رئیس سازمان پدافند غیرعامل متذکر شد؛

استان خوزستان یکی از مستعدترین استان‌ها در بروز حوادث شیمیایی است

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: استان خوزستان یکی از مستعدترین استان‌ها در بروز حوادث شیمیایی به علت استقرار صنایع پتروشیمی است.
کد خبر: ۸۶۳۳۹۶۲
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
به گزارش خبرگزاری بسیج، سردار غلامرضا جلالی، امروز 18 بهمن ماه در مراسم افتتاح اورژانس شیمیایی بیمارستان بقیه‌الله اعظم (عج)، گفت: تأسیس چنین اورژانسی در کنار قرارگاه پدافند شیمیایی ضروری بوده است؛ استفاده از سلاح‌های شیمیایی به صورت مکرر توسط داعش، نشت صنعتی در زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی صنعت کشور و استفاده تروریسم از سلاح‌های شیمیایی موجب شد تأسیس اورژانس شیمیایی را در دستور کار قرار دهیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ساماندهی سیستم دفاعی کشور با رویکرد مهندسی کاهش خطر و مصون‌سازی زیرساخت‌های شیمیایی و پتروشیمی قرارگاه پدافند شیمیایی که یکی از بخش‌های آن، اورژانس شیمیایی است در راستای ابلاغیه‌های مقام معظم رهبری بوده است.

وی ادامه داد: بیمارستان بقیه‌الله(عج) به عنوان قطب درمانی جهت مقابله با حوادث شیمیایی انتخاب شد که در وهله اول با تهیه نقشه آمایشی کشور از نظر زیرساخت‌های شیمایی و احتمال خطر با نقشه آمایش درمانی انطباق داده شد تا نقاط ضعف مشخص شود؛ همچنین در یکی دو سال گذشته شاهد توسعه حوادث شیمیایی و عدم توانایی سیستم بهداشت و درمان و موضوع درمان آن بودیم به همین منظور با صحبت‌هایی که با وزارت بهداشت انجام شد مقرر شد تا یک قطب در کشور کارهای تحقیق و پژوهش، درمان و آموزش مقابله با حوادث شیمیایی را بر عهده بگیرد.

جلالی، با بیان اینکه متأسفانه حوادث شیمیایی کشور در صنایع وابسته افزایش یافته است، گفت: استان خوزستان یکی از مستعدترین استان‌ها در بروز حوادث شیمیایی به علت استقرار صنایع پتروشیمی استان است؛ زمانی که برای رزمایش به این استان رفتیم متوجه شدیم که آمادگی درمان بالا نیست و در صورت بروز حادثه مصدومان و تلفاتی خواهیم داشت.

خروج زیرساخت‌های شیمیایی از شهرها
رئیس سازمان پدافند غیرعامل در ادامه به موافقت مقام معظم رهبری در انتقال زیرساخت‌های شیمیایی از شهرها به خارج شهر اشاره کرد و گفت: این انتقال هم برای زیرساخت‌های دفاعی خواهد بود و هم برای زیرساخت‌های صنعتی؛ اگر زیرساخت‌هایی قابل جابجایی باشد حتماً به خارج شهر منتقل می‌شود و برای ما فرقی نمی‌کند جای زیرساخت متعلق به کدام نهاد یا سازمان است البته اگر زیرساختی نیز قابلیت انتقال نداشته باشد برای آن حریم ایمنی در نظر گرفته می‌شود.

کارخانه تولید مواد شیمیایی در اصفهان خطرناک است
وی خاطرنشان کرد: اکنون به طور مثال در شهر اصفهان کارخانه تولید مواد شیمیایی در مرکز شهر وجود دارد و خطر بسیار زیادی مردم همجوار کارخانه را تهدید می‌کند که قرار است علاوه بر ایجاد حریم امن از طریق بسیج آموزش‌هایی به شهروندانی که در نزدیکی این زیرساخت‌ها زندگی می‌کنند داده شود.

جلالی، در پایان گفت: این اورژانس علاوه بر پذیرش مصدومان حوادث شیمیایی، مصدومان حوادث تروما را نیز پذیرش خواهد کرد.
ارسال نظرات