مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان:

فرهنگ عموم خانواده ها و جوانان به سمت اشتغال در دستگاه های دولتی است

فرهنگ عموم خانواده ها و جوانان به سمت اشتغال در دستگاه های دولتی است، باید با اطلاع رسانی به مردم، واقعیت های بازار کار را به آنها نشان دهد.
کد خبر: ۸۶۲۶۶۷۴
|
۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان،در سومین کارگروه فرهنگ سازی صحیح در اشتغال، گفت: غالب اشتغال در کشور فرهنگ پشت میز نشینی بوده و اغلب جوانان بیشتر جویای کار در بخش دولتی می باشند و اقبال کمتری نسبت به کارهای غیر دولتی دارند و این در حالیست که ظرفیت جذب در بخش دولتی پایین و سیاست دولت کوچک سازی بدنه آن می باشد.

محمد رضا یوسفی افزود: با در نظر گرفتن ظرفیت محدود جذب دولتی و از سوی دیگر خیل عظیم جوانان بیکار و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا در بازار کار، راهی جز سوق جوانان در مسیر غیر دولتی و ترویج و توسعه کارآفرینی و هدایت نیروی کار به سوی فعالیت های خوداشتغالی نداریم.

این مقام مسئول تصریح کرد: تفکر غالب بین آحاد مردم جامعه خصوصاً جویندگان کار و خانواده های آنان، مبنی بر این که اشتغال الزاماً مساوی با استخدام می باشد موجب گردیده که جوانان از دولت فقط انتظار فراهم کردن زمینه های استخدام و عموماً کار تابع را دارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش حجم سرمایه گذاری در سالهای اخیر و عدم تناسب فرصتهای ایجاد شده با ورودی جمعیت بیکار به بازار کار، راهی جز تغییر رویکرد جوانان و خانواده ها و اصلاح فرهنگ اشتغال نداریم .

یوسفی افزود: فرهنگ عموم خانواده ها و جوانان به سمت اشتغال در دستگاه های دولتی است، باید با اطلاع رسانی به مردم، واقعیت های بازار کار را به آنها نشان دهد.

وی با اشاره به آمار و ارقام اینطور بیان کرد : آنچه مشخص است استان زنجان دارای حدود 410 هزار نیروی کار است که حدود 370 هزار نفر از آنان مشغول به کار هستند و از مجموع این370 هزار نفر تنها 18 درصد، معادل 64 هزار نفر در بخش عمومی شامل دستگاه های دولتی، نیروهای مسلح و شهرداری ها مشغول به کار هستند. هر کدام از این نیروها به طور متوسط 25 الی 30 سال مشغول به خدمت هستند و سالانه چهار درصد از آنها از عرصه فعالیت به علت بازنشستگی و یا از کار افتادگی خارج می شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این آمار نشان می دهد که دستگاه های عمومی به طور معمول در حداکثر ظرفیت خود می توانند سالانه برای سه هزار نفر اشتغال ایجاد کنند. بنابراین، از مجموع 40 هزار نفر بیکاری که در جستجوی کار هستند، حداکثر سه هزار نفر می توانند وارد عرصه فعالیت در دستگاه های عمومی شوند و 37 هزار نفر باقی مانده باید در مکان و جای دیگری مشغول به کار شوند. همچنین جوانان و خانواده ها باید بدانند که داشتن مدرک و تحصیلات دانشگاهی دلیلی برای اشتغال جوانان نیست و امروزه مهارت است که حرف اول و آخر را در اشتغال می زند.

یوسفی در خاتمه گفت: متاسفانه یکی از بزرگترین مبلغان فرهنگ ناثواب اشتغال ، خانواده هایی هستند که فقط شغل دولتی را به عنوان شغل به حساب می آورند و نه تنها فرهنگ شاتغال بین جوانان بلکه خانواده ها نیز تغییر نگرش داشته باشند .

ارسال نظرات
آخرین اخبار