به همت سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل:

آیین نکوداشت اسدالله امانی مجد شاعر آیینی برگزار شد

به همت سازمان بسیج هنرمندان استان اردبیل آیین نکوداشت اسدالله امانی مجد از شعرای آیینی استان برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۲۶۵۲۲
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، این مراسم که با همت سازمان بسیج هنرمندان استان و با مشارکت انجمن فرهنگی ادبی خطایی وبا حضور پرشور شعرای بنام استان در سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان برگزار شد با شعرخوانی تعداد کثیری از شعرای استان مواجه بود.

استاد حسین غفاری , رحیم اسدالهی , ناصح , ولی محمدی , بختیاری , تقی عزتی , سیدعلی عابدیان , غلامرضا هادی , اسکندر نجفی , فرضی زاده و بهنژاد از جمله شعرای بودند که در وصف مقام ادبی استاد اسدالله امانی مجد سروده های خود را قرائت کردند.

سید فریدون اصغری، عضو شورای مرکزی سازمان بسیج هنرمندان استان با تجمید از ارادت استاد امانی مجد به ساحت قدسی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و ائمه اظهار (ع) گفت : استاد امانی مجد از جمله شاعران گرانسنگ استان بود که از همان دوران جوانی زندگی خود شعر گفتن را یاد گرفت و شعر خود را درخدمت ترویج فرهنگ عاشورایی قرار داد.

وی افزود : یکی از عواملی که در زنده نگه داشتن مکتب سرخ امام حسین (ع) نقش بسزایی داشته است هنر شعر بوده است که استاد امانی علاوه بر سرودن شعر , همیشه در خدمت عزاداریهای مردم محله خود وعاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) بود واهالی اردبیل ار وی به نیکی یاد می کنند وبه مقام ادبی وعرفانی او احترام می گذارند وحرکت سازمان بسیج هنرمندان استان در زنده نگه داشتن یادوخاطره این عزیز سفرکرده در واقع احترام به شعور مردم اردبیل است.

استاد اسدالله امانی روز سوم خرداد سال 1318 در محله ی نَمَلَر شهرستان اردبیل ، در یک خانواده مذهبی و معتقد به مبانی انسانی و اخلاقی دیده به جهان گشودند.

پدر بزرگوار ایشان به محله ی پیر مادر نقل مکان نموده و بدلیل صداقت و امانت داری ، مورد اعتماد اهالی قرار گرفته و تولیت مسجد محل را عهده دار میگردد و همین امر ، زمینه ی آشنایی و شیفتگی استاد امانی به ساحت مقدس حضرت ابا عبدالله الحسین (ع ) را ، فراهم می آورد.

با توجه به شرایط اقتصادی دهه ی بیست ، استاد امانی همزمان با طی تحصیلات ابتدایی در مدرسه ی سنایی اردبیل ، مشغول به کار شده و در جهت رفع نواقصات مالی خانواده مدام در تلاش میباشند اما در کنار اشتغالِ خویش ، با حضور در مراسمات عزاداری ، عطش روحی ناشی از ارادت به ساحت مقدس حضرات معصومین ( علیه السلام اجمعین ) را فرو می نشانند.

استاد امانی از دوران نوجوانی به سرودن اشعار آیینی اهتمام نموده ، و سروده های ایشان توسط دسته جات عزاداری ، خوانده میشود.

امانی مجد از جمله کسانی بود که دستجات عزاداری نیروهای مسلح را درروز هشتم محرم ، به بازار اردبیل می آورد که خوشبختانه این مراسم هنوز هم ادامه دارد.

سال 1359 بدنبال جنگ تحمیلی عراق ، به جبهه های نبرد ، عزیمت نموده و در منطقه ی کردستان به سختی از ناحیه ی دست و شکم ، مورد اصابت تیر مستقیم قرار گرفته و مجروح میشوند.

با شهید والامقام دکتر چمران همرزم بوده و دیگر بار از ناحیه ی دست و پا شدیداً مجروح میگردند و به درجه ی جانبازی نائل می آیند.

جراحات ناشی از مجروحیت تا آخرین روزهای عمر استاد ، با ایشان همراه بوده و بر لوح وجودی وی ، به یادگار ماندند.

سال 1390به اصرار دوستان ، تشکیل مجدد هیت امام حسن المجتبی (ع) و اداره آن را به عهده گرفته ، و بنا به گفته ی خویش ، پرورش و آموزش شعرا و مادحین جوان را ، با هزار تجلیل و تکریم ظاهری و مجازی ، معاوضه نمی فرمودند.

استاد امانی با شعرای معاصر آیینی و در صدر ایشان مرحوم استاد منزوی از کودکی ، دوستان نزدیک بوده و با مرحوم استاد انور ومرحوم استاد منعم ، و استاد تقایی بسیار صمیمی بودند.

استاد هادی و استاد غفاری را مانند فرزندان خویش دوست داشتند و ایشان نیز همواره از استاد امانی به عنوان پدر یاد میکنند.

متاسفانه اکثر اشعار استاد امانی در دست مادحین و علاقمندان اشعار ایشان مانده است و علیرغم تلاش فراوان خانواده ، تنها قسمتی از آنها گرد آوری شده و مشتمل بر چند کتاب ، آماده چاپ می باشد.

سر انجام در شامگاه دوم بهمن 1394 هنگام اذان مغرب ، در نهایت سربلندی و فراغت روح و جسم ، در شرایطی که کوچکترین اثراتی از کسالت و ناراحتی در وجود ایشان نبود ، امر حق را لبیک و به سرای باقی عزیمت فرمودند.

ارسال نظرات