عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو:

در قرارداد جدید با پژو انتقال تکنولوژی صورت نگرفته است/ ۲۰۶ های جدید چینی است!

بهرام شهریاری گفت: تا زمانی که خود پژو قبل از تحریم‌ها در ایران حضور داشت قطعات ۲۰۶ که در داخل ساخته می‌شد از کیفیت مناسبی برخوردار بود.
کد خبر: ۸۶۳۲۴۹۶
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴

به گزارش خبرگزاری بسیج، بهرام شهریاری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو درباره قرارداد اخیر ایران خودرو با کمپانی پژو گفت: این قرارداد در ظاهر مشابه قراردادهای قبلی بوده و قطعات مورد استفاده در ساخت خودروهای جدید در داخل کشور تولید خواهند شد. وی با تاکید بر بالا بودن کیفیت قطعات ساخت تولید افزود: البته ساخت داخل به معنای کاهش کیفیت این قطعات نیست. برای مثال تا زمانی که خود پژو قبل از تحریم ها در ایران حضور داشت قطعات ۲۰۶ که در داخل ساخته می شد از کیفیت مناسبی برخوردار بود. اما زمانی که این قطعات بر اثر این تحریم ها به سمت قطعات چینی رفت کیفیت این قطعات نیز کاهش یافت.

شهریاری درباره آینده صنعت خودروسازی در ایران خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که ما با مونتاژ خودروهای جدید در کشور به توفیق چندانی نخواهیم رسید. وی با اشاره به بومی ساز ساخت خودرو در کشور تصریح کرد: خودروسازان خارجی باید به عنوان شریک یا سرمایه گذار مستقیم به ایران آمده و در داخل ایران با تمام ابعاد و توان خود شروع به تولید کنند و تا زمانیکه حضور آنها صرفا محدود به بحث مونتاژ باشد شاهد اتفاق خوشایندی نخواهیم بود. این قطعه ساز بیان داشت: شرکت های خارجی برای انتقال تکنولوژی ها ی خود به داخل کشور باید از بحث طراحی خودرو تا طراحی قطعات، حاضر و فعال باشند، که تا آنجا که من مطلع هستم در قرارداد اخیر چنین اتفاقی نیفتاده است.
وی درباره دلایل افت کیفیت قطعات بعد از خروج پژو از کشور و تناقض این موضوع با ساخت این قطعات در داخل کشور گفت: این موضوع چند دلیل مهم داشت که یکی از این دلایل این بود که در زمان خروج پژو از کشور، خودرویی مانند ۲۰۶ کاملا ساخت داخل نشده بود. دلیل دوم نیز این بود که به دلیل رانت جویی که مدیران قبلی خودروسازها به راه انداختند یک سری قطعه ساز نما وارد تامین قطعات شدند که قطعه ساز واقعی نبوده و بیشتر واردکننده قطعه از چین بودند. این قطعه ساز افزود: همین موضوع باعث افت کیفیت قطعات شد و گرنه قطعات ساخته شده در ایران که حتی صادر هم می شد قطعات با کیفیتی بودند.
وی درباره تفاوت ساخت قطعات جدید برای خودروهایی که قرار است از دو سال آینده وارد ایران شوند با قطعات خودرویی مانند ۲۰۶ تصریح کرد: صنعت قطعه سازی تا قبل از تحریم ها رشد مناسب و خوبی داشت و می تواند حتی رشد بهتری نیز داشته باشد. قطعا برای تولید محصول جدید در ایران مدت زمانی برای تهیه قالب ها و تجهیز خط تولید آن زمان لازم است که البته این کار چندان طول نکشیده و خیلی زود شرایط فراهم خواهد شد.

ارسال نظرات