دلیل اجرایی نشدن سوئیفت

نرم افزار سوئیفت آمریکاییست/ نرم افزار سوییفت تحریم اولیه است و لغو نخواهد شد

در مجموع باید گفت که برخلاف ادعای حسن روحانی، محمد جواد ظریف و ولی الله سیف مبنی بر لغو تحریم سوئیفت باید گفت تحریم سوئیفت همچنان پابرجاست.
کد خبر: ۸۶۳۰۹۸۴
|
۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، با گذشت چند هفته‌ از اظهارنظرهای نمایشی مسئولان دولتی مبتنی بر لغو تحریم سوئیفت -که با واکنش منتقدان مواجه شده و بسیاری از سیاسیون و کارشناسان اقتصادی آن را دروغ تلقی کردند- حمید بعیدی‌نژاد عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مدیرکل سیاسی و امنیت بین‌الملل وزارت امور خارجه در مصاحبه خود با خبرگزاری ایسنا از موانع جدیدی جهت برقراری ارتباط بانک‌های ایرانی با شرکت سوئیفت رونمایی کرد. هرچند بعیدی نژاد تلاش بسیاری کرده که  چنین القاء کند که تحریم سوئیفت به طور کامل لغو شده اما گفته های وی دارای تناقض‌های متعدد است خود نشان از عدم لغو تحریم سوئیفت می‌دهد.
 
 بنا بر این گزارش بعیدی‌نژاد در ارتباط با لغو تحریم سوئیفت گفت: « بانک‌های تحریمی سابق ایران که الان می‌خواهند از خدمات سوییفت استفاده کنند باید رویه‌های فنی را طی کنند. اول آن‌که باید در سوییفت ثبت‌نام کنند و سیستم‌های فنی خود را با الزامات سوییفت منطبق کنند. هم‌چنین باید نرم‌افزاری که از سوی سوییفت ارائه می‌شود در اختیار بانک‌های ایرانی قرار گیرد. نرم‌افزارهای مذکور در تمام سال‌های تحریم سوییفت نیز در فهرست تحریم‌ها بودند، این نرم‌ا‌فزارها به شرکت‌های آمریکایی متعلق است و این شرکت‌ها ارائه هرگونه سرویس به ایران را ممنوع می‌دانند. در عین حال در طی مذاکرات این رویه‌ها و الزامات مورد بحث قرار گرفته و توافقات بر سر آن صورت گرفته که این نرم‌افزارها از طریق شرکت‌هایی که با شرکت‌های ایرانی هم قبلا کار می‌کردند، ارائه شود. پس از ارائه این نرم‌افزارها به بانک‌های ایرانی و ثبت‌نام و تست آن‌ها الزامات فنی مورد نظر سوییفت انجام شده و بانک‌های ایرانی می‌تواند از خدمات پیام‌رسانی سوییفت استفاده کنند.»
 
اشاره بعیدی نژاد به موانع موجود  در حالی است که وی در بخش دیگری از مصاحبه خود می‌گوید: « در این مساله که تحریم سوییفت علیه ایران لغو شده است، نمی‌توان تردیدی داشت.»
 
در همین راستا مشخص نیست که بعیدی نژاد چگونه و با اعتماد به نفس کامل از لغو کامل  تحریم سوئیفت دم می‌زند اما از طرفی دیگر می‌گوید برای استفاده از نرم‌افزار سوئیفت باید از شرکت‌های واسطه‌ای استفاده کرد! همچنین نکته بدتر آن‌ است که خود بعیدی نژاد به آن معترف است؛ به طوری در پاسخ به سوال که  تامین و انطباق الزامات فنی بانک‌های ایرانی با الزامات سوییفت چقدر زمان می‌برد؟ می‌گوید: « این مساله حتی بانک به بانک متفاوت است. بعضی از بانک‌ها ممکن است به دلیل آن‌که قبلا با سوییفت کار می‌کردند این الزامات برایشان سریع‌تر فراهم شود و برخی دیگر کندتر..... بر اساس آخرین اطلاعات که در اختیار ما قرار دارد برخی از بانک‌ها مراحل عضویت و ثبت را انجام داده‌اند و یا به نرم‌افزارها دسترسی پیدا کرده‌اند و به‌زودی رویه‌ها تکمیل خواهد شد. این بانک‌ها طی روزهای آینده ممکن است بتوانند از خدمات پیام‌رسانی سوییفت استفاده کنند البته ممکن است برای برخی از بانک‌ها روزهای بیش‌تری زمان ببرد. »
 
یعنی همانطور که مشخص است علاوه بر این‌که بانک‌های ایرانی باید از یک واسطه برای استفاده از نرم‌افزار سوئیفت استفاده کنند برخی از بانک‌ها نیز مدت زمان بیشتری باید همچنان معطل بماند!
 
 
 
اما وضعیت فعلی ایجاد شده در ارتباط با تحریم سوئیفت که امروز بعیدی نژاد به آن اعتراف میکند موضوعی است که در گذشته منتقدان برجام با « ریزبینیِ قابل تحسین» خود به آن اشاره کرده بودند. در همین زمینه دکتر سعید جلیلی دبیر سابق شورای امنیت ملی با حضور در کمیسیون ویژه برجام با اشاره به آمریکایی بودن نرم‌افزار شرکت سوئیفت گفته بود: 
 
« این را من از آقای دکتر شیبانی، رئیس اسبق بانک مرکزی شنیدم می‌گفتند این نرم‌افزار سوئیفت باز چون جزء تحریم‌های اولیه آمریکا است یعنی بعد از هشت سال هم شما نمی‌توانید استفاده کنید این ارتباطی که شما سئوال فرمودید و دنبال می‌شود با هم و تاثیری که این‌ها بر هم خواهند داشت. »
 
در واقع آن‌چیزی که امروز حمید بعیدی‌نژاد به آن اشاره کرده مسئله‌ای است که  پنج ماه گذشته منتقدین دلسوز کشور به آن اشاره کرده‌اند؛ اما دولت به جای پذیرش این واقعیت و تصحیح اشکالات عمده خود با افراطی خواندن منتقدین شروع به حمله به آن‌ها کرد. 
 
لذا در مجموع باید گفت که برخلاف ادعای حسن روحانی، محمد جواد ظریف و ولی الله سیف (رئیس بانک مرکزی) مبنی بر لغو تحریم سوئیفت باید گفت تحریم سوئیفت همچنان پابرجاست و این شرکت تنها به شکل مصداقی به برخی از بانک‌های ایرانی اجازه استفاده از خدماتش را داده است؛ اما چون نرم‌افزار سوئیفت آمریکایی است و تحریم‌های اولیه آمریکا همچنان پابرجاست همین تعداد بانک‌ها هم باید با واسطه و با طی روندی که طبق گفته برخی از کارشناسان شش الی یک‌سال به طول می‌انجامد از این خدمات استفاده کنند؛ موضوعی که سعید جلیلی پنج‌ماه پیش به آن اشاره کرد.
منبع: رجانیوز
ارسال نظرات