در شهرستان اصلاندوز:

احمدلو خانه بهداشت ندارد

علیرغم اهمیت مسئله بهداشت و درمان به ویژه در مناطقی با امکانات کمتر، هنوز روستاهایی در اصلاندوز هستند که خانه بهداشت ندارند.
کد خبر: ۸۶۳۷۷۷۶
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصلاندوز، طبق تعریف ارائه شده از خانه بهداشت گفته شده که خانه بهداشت محيطی ترين واحد روستائی ارائه خدمت در نظام شبكه های بهداشتی درمانی كشور است که بسته به شرايط جغرافيايی، بويژه امكانات ارتباطی و جمعيت، يك يا چند روستا را تحت پوشش خود دارد.

سرشماري سالانه و ثبت اطلاعات، آموزش بهداشت عمومی، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از كودكان تا 8 سالگی، آموزش ، اجرا و پيگيری برنامه های تنظيم خانواده، آموزش و مراقبتهای تغذيه ای و مراقبت از دانش آموزان و بهداشت مدارس، بهداشت دهان و دندان، ايمن سازی و نظارت بر موازين بهداشت حرفه ای از جمله خدماتی است که در خانه های بهداشت ارائه می شود.

علیرغم اهمیت مسئله بهداشت و درمان به ویژه در مناطقی با امکانات کمتر، هنوز روستاهایی در اصلاندوز هستند که خانه بهداشت ندارند.

روستای احمدلو در 13 کیلومتری شهر اصلاندوز با جمعیتی بیش از 76 خانوار و بالغ بر 400 نفر از روستاهایی است که تاکنون صاحب خانه بهداشت نشده است.

نزدیکی چند قشلاق به این روستا، ضرورت وجود خانه بهداشت را در این مکان بیش از پیش کرده است؛ با این حال تا کنون اقدامی برای تاسیس خانه بهداشت در آن انجام نشده است و ساکنین این روستا و قشلاق های اطراف آن برای ابتدایی ترین امکانات درمانی و بهداشتی چاره ای جز طی کردن این مسیر تا اصلاندوز را ندارند.

*با وجود گروه های سنی متفاوت در روستا و نیاز هرکدام از آن ها به مراقبت های بهداشتی ساکنان روستا از این وضعیت انتقاد دارند .

یکی از اهالی روستا در این خصوص گفت: نبود خانه بهداشت در روستا باعث شده مردم برای کوچکترین مشکل جسمانی ، مسافت 13کیلومتری تا اصلاندوز را طی کنند و با وجود کمی وسایل نقلیه و مشکل در رفت و آمد، مردم این روستا با مشکلات فراوانی روبرو هستند.

یکی دیگر از اهالی روستا با بیان اینکه علیرغم پیگیری های انجام شده، تا کنون اقدامی برای تاسیس خانه بهداشت در روستا بعمل نیامده است، افزود: در نبود خانه بهداشت مردم باید فاصله چند کیلومتری را طی کنند و برای استفاده از خدمات بهداشتی به روستاهای دیگر یا به شهر بروند که این امر باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی برای اهالی این روستا شده است.

وی افزود: در بعضی از روزهای سرد، افراد ناتوان مانند پیرمردها و پیرزن ها برای انجام تزریقات دارویی باید به روستاهای همجوار رفته یا فاصله 13کیلو متری تا شهر اصلاندوز را طی کنند و زنان باردار نیز برای انجام مراقبت های بهداشتی خود با بیشترین مشکل مواجه هستند.

البته محرومیت ها در این روستا تنها محدود به نبود خانه بهداشت نیست؛ عدم آنتن دهی تلفن همراه و خرابی تلفن های ثابت از دیگر مشکلات روستای احمدلو است و ساکنان روستا برای برقراری تماس تلفنی باید به ارتفاعات بروند.

مردم روستای احمدلو می گویند انتظار ما از دولتی که با شعار تدبیر و امید روی کار آمده و مسئولان، توجه به مناطق محروم و تلاش در راستای رفع محرومیت های آنان است و امیدواریم که به زودی این روستا صاحب خانه بهداشت شود.

گزارش :سجاد میرزایی

ارسال نظرات