یک اقتصاددان در گفتگو با بسیج:

اقتصاد مقاومتی تنها راه مقابله با بحران جهانی اقتصاد!

یک اقتصاددان گفت: در صورتی که دولت التزام به اقتصاد مقاومتی نداشته باشد خودبخود اثرات تکانه های بین المللی بر اقتصاد ایران افزایش می یابد، یکی از تکانه های مطرح شده تحریم ها است تکانه بعدی بحران اقتصاد جهانی است که همیشگی بوده است.
کد خبر: ۸۶۳۴۴۴۴
|
۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج، نشانه‌هایی از اقتصاد جهانی دیده می‌شود که رکود جهانی دیگری در راه است. اما زمان دقیق و شدت آن چقدر است؟ توماس تیگسن، رئیس گروه مالی SEB که در سوئد مستقر است یک ماه پیش در جمع ۲۰۰ سرمایه‌گذار و تحلیلگر اقتصادی در لندن گفت: شاهد سقوط اقتصادی دیگری خواهیم بود اما کاش تا دو سال دیگر اتفاق نیفتد.

روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف در گزارش مبسوطی به شناسایی و معرفی بحران بعدی اقتصادی پرداخته و عوامل متعددی را در رابطه با بروز این بحران ذکر کرده است. بازارها، اقتصادهای چین و امریکا و تصمیمات بانکی و پولی این کشورها جزو این عوامل است اما نفت و تاثیر آن بر بخش زیادی از کشورهای تولیدکننده این طلای سیاه هم یک عنصر کلیدی دیگر است. نفت یکی از مهمترین عوامل است. قیمت کالاها از سال ۲۰۱۴ حدود دوسوم کاهش یافته و بهای نفت از ۱۱۵ دلار در ۲۰۱۴ به کمتر از ۳۰ دلار رسیده است. اینها پیش‌درآمدهای بحران آتی است.

ارتباط سقوط بهای نفت و بحران اقتصادی نمونه‌هایی در تاریخ اخیر دارد. در اوخر دهه ۱۹۹۰ و در سایه بحران مالی آسیا بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال به کمتر از ۱۰ دلار در بشکه رسید. کم شدن بهای نفت به سود کشورهایی است که مصرف نفتی بالای دارند. اما تولیدکنندگانی مانند جمهوری آذربایجان و نیجریه و کشورهایی در آمریکای لاتین تحت تاثیر کاهش درآمدها دچار تنش و تشنج شده‌اند. به گفته تیگسن، کاهش بهای نفت به بروز ریسک‌ها و خطرات دامنه‌دار مالی منجر می‌شود که در نهایت به اقتصاد سرریز کرده و موجب وقوع یک "بحران تمام‌عیار” می‌شود.

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج،  در این خصوص اظهار داشت: اقتصاد جهانی  در معرض انواع بحران های اقتصادی است و علت اصلی این است که ساختار سه چهارم تولیدات جهان در اختیار آمریکا،اتحادیه اروپا و چین است،پس طبیعی است هر تکانه اقتصادی از سوی این سه غول اقتصادی، لرزه ای سهمگین بر پیکره اقتصاد جهان وارد می سازد.

وی با بیان اینکه در کشورهای عاقل اقتصاد را به نحوی تنظیم می کنند که کمترین تاثیر را از نوسانات بین المللی ببرند افزود: از جمله راهکارهای منطقی این است که وابستگی کشورها به اقتصاد جهانی کاهش و  قطع گردد.

عبدالملکی گفت:  در ایران هر قدر وابستگی به اقتصاد جهانی کاهش یابد امنیت بیشتری را کسب کرده و از نوسانات  اقتصادجهانی کمتر متاثر می شویم که اینها در اقتصاد مقاومتی با بیانی شفاف لحاظ شده است.

این اقتصاددان در ادامه مطلب بیان داشت: در صورتی که دولت التزام  به اقتصاد مقاومتی نداشته باشد خودبخود اثرات این تکانه های بین المللی بر اقتصاد ایران افزایش می یابد، یکی از تکانه های مطرح شده تحریم ها است تکانه بعدی بحران اقتصاد جهانی است که  همیشگی است.

این استاد دانشگاه در پایان اشاره کرد: تکانه های اقتصادی همواره پیش روی اقتصاد است، در حوزه انرژی، زیست محیطی، رکود و سایر مولفه ها لذا اگر اقتصاد مقاومتی اجرا شود  اقتصاد از نوسانات  احتمالی و حتمی مصون خواهد ماند شایان ذکر است اقتصاد مقاومتی در جهت رهایی از وابستگی است تا مدافع نوسانات اقتصاد جهانی باشد.

ارسال نظرات