سردار کارگر:

وجود تنها ۱۵هزار کتاب و رمان در حوزه دفاع مقدس تأسف‌بار است

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص آثار محدود ادبی و هنری دفاع مقدس ابراز تأسف کرد و گفت: هنوز کشورها درمورد جنگ جهانی دوم کتاب می‌نویسند اما ما فقط ۱۵ هزار کتاب و رمان در حوزه دفاع مقدس داریم.
کد خبر: ۸۶۳۷۷۲۳
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، همایش مشترک مدیران اسنادی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و مراکز اسنادی کشور با حضور سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رضاامیری صالحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در مرکز اسناد و آرشیو ملی در حال برگزاری است.

سردار کارگر در این همایش گفت: عامل اصلی و زیربنایی نظام جمهوری اسلامی ایران مردم هستند. این ابتکار امام خمینی(ره) بود که الگوی مطرح در دفاع مقدس را به مدلی عینی تبدیل کرد. فقط با پیروی از این مدل امروز می‌توانیم مشکلات جامعه را برطرف سازیم و معضلاتی که امروز می‌بینیم با الگوگیری از دفاع مقدس قابل حل شدن است.وحدت، ایثار، رشد و اسلام واقعی در دفاع مقدس تجلی یافت.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس و زمانی که امکانات بسیار محدود بود وضعیت متفاوتی داشتیم اما امروز می‌بینیم که آنقدر پیشرفت‌های علمی به دست آورده‌ایم که استکبار جهانی به دنبال متوقف کردن ماست و خود مدعی است که ایران اسلامی توان تولید موشک را دارد و این قدرت روز به روز افزایش می‌یابد.

سردار کارگر در ادامه سخنانش تصریح کرد: هنوز اقدامات بسیاری در خصوص دفاع مقدس برزمین مانده است. 27 سال از پایان جنگ می‌گذرد با این وجود عقب‌ماندگی‌هایی زیادی داریم. مقام معظم رهبری با تصویب اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ماموریت بنیاد را حفظ ارزش‌های ایثار و شهادت دانستند. حالا برای تولید آثار در حوزه دفاع مقدس باید با هنرمندان همراهی کنیم. پر فروش‌ترین فیلم‌ها و کتاب‌ها آثار مرتبط با دفاع مقدس است. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: باید متأسف باشیم که درباره دفاع مقدس تنها 15 هزار کتاب و رمان به چاپ رسیده است. هنوز کشورهای جهان درباره جنگ جهانی دوم کتاب می‌نویسند و تجاوز آمریکا به ویتنام، عراق و افغانستان موضوع کتاب‌های آن‌هاست. بنیاد حفظ آثار اکنون مسئول سیاست‌گذاری و هماهنگی با دیگر سازمان‌هاست تا دستگاه‌های لشکری و کشوری با همکاری بنیاد طرح‌های سازمان‌های مختلف را در حوزه دفاع مقدس اجرایی کنند. 

وی افزود: وظیفه سازمان اسناد دفاع مقدس، حفظ و پرورش اسناد این حوزه است. یکی از مسائل مطرح شده در بنیاد؛ تملک آثار دفاع مقدس است. 55 یادمان در هفت استان درگیر جنگ داریم که باید زیرساخت‌های حفظ آن فراهم شود. هشت هزار و 10 شهید گمنام در سراسر کشور مدفون هستند که هزار و 408 یادمان شهید گمنام داریم که باید به عنوان آثار ارزشمند حفظ شوند.

سردار کارگر تحریف را یکی از مسائل مهم حوزه دفاع مقدس مطرح کرد  و در این خصوص گفت: اسناد دفاع مقدس بدون هیچ حب و بغضی باید بدون ورود مسائل جناحی حفظ شود. این تحریف، خیانت به همه ملت محسوب می‌شود. ورود مسائل جناحی به بنیاد حفظ آثار و فعالیت‌های آن ممنوع است چرا که ما طراز دفاع مقدس را بسیار بالاتر از این مسائل می‌بینیم. اسناد دفاع مقدس متعلق به تاریخ ایران، مردم منطقه و مسلمانان کل دنیا است. 

وی اظهار داشت: شروع نهضت ترجمه امر مهمی است که در صدور دفاع مقدس به جهان اثر بسیاری دارد. مردم ملل مختلف با مطالعه آثار دفاع مقدس متحول می‌شوند ما باید به تعداد همه جانبازان شهدا و آزادگان آثار ارزشمندی خلق کنیم. 

رئیس بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: ما باید کمک کنیم تا موانع ایجاد شده برای محققان این حوزه از بین برود تا بتوانند با سهولت بیشتری کار کنند برخی می‌گفتند اسناد دفاع مقدس طبقه بندی است. دکتر فیروزآبادی سال گذشته در مراسمی گفت که در اسناد دفاع مقدس طبقه بندی ندارد. 

در پایان این سخنان تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد حفظ آثار و سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در زمینه اسناد دفاع مقدس به امضای رؤسای دو سازمان رسید.

ارسال نظرات