خبرهای داغ:
عضو کمیسیون امنیت ملی:

دولت در انتخابات نماینده اصلاح‌طلبان است

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت کنونی با شعار اعتدال، نماینده اصلاح طلبان است. به همین جهت انتظار دولت این است که چپ ها بیشترین کرسی مجلس را تصاحب کنند.
کد خبر: ۸۶۳۲۶۱۶
|
۱۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
به گزارش خبرگزاری بسیج، احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص ویژگی های بارز انتخابات این دوره مجلس با دوره های قبل اظهار داشت: مجلس نهم پس از فتنه سال 88 برگزار شد و این دوره مجلس نیز پس از برجام است. یعنی 2 فراز و فرود را پشت سر گذراندیم. البته این دوره انتخابات قانون مداری بیشتری را می طلبد. یعنی باید بدانیم که هر کاری مجاری قانونی خودش را می طلبد. البته  مامن سیاست در ایران هشت سال است. یعنی 8 سال اصولگراها و 8 سال اصلاح طلبان بر مجلس مسلط می شوند. به عبارت دیگر 8 سال راست و 8 سال چپ ها مجلس را در دست خواهند داشت.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه تاکید داشت: ویژگی خاص این دوره مجلس این است که افراد بسیاری برای انتخابات ثبت نام کرده‌اند. یعنی به نظر می رسد ثبت نام گسترده کاندیداها با یک دستور واحد انجام شد. البته ثبت نام همگانی از دو منظر قابل بررسی است. یکی از نظر مثبت و ظرفیت های جمهوری اسلامی و دیگری از نظر منفی آن مورد توجه است. به  همین جهت باید در مجلس کاری صورت گیرد. یعنی مانند کشورهای مترقی و پیشرفته که انتخابات پارلمانی دارند٬ مجلس باید با ارائه طرحی٬ قوانینی را تصویب کند که ثبت نام کنندگان ویژگی‌هایی داشته باشند تا تعداد نامزدهای انتخابات کنترل شود.

نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های این دوره انتخابات مجلس، پسا برجام بودن آن است. یعنی دولت کنونی با شعار اعتدال و تدبیر، نماینده اصلاح طلبان است. به همین جهت انتظار دولت این است که چپ ها بیشترین کرسی مجلس را تصاحب کنند. بنابراین این دو ویژگی بارز موجب شد تا افراد زیادی ثبت نام کنند.

این نماینده مجلس پیرامون موضع دخالت گونه دولت در انتخابات که موجب تذکر تعداد زیادی از نمایندگان به رئیس جمهور شد؛ گفت: آقای روحانی نیاز نبود که از طریق رسانه، شورای نگهبان را زیر سئوال ببرد. یعنی چنانچه رئیس جمهور به دنبال خدمت کردن به تیم خودش بود٬ بهتر می بود که شیوه‌ی لابی گری و صحبت کردن علیه شورای نگهبان را به صورت غیر آشکارا دنبال می کرد. مثلا صحبت های رئیس جمهور در فرانسه علیه شورای نگهبان با هدف محکوم کردن این شورا،  موجب رفع مشکل نمی شود. بلکه حاشیه ها را بر متن افزایش می دهد.

بخشایش ادامه داد: بهتر بود آقای روحانی شیوه دیگری را پیش می گرفت. البته شیوه ای که خود روحانی با آن تائید  و در نهایت رئیس جمهور شد؛ همان شیوه را برای نمایندگان فعلی در نظر گرفته است. بنابراین نباید در یک تربیون عمومی صحبتی کرد که ساز ناسازگاری  با شورای نگهبان را  بوجود بیاورد.

احمد بخشایش در خصوص پروژه جوسازی علیه شورای نگهبان اضهار داشت: خود بنده رد صلاحیت شدم. ولی به طور کلی افراد مایل هستند، تا پیروزی را به خود و شکست را به دیگران نسبت دهند. بنابراین هر شخصی و به هر دلیلی که رد صلاحیت می‌شود، مایل است که حضرت آیت الله جنتی و شورای نگهبان را مقصر جلوه دهد. البته این بسیار غلط است.

این نماینده مجلس ادامه داد: با یک شیوه مناسب و قانونی، باید افرادی ثبت نام کنند که بتوانند از ساختار عبور کنند. یعنی به عبارت بهتر نباید اجازه داد تا در  مجلس و ریاست جمهوری به صورت فله ای ثبت نام شود. البته در شرایط کنونی مدرک گرایی موجب ثبت نام فارغ التحصیلان دانشگاهی در مجلس شده است. با تصویب قوانین محکم ‌می‌توان از ثبت نام افرادی که رد صلاحیت شان قطعی است- همچون کسانی که سوپیشینه دارند و...- جلوگیری کرد. بنابراین باید در مجلس شورای اسلامی این مسئله حل شود تا مشکل رد صلاحیت گسترده از دوش شورای نگهبان برداشته شود.

بخشایش در خصوص همزمانی فشار و هجمه به شورای نگهبان با دولت یازدهم، متذکر شد: دوره قبل، مجلس در دست اصوالکرایان و این دوره در دست اصلاح طلبان خواهد بود. البته در دوره آقای احمدی نژاد، اصلاح طلبان به دلیل احتمال ضعیف در تائید صلاحیت و  اخذ آرا  با عده کمتری در انتخابات شرکت کردند زیرا در 2 دوره قبل، قدرت در دست اصولگرایان بود. البته وجود آقای روحانی در عرصه قدرت به معنای قدرت گرفتن اصلاح طلبان است. بنابراین این دوره مجلس در دست اصلاحات خواهد بود.

 بخشایش در ادامه متذکر شد: دستور ثبت نام همه اصلاح طلبان در انتخابات به صورت واحد داده شد تا تعداد رد صلاحیت شدگان از سوی شورای نگهبان افزایش یابد و علیه شورای نگهبان هجمه شود. البته هجمه به شورای نگهبان با هدف فشار بر ارکان دیگر نظام بود. به اعتقاد بنده ثبت نام فله اصلاح طلبان کاملا سازمان یافته و دستوری انجام شد.

احمد بخشایش خطاب به افراد رد صلاحیت شده، گفت: به افرادی که مانند بنده رد صلاحیت شده اند، توصیه می کنم تا قانون را رعایت کنند. یعنی باید همواره قانون مدار بود. همچنین در مقاطعی که شورای محترم نگهبان اعلام ارائه اعتراض از سوی رد صلاحیت شدگان را دارد، باید اعتراضات طبق قانون مطرح شده تا مجلس آینده بتواند، قانون انتخابات را منقح تر کند. بنابراین بهترین روش، قانون مداری و قانون مندی است. البته شورای نگهبان با سعه صدر پرونده ها را بررسی و افرادی که شایستگی دارند، تائید صلاحیت می کند.

این نماینده مجلس پیرامون توصیه رهبری در خصوص شرکت همه مردم در انتخابات تصریح کرد: انتخابات مجلس یک نوع تخلیه روانی مردم تلقی می شود. یعنی 2 الی 3 سال مردم آرامش سیاسی دارند. البته انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند موجب تخلیه روانی مردم شود. به همین جهت مجلس با مردم و وزرای دولت با مجلس در ارتباط هستند. بنابراین این یک چرخه است.

وی ادامه داد: در انتخابات مجلس، فشار و مطالبات مردمی به نمایندگان منتقل می شود و نمایندگان این مطالبه و فشار را به دولت منتقل می کنند. که باید گفت، نمایندگان در انتخابات مجلس گوشت قربانی نظام می شوند. یعنی اینکه نمایندگان در حوزه انتخابی خودشان حضور یافته و با گوش کردن به مطالبات به حق و یا  ناحق مردم، پیگیر منافع مردم شده که در نهایت این امر موجب تخلیه روانی مردم می شود. بنابراین توصیه مقام معظم رهبری در خصوص شرکت همه مردم در انتخابات در جهت مردم سالار دینی است. و هر نوع انتخاباتی که در نظام جمهوری اسلامی انجام میشود، به نوعی رفراندوم خواهد بود.

بخشایش در ادامه افزود: دو گروه فکری در کشور وجود دارند. یک دسته افرادی هستند که می گویند ما حتما در انتخابات شرکت می کنیم و کاری خواهیم کرد که شاخصه های جناح سیاسی رغیب رای نیاورد. و گروه دوم با تحریم انتخابات به دنبال نشان دادن عدم تمایل و علاقه مردم به نظام جمهوری اسلامی هستند. به همین جهت مقام معظم رهبری فرمودند حتی آنهایی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند. زیرا جهت جلوگیری از سوء استفاده دشمنان ایران بایستی همه در انتخابات شرکت کنند.

بخشایش در ادامه افزود: چنانچه میزان حضور مردم در انتخابات کم باشد. بهانه در دست دشمنان خواهد افتاد. و دشمنان خواهند گفت که مردم به نظام جمهوری اسلامی علاقه ندارند. در صورتی که در کشورهای غربی، میزان حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری، کنگره و یا پارلمان کمتر از 50 درصد است.  آمار حضور مردم در انتخابات در کشورهای غربی معمولا حدود 37 الی 38 درصد است. البته در آنجا افرادی که در انتخابات شرکت نمی کنند، به منزله عدم علاقه  به نظام حکومتی نیست. یعنی عدم شرکت افراد در انتخابات به منزله عدم علاقه مندی مردم به نظام حکومتی آن کشور نیست. ولی در نظام جمهوری اسلامی ایران چنانچه افراد در انتخابات شرکت نکنند، از دید دشمنان به منزله عدم مقبولیت و محبوبیت نظام در بین مردم است. به همین جهت رهبر انقلاب، فراخوان عمومی در انتخابات دادند.

احمد بخشایش در خاتمه تاکید کرد: رقابت در انتخابات مجلس بین چپ ها و راست ها خواهد بود. به عبارت دیگر رقابت انتخاباتی بین نیروهای ولایت مدار و غیر ولایی خواهد بود. البته قطب بندی انتخابات موجب افزایش حضور مردم در انتخابات می شود. و در نهایت افزایش حضور مردم در انتخابات به نفع نظام و رهبر انقلاب خواهد بود. و در نهایت قدرت چانه زنی ایران را در عرصه های بین المللی افزایش خواهد داد.

منبع: سراج 24
ارسال نظرات
پر بیننده ها