رئیس دادستانی «هرات» افغانستان

اختلاس 31 میلیون افغانی با 400 پنل خورشیدی بی‌کیفیت/ متهمان اصلی در ترکیه و اروپا

رئیس دادستانی هرات با بیان اینکه شرکت واردکننده و نصّاب صفحات خورشیدی در هرات اقدام به اختلاس کرده‌اند، گفت: متهمان این اختلاس در ترکیه و اروپا بسر می‌برند و فعالیت‌های خود را برای دستگیری آنها با اینترپل آغاز کرده‌ایم.
کد خبر: ۸۶۳۷۱۸۱
|
۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج،«سمیع‌الدین رهین» رئیس دادستانی هرات  با بیان اینکه شرکت وارد کننده و نصاب صفحات خورشدی در شهر هرات اقدام به اختلاس کرده گفت: متهمان این اختلاس در ترکیه و اروپا بسر می‌برند و برای دستگیری آنها با پلیس اینترپل وارد همکاری شده‌ایم.

رهین افزود: در این قضیه متهم اصلی شرکت وارد کننده و نصاب صفحات خورشیدی است، زیرا موارد قراردادی از طرف این شرکت برخلاف قرارداد نقض شده و چراغ‌های آفتابی بی‌کیفیت در شهر نصب شده است.

متهمان اصلی در ترکیه و اروپا

وی با بیان اینکه اکنون معاون و رئیس این شرکت در خارج از افغانستان به سرمی‌برند و مرحله بازداشت آنها و پیگیری این قضیه را با مشکل مواجه ساخته است، گفت: تاکنون معلوم نیست که آیا این 2 نفر قبلاً از افغانستان خارج شده بودند یا اکنون در ارتباط با این قضیه فرار کرده‌اند.

رئیس دادستانی هرات با تایید اینکه 2 نفر از 8 متهم در خارج از هرات بسر می‌برند، تصریح کرد: بر اساس گزارشاتی که ما در اختیار داریم این افراد در کشورهای اروپایی اقامت دارند و یکی از این افراد احتمالاً در ترکیه به سرمی‌برد.

آغاز همکاری با پلیس «اینترپل»

وی تأکید کرد: اما اینکه این افراد چه زمانی از افغانستان خارج شده‌اند مشخص نشده است، زیرا این قضیه مربوط سال 1390 است، لذا روشن نیست که آیا این افراد اکنون فرار کرده‌اند یا سال‌های گذشته با دلایل دیگری از افغانستان خارج شده‌اند.

سمیع‌الدین رهین افزود: برای دستگیری این افراد با پلیس «اینترپل» هماهنگ شده‌ایم، زمانی که مکان آنها مشخص شود، اقدام به دستگیری این اختلاس‌گران خواهیم کرد.

در سال 1390 متوجه اختلاس نشدیم

رهین در پاسخ به این پرسش که چرا در سال‌های گذشته اقدام به دستگیری این افراد نکرده‌اید، گفت: کار بر روی این پروژه در سال 1390 آغاز شد و در اوایل سال 1391 پایان یافت و پس از آن شرکت وارد کننده صفحات خورشیدی، افغانستان را ترک کرد.

وی افزود: در آن زمان دادستانی هرات متوجه اختلاس از سوی این شرکت نشده بود و به تازگی در جریان این اختلاس قرار گرفته است.

هرات – کابل؛ مسیر عبور چند باره پرونده

این عضو ارشد دادستانی هرات گفت: زمانیکه یک سلسله تحقیقاتی در مورد این قضیه انجام شده بود، بنا به درخواست یکی از متهمان قضیه، پرونده آنها به کابل انتقال داده شد که از آن زمان پرونده تحت بازرسی دادستانی کُل قرار گرفت.

وی تصریح کرد: پرونده این اختلاس در دادستانی کُل چند مدتی تحت تحقیق قرار گرفت، اما به دلیل کم‌وکاستی‌های موجود در آن، دوباره به هرات فرستاده شد و ما پس از رفع این نواقص مجدداً آن را به کابل فرستادیم.

رهین همچنین گفت: تحقیقات این پرونده بسیار زمان‌بر شد و چندی پیش پرونده مجددا به هرات فرستاده شد که ما هم مکلف به اجرای دستور دادستانی کُل شدیم.

متهمان شهرداری چه کسانی هستند؟

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه برخی کارمندان شهرداری هرات در این اختلاس دست داشته‌اند، گفت: در این قضیه برخی از اعضای فنی شهرداری که بر روند کیفیت این پروژه نظارت می‌کردند، متهم شناخته شده‌اند، زیرا این افراد با تأیید کیفیت این پروژه، اطلاعات ناقص آن‌را تایید کرده‌اند.

وی افزود: متأسفانه با همکاری این افراد، شرکت وارد کننده توانسته تا مبلغی را که باید پس از پایان پروژه به دست آورد را پیش از پایان فعالیت‌هایش به دست آورده است.

31 میلیون افغانی اختلاس با 400 صفحه خورشیدی بی‌کیفیت

رئیس دادستانی هرات ارزش این قرارداد 31 میلیون و 200 هزار افغانی دانست که به صورت نقد از طرف شرکت دریافت شده است، اما به استثنای 10 درصد این مبلغ که معادل 3 میلیون می‌شود، تمام پول‌ها این پروژه حیف‌ومیل شده است.

وی با اشاره به آمار صفحات خورشیدی که در این پروژه باید در شهر هرات نصب می‌شد، آمار کُل این صفحات را 400 پایه اعلام کرد.

پرونده به زودی به دادگاه می‌رود

سمیع‌الدین رهین با اشاره به اقدامات بعدی دادستانی هرات در خصوص این پرونده گفت: مراحل بررسی پرونده پایان یافته و اکنون کار اقامه دعوا جریان دارد و حکم بازداشت افرادی که در خارج از افغانستان به سرمی‌برند با همکاری پلیس اینترپل صادر شده است.

وی در این خصوص افزود: پرونده پس از اقامه دعوا به دادگاه ارسال می‌شود و در آنجا دادگاه مبارزه با فساد اداری حکم نهایی را صادر خواهد کرد.

رئیس دادستانی هرات در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه برنامه دولت وحدت ملی مبارزه با فساد اداری و در صدر اقدامات دولت و دادستانی هرات قرار دارد گفت: اداره دادستانی هرات خود را متعهد به عملی کردن این برنامه می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: این گامی‌ است که ما در مبارزه با فساد اداری برداشته‌ایم و امیدوارم که در آینده موفق به ریشه کن کردن فساد اداری در هرات و تمام افغانستان شویم.

ارسال نظرات