یک اقتصاددان خبر داد

ایجاد ارزش افزوده تولید و رفع موانع بخش‌خصوصی دو عامل برای کاهش نرخ بیکاری

یک اقتصاددان معتقد است تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری با رشد اقتصادی ۸ درصدی امکان‌پذیر اما تسهیل فضای کسب و کار و حذف قوانین زائد از ملزومات آن است. موانع حضور جدی بخش خصوصی باید به طور کامل برداشته شود تا سرمایه‌گذار خارجی هم جذب شود.
کد خبر: ۸۶۳۴۴۰۱
|
۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۲

به گزارش  خبرگزاری بسیج، شاهین شایان آرانی در گفتگویی با اشاره به اظهارات اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیرامون تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری و افزایش 8 درصدی رشد اقتصادی، اظهار داشت: رشد 8 درصدی در اقتصاد باید با کارهای اشتغال‌محور محقق شود و به نقطه‌ای برسیم که نرخ بیکاری تک‌رقمی شود.

وی با بیان اینکه قطعاً دستیابی به نرخ پایین بیکاری در کشور امکان‌پذیر است، گفت: باید دید چه زمانی این اتفاق رخ خواهد داد و رشد اقتصادی منجر به تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری شود.

آرانی با اشاره به چند نکته کلیدی در موضوع بیکاری، گفت: بیکاری در کشور وجود دارد، اما باید دید که کیفیت کار و شغل در ایران چگونه است و اینکه صرف اشتغال‌های با ارزش افزوده پایین مشکلات بیکاری را حل خواهند کرد یا خیر؟

وی افزود: معتقدم اشتغال باید کیفی باشد و با وجود پیچیدگی‌های این موضوع نرخ بیکاری، به پایین‌ترین سطح خود خواهد رسید.

این اقتصاددان با بیان اینکه رشد اقتصادی ارزش افزوده خلق می‌کند، خاطرنشان کرد: ایجاد ارزش افزوده منجر به افزایش میزان کارهای جدید در کشور می‌شود، بنابراین دو موضوع رشد اقتصادی و ارزش افزوده، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر بازار کار ایران اثرگذار است.

آرانی با تأکید بر اینکه رسیدن به رشد اقتصادی 8 درصدی قطعاً با سرمایه‌گذاری دولتی تحقق نمی‌‌یابد، گفت: انتظار این است که با ایجاد فضای رقابتی در کسب‌وکار و ایجاد رونق در آن سرمایه‌گذاران داخلی رغبت بیش‌تری داشته باشند و به دنبال آن سرمایه‌گذاران خارجی وارد کشور می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ملزومات رشد اقتصادی مطلوب و پایدار، توسعه بخش خصوصی است، تأکید کرد: هم‌اکنون بخش خصوصی به نسبت دولت، کم‌رنگ و کوچک است که باید تقویت شود.

این استاد دانشگاه معتقد است که با حذف قوانین دست و پاگیر، زمینه حضور سرمایه‌گذار داخلی و خارجی فراهم می‌شود و از طرفی اصلاح رویه سایر پیش‌نیازها ازجمله قانون مالیات،‌ تجارت و بانک‌ها مؤثر خواهند بود.

این استاد اقتصاد در پایان بر لزوم بازنگری در قوانین فضای کسب‌وکار ایران تأکید کرد و افزود: بخش خصوصی داخلی اگر محیط کسب‌وکار ایران را امن ببیند، قطعاً بخش خصوصی خارجی هم با سرمایه‌های خود ورود پیدا می‌کند.


 
ارسال نظرات