 10 نفر نيز به صورت غير مستقيم صاحب شغل شده اند.

وي ضمن قدرداني از مسئول بسيج سازندگي سپاه اهر و استان افزود: در راستاي پرورش ماهي در عرصه اقتصاد مقاومتي مبلغ 150ميليون ريال از بسيج سازندگي سپاه اهر تسهيلات دريافت كردم و هم اكنون نيز از حمايت هاي اين نهاد برخوردار هستيم.

بهروان با اشاره به بازار فروش يادآور شد: بازار فروش اين محصول در سال 85 خيلي راكد بود ولي اكنون با مازاد مشتري و كمبود محصول براي عرضه به بازار روبرو مي شويم كه ناشي از بالارفتن فرهنگ تغذيه مردم منطقه به سمت تغذيه سالم است.

اين فعال اقتصادمقاومتي به برخي ابتكارات خود در زمينه پرورش ماهي اشاره و بیان کرد: نخستین سيستم هوشمند مزارع پرورش ماهي به نام خود بنده ثبت شده است؛ چندين علائم حياتي در پرورش ماهي وجود دارد كه براي توليد كنندگان حياتي است از جمله مي توان به؛ كم و زياد شدن اكسيژن آب كه موجب تلفات مي شود و تغييرات حياتي ديگر كه در لحظه وقوع از طريق پيامك و دیگر پيام رسانان به پرورش دهنده اطلاع داده و اقدامات پيش گيرانه براي جلوگيري از خسارت هاي مالي را انجام مي دهد.

وي با بيان اينكه در كنار استخرهاي پرورش ماهي، زنبورداري نيز از ديگر فعاليت هاي بنده به همراه اعضاي خانواده است، گفت: كار زنبورداري را در سال 90 با سه كندو آغاز كردم و اكنون پس از گذشت چهار سال 85 كندوي عسل داريم.

با توجه به اينكه زنبورداري نسبت به پرورش ماهي سرمايه كمتري نياز داشته و سريع تكثير مي يابد. توليد امسال در حدود يك تن و 200كيلوگرم عسل بود كه به علت مرغوبيت بلافاصله به فروش مي رسد.

بهروان كه در زمينه پرورش بلدرچين نيز فعاليت دارد در توضيحي در اين زمينه اظهار کرد: وقتي ديديم يك سوله 90 متري بلااستفاده داريم به فكر استفاده آن در توليد افتاديم كه پرورش بلدرچين تخمي در برنامه كاري بنده قرار گرفت.


وي افزود: در حال حاضر چهارهزار قطعه بلدرچين تخمي در محل مورد نظر داريم كه اميدواريم بتوانيم آن را تا سال 95 به هشت هزار جوجه افزايش دهيم. با توجه به اينكه ظرفيت نهايي سالن 11هزار قطعه است به اميد خدا تا تابستان سال آينده به اين ميزان دست خواهيم يافت.

اين فعال اقتصاد مقاومتي در مورد سرمايه استفاده شده در زمينه پرورش بلدرچين گفت: سرمايه استفاده شده براي فعاليت هاي جانبي مانند پرورش بلدرچين و زنبورداري از سود بدست آمده از پرورش ماهي تامين شده و به توسعه آن كمك كرده است كه اين كار مصداق واقعي اقتصاد مقاومتي در اين سطح مي تواند باشد.

بهروان كه خود داراي مدرك كارشناسي مهندسي نرم افزار است كمك اعضاي خانواده را از عوامل مهم موفقيت خود دانست و گفت: پدرم كه كارمند بازنشسته است با حضور و كمك هاي تمام وقت خود موجب دلگرمي و توسعه فعاليت هاي من و بردارم شده است.


وي در مورد اقتصادمقاومتي نيز گفت: همانگونه كه مقام معظم رهبري فرموده اند اقتصادمقاومتي تنها راه برون رفت از وضعيت كنوني است ولي به شرطي كه درست تبيين شده و به طور درست نيز اجرا شود.

اين فعال اقتصادي با بيان اينكه اقتصادمقاومتي تنها را نجات اقتصاد كشور و منطقه است، گفت: ما هميشه بايد به توانمندي هاي خود در زمينه هاي مختلف تكيه كنيم و از نا اميدي و ياس دوري كنيم تا بتوانيم مسير توسعه و پيشرفت را بهتر بپيماييم و براي طی اين مسير بايد قابليت هاي خود و منطقه را در نظر داشته باشيم به شرطي كه كارشناسي و علمي عمل كرده و روي نكات زود بازده سرمايه گذاري كنيم.

بهروان در خصوص مشكلات و انتظار خود از مسئولان و متوليان اقتصادمقاومتي، گفت: متاسفانه به نظر بنده بزرگترين مشكل حال حاضر براي توليد كنندگان بروكراسي اداري و متوليان اقتصادمقاومتي در ادارات بخشنامه هاي ارسالي از مركز، بالادستي بوده و ظرفیت هاي منطقه در نظر گرفته نمي شود و سياست هاي دولت و بخشنامه هاي ارسالي با شرايط منطقه مطابقت ندارد.

اين فعال اقتصاد مقاومتي در پايان با بيان اينكه در اهر ظرفيت های فراواني در عرصه اقتصاد مقاومتي وجود دارد، كه نياز به مديريت مسئولان و تلاش و پشتكار جوانان دارد، خاطرنشان كرد: مقام معظم رهبري تاكنون سه حكم؛ جهاد علمي، اقتصادي و فرهنگي را صادر كرده اند كه در اين راستا همه ما موظفيم در زمان هايي كه مي توانيم با انجام فعاليت هاي اقتصادي، دين خود را به كشور و منطقه خود ادا كنيم و ضمن رفع مشكل اقتصادي كشور از مشكلات بيكاري و معضلات به تبع آن نيز بكاهيم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار