با حضور وزیر بهداشت انجام می شود:

افتتاح همزمان 2875 پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت در 17 استان کشور

2875پایگاه و مرکز جامع خدمات سلامت روز شنبه با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به طور همزمان در 17 استان کشور افتتاح می شود.
کد خبر: ۸۶۲۷۸۳۵
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، این پایگاهها و مراکز جامع خدمات سلامت روز شنبه 10 بهمن ماه با حضور دکتر هاشمی، وزیر بهداشت و با حضور روسای دانشگاههای علوم پزشکی در استانهای اصفهان، البرز، هرمزگان،خراسان رضوی، قم، خوزستان، زنجان، کرمان، آذربایجان شرقی، کردستان، یزد، کهگیلویه و بویراحمد، تهران، همدان، کرمانشاه، قزوین و آذربایجان غربی با هدف پوشش و ارتقایسلامت جمعیت ساکن در حاشیه شهرها افتتاح خواهد شد.

گفتنی است، افتتاح پایگاهها و مراکز جامع خدمات سلامت یکی از بسته های خدمتی برنامه تحول بهداشت است که برای ارایه خدمات سطح یک بهداشتی به حاشیه نشینان و سکونتهای غیر رسمی در سه مرحله؛ برای حاشیه نشینان، شهرهای 20 تا 50 هزار نفرجمعیت و شهرهای بالای 50 هزار نفر است و هدف عمده این برنامه عمدتا کنترل و پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیر واگیر است.

لازم به ذکر است، در حال حاضر بسته های خدمتی برای حاشیه نشینان که 10 میلیون و یکصد هزار نفر هستند و شهرهای بین 20 تا 50 هزار نفر جمعیت که 5 میلیون نفر هستند به پوشش بیش از 95 درصدی در کشور رسیده است.

پرونده حاشيه‌نشيني و سيماي سياست‌هاي سلامت در مناطق حاشيه‌نشين ايران حاشيه‌نشيني به عنوان پديده‌اي كه گسترش شهرنشيني را مي‌توان نقطه عزيمت آن دانست، از سوي نهادهاي بين‌المللي و دستگاه‌هاي ملي، به طور متفاوت اما نزديك به هم تعريف شده‌ است و به عنوان يك دغدغه مشترك بشري در نقاط مختلف دنيا مورد بحث دولتمردان و متخصصان قراردارد.

در بیان مهمترین عوامل موثر در رشد شهرنشینی و مهاجرت‌پذیری شهرها، از عوامل سیاسی،، جنگ و ناامنی، عوامل اقتصادی؛ محیطی و اجتماعی (درآمد پایین کشاورزی، تغییر در الگوی کشاورزی، تغییرات آب و هوایی، تغییر در محیط زیست) و جذابیت‌های شهری (درآمد بالا در شهر، فرصت‌های شغلی بیشتر، شبکه امن اقتصادی، سهولت دسترسی به خدمات اجتماعی، تحصیل و بهداشت و درمان، کشش و جذابیت) ياد شده است.

بدیهی است که این جمعیت گسترده و روبه رشد، به مسکن، شغل، خدمات شهری نیاز دارند و عدم تطابق بین رشد جمعیت؛ شهرنشینی و نیازهای رو به گسترش این جمعیت، باعث بروز مشکلات عدیده‌ای نظير حاشيه‌نشيني خواهد شد.

بروز و گسترش حاشيه‌نشيني در شهرها، خود به تولد واژگان جديد در ادبيات اين حوزه منجر شده است .به طوري كه برخي از نقاط حاشيه نشين به عنوان «شهرهاي پنهان» نام مي برند.

باید توجه داشت که حاشيه نشين ها بي خانمان نيستند، اما خانه دارهاي غير رسمي و غير قانوني اند. محل سكونت آنها مجوزي از سوي دستگاه‌هاي اداره كننده جامعه ندارد؛ از اين رو آنها كمتر از خدمات شهروندي بهره مي برند و به همان نسبت هم پايبندي آنها به مسئوليت شهروندي نيز محل چالشي جدي است.

ارسال نظرات