خبرهای داغ:
معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران خبر داد

آغاز پذیرش سراسری حوزه‌های علمیه خواهران از فردا

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: فراخوان پذیرش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران از 25 بهمن‌ماه از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز آغاز می‌شود و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۸۶۳۶۸۴۰
|
۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، در این نشست محمود خالقی معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، آماری از فعالیت‌های آموزشی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ارائه کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون 447 مدرسه علمیه خواهران در سراسر کشور فعال است. تاکنون 37 هزار 898 نفر از این حوزه‌ها دانش‌آموخته شده‌اند و در حال حاضر 62 هزار و 476 نفر مشغول دانش‌‌اندوزی در حوزه‌های علمیه خواهران هستند.

خالقی، درباره تعداد مدارس علمیه سطح 2، 3 و 4 خاطرنشان کرد: از 447 مدرسه علمیه خواهران فعال در کشور، 382 مدرسه در سطح دو، 58 مدرسه در سطح سه و هفت مدرسه در سطح 4 فعال‌اند. همچنین 54 هزار و 205 نفر در سطح دو، 8209 نفر در سطح سه و 62 نفر در سطح 4 شاغل به تحصیل هستند.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با اشاره به تعداد دانش‌آموختگان در سطوح مختلف تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران، گفت: هم‌اکنون 37 هزار و 046 نفر در سطح دو و 352 نفر در سطح 3 دانش‌آموخته شده‌اند. بدین ترتیب، مجموع دانش‌‌آموختگان و شاغلان به تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران 99 هزار و 872 نفر است. باید توجه داشت که در آمار ارائه‌شده، شاغلان به تحصیل و دانش‌آموختگان طلاب خواهر استان‌ خراسان مرکزی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی و نیز موسسه جامعه‌الزهرا(س) در نظر گرفته نشده‌اند.

وی با اشاره به شیوه‌های تحصیل در سطوح مختلف ابراز کرد: در سطح دو، شیوه‌های حضوری تمام‌وقت، نیمه‌حضوری و پاره‌وقت رایج است. سطح سه نیز به شیوه حضوری تمام‌وقت، نیمه‌حضوری و غیرحضوری ارائه می‌شود. سطح چهار هم به صورت حضوری تمام‌وقت تدریس می‌‌شود.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با بیان این که پذیرش در سطح چهار فقط از دانش‌آموختگان سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران و پذیرش در سطح سه، از دانش‌‌آموختگان سطح دو است، اظهار داشت: برای سطح دو، از دانش‌آموختگان سیکل و دیپلم پذیرش انجام می‌شود. بدین ترتیب، 266 واحد برای دارندگان مدرک سیکل و 190 واحد برای دارندگان مدرک دیپلم در نظر گرفته شده است. همچنین برای سطح 3، حدود صد واحد و برای سطح 4، هشتاد واحد شامل چهل واحد تخصصی، بیست واحد عمومی و بیست واحد رساله تدوین یافته است.

وی، درباره رشته‌هایی که در سطح سه دایر شده‌اند، بیان کرد: در این سطح، مجوز راه‌اندازی دوازده رشته دریافت شده و اکنون، ده رشته فعال است که به ترتیب فراوانی دانش‌پژوه، به شرح زیر است:

تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، کلام اسلامی، تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت اسلامی، مدرسی ادبیات عرب، فلسفه اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، کلام با گرایش امامت، کلام با گرایش مهدویت.

خالقی افزود: در نظر داریم رشته «کلام با گرایش مذاهب» و «تبلیغ با گرایش حج» را نیز را‌ه‌اندازی کنیم.

وی رشته‌های سطح چهار را «فقه خانواده» و «تفسیر تطبیقی»‌ برشمرد و تصریح کرد: از 25 بهمن، همزمان با ولادت حضرت زینب(س) برای سطح 2 و 3 ثبت نام آغاز می‌شود. در سطح دو آزمون ورودی نداریم و مصاحبه علمی برای پذیرش در این سطح، 20 تیرماه 1395 به مدت یک ماه انجام خواهد شد و نتایج آن در 30 مرداد‌ماه 1395 اعلام خواهد شد.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور، درباره شیوه پذیرش در سطح سه نیز ابراز داشت: در هفتم خردادماه 1395، آزمون ورودی این سطح برگزار و نتیجه نهایی آن در 11 شهریور اعلام خواهد شد. همچنین نزدیک به پنجاه مرکز آزمون در نظر گرفته‌ایم.

وی، با بیان این که هم‌اکنون، دوره سطح 4 در استان تهران، قم، اصفهان و یزد برگزار می‌شود، اظهار داشت: در نظر داریم برای سال آینده، این دوره در استان فارس و خوزستان نیز برگزار شود.

خالقی عنوان کرد: ظرفیت سطح دو را برای سال جاری، 19 هزار و 400 نفر در نظر گرفته بودیم که برای سال 1395، با حدود سیصد نفر افزایش، به 19 هزار و 700 نفر خواهد رسید. این آمار برای سطح 3 در سال جاری سه هزار و 84 نفر بود که به سه هزار و 531 نفر در سال 1395 خواهد رسید. ظرفیت سطح 4 نیز در سال 94، هفتاد نفر بود و برای سال 95 هم همین رقم را در نظر گرفته‌ایم.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران کشور، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اهداف آموزشی سطوح مختلف تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان ساخت: برای هر سطح اهدافی تعریف شده است؛ اهداف مشخص‌شده برای سطح 2 عبارت است از: 1. تربیت کارشناسان مسائل دینی، مشاوران مذهبی و مبلغان کارآمد؛ 2. تربیت مربیان و معلمان معارف اسلامی؛ 3. آماده‌سازی استعدادهای برتر برای تحصیل در مقاطع بالاتر.

وی ادامه داد: اهداف سطح سه نیز بدین ترتیب مشخص شده است: 1. تربیت مدرس و مربی برای دوره عمومی حوزه‌های علمیه خواهران و دوره‌های کارشناسی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی؛ 2. تربیت پژوهشگر در گرایش‌های مربوط؛ 3. تربیت مبلغان کارآمد و مدیران فرهنگی؛ 4. آماده‌سازی استعدادهای برتر به منظور ورود به مقاطع بالاتر.

خالقی، اهداف تعریف‌شده برای سطح چهار را این گونه بیان کرد: در این مقطع، طلاب وارد عرصه نظریه‌پردازی می‌شوند و هدف اصلی این مقطع، تربیت خواهران دین‌شناس و صاحب‌نظر در عرصه‌های گوناگون به منظور پاسخ‌گویی به نیازهای علمی- معرفتی جامعه است.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، در قسمت دیگری از سخنان خود با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی و نیز میلاد پرنور حضرت زینب(س)، بیان کرد:‌ مقام معظم رهبری در سفر به قم، نظام جمهوری اسلامی را مولود حوزه‌‌های علمیه دانستند و ضمن تبیین ارتباط تنگاتنگ حوزه علمیه و نظام جمهوری اسلامی، حوزه علمیه خواهران را پدیده مبارک نامیدند.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب، برخی خواهران به صورت غیرسازمانی درس می‌خواندند و به برکت انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه رونق گرفت و شکوه‌مندی یافت.

خالقی‌ گفت: در سال 1375، با هدایت مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تأسیس شد.

معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه، خاطرنشان کرد: کوشیده‌ایم انتظارات معظم‌له را جامه عمل بپوشانیم و توانسته‌ایم در حد قابل قبولی به این اهداف دست یابیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها