نوشابه مشکی نخورید/ استرس کبد را چرب می‌کند

مشاوران سلامت در پاسخ به پرسش‌ شهروندان درباره ارتباط یک بیماری خطرناک و زمین خوردگی کودکان، عوارض نوشابه‌های گازدار و تأثیر استرس بر کبد سخن گفتند.
کد خبر: ۸۶۳۸۰۲۳
|
۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج، نازگل دختری ۱۱ ساله با سیمایی مهربان، بر روی ولیچر نشسته و با مادر خود برای گردش به پارک محل سکونت خود آمده است. با مادرش هم صحبت شدم. قبلا دخترش را بدون ویلچر دیده بودم و اینک ناتوان بر صندلی چرخدار نشسته بود. مادر می‌گوید: نام بیماری دخترش، تحلیل پیشرونده عضلانی (دیستروفی عضلانی) است که نوعی بیماری ژنتیکی به شمار می رود. بیماری که حدود ۳ تا ۵ سالگی با زمین خوردن های مکرر، راه رفتن های سخت و کمک گرفتن از زانو ، دیوار و زمین برای بلند شدن آغاز می شود. بنابراین افرادی که سالم هستند به صورت ناگهانی با این درد و رنج مواجه می‌شوند.

سید احمد سیدمهدی، رئیس انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی در رابطه با دیستروفی اظهار داشت: این بیماری یک نوع بیماری ژنتیکی اطلاق می‌شود که با پیشرفت آن ضعیف شدن و انحلال اسکلت و ماهیچه‌های ارادی در کنترل بدن ایجاد می‌شود.دیستروفی یک بی‌نظمی در ماهیچه است و هنگامی که ماهیچه تحلیل می‌رود بافت چربی جانشین ان شده و در واقع این بیماری توسط یک نقص بر روی یکی از ژن‌های مخصوص که مرتبط با عملکرد ماهیچه است ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی ادامه داد: ماهیچه قلب و بعضی از ماهیچه‌های غیر ارادی بدن نیز در بعضی از انواع این بیماری ممکن است درگیر شوند ولی به طور کلی می‌توان گفت: بیش از ۴۰ نوع مختلف دیستروفی وجود دارد. همچنین تفاوت انواع دیستروفی تاثیر آن در بخش‌های مختلف بدن و ماهیچه‌ها است و در نتیجه شدت آن می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه دیستروفی دوشن از رایج ترین نوع این بیماری در کودکان است گفت: دیستروفی میوتونیک نیز در بزرگسالان متفاوت  بوده و به طور کلی دیستروفی عضلانی می‌تواند در هر سنی خود را نشان دهد با این حال در بعضی از انواع آن فقط در دوران خردسالی بروز کرده و بقیه انواع آن تا سن جوانی و بالاتر ظاهر نمی‌شود. در انواع بیماری‌های دیستروفی عضلانی بیماران از لحاظ تغذیه‌ای با مشکلات مشترکی مواجه‌اند که در صورت عدم توجه به آن عواقب ناگواری از جمله چاقی، پوکی استخوان، کمبود پروتئین، یبوست برای بیمار را به دنبال خواهد داشت. بنابراین پزشکان مصرف مواد مغذی آنتی اکسیدان مانند ویتامین E و کوآنزیم را برای بیماران توصیه می‌کنند.

رئیس انجمن حمایت از مبتلایان به دیستروفی ادامه داد: بد نشستن، بد ایستادن در اثر ضعف عضلانی و عدم تعادل ممکن است باعث انقباض‌های ساختمان بافت نرم و بد ریختگی‌های ستون مهره‌ها شود و از آنجا که استفاده از صندلی چرخ‌دار نیز منجر به وخامت این انقباض‌ها و پیشرفت انحرافی جانبی ستون مهره‌ها می‌شود بنابراین باید سعی کرد تا بیماران سال‌های بیشتری توانایی راه رفتن را حفظ کنند.

 

نوشابه مشکی گازدار نخورید

کاظم قوشچی، درباره مضرات مصرف نوشابه‌های گازدار گفت: دنیا به سمت نوشابه‌هایی حرکت می‌کند که بدون بنزوات سدیم باشند؛ در کشورهای اروپایی مصرف نوشابه‌های گازدار رایج نیست بلکه دنیا در حال حرکت به سمت نوشابه‌های مالت دار و ماءالشعیر است به این دلیل که این نوشابه‌ها دارای ویتامین B۱۲ هستند.

وی در ادامه افزود: ماده بنزوات سدیم که در در نوشابه‌های گازدار استفاده می‌شود سرطان‌زا است و این ماده درسس‌ها نیز وجود دارد ؛ این ماده را از نفت می‌گیرند و برای اینکه نوشابه گازدار ماندگاری بالاتری داشته باشد به آن تزریق می‌کنند.

این کا‌رشناس ارشد بهداشت مواد غذایی با بیان اینکه از نوشابه گازدار هیچ ماده غذایی دریافت نمی‌شود و تنها کاری که در بدن انجام می‌دهند تولید انرژی است، تصریح کرد: به همین دلیل بیماری‌هایی مانند چاقی، بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار بالا در جامعه ما زیاد شده است.

قوشچی، درباره مصرف نوشابه گازدار مشکی گفت: معده به واسطه دارا بودن اسید کار هضم و جذب غذا را انجام می‌دهد اما نوشابه مشکی اسید بالایی دارد و مصرف کردن آن اسید معده را تغییر می‌دهد و به این دلیل مخاطراتی را برای فرد ایجاد می‌کند اما بیشترین نگرانی که درباره نوشابه‌های گازدار وجود دارد مواد نگهدارنده موجود در آن است.

عضو سازمان غذا و داروی استان آذربایجان غربی ادامه داد: نوشابه‌های گازدار اجازه نمی‌دهند که برخی مواد معدنی جذب بدن شوند و به دلیل میزان بالای انرژی که مصرف نوشابه در بدن ایجاد می‌کند و میزان بالای شکر موجود در آن برای فرد مصرف کننده احساس سیری کاذب به وجود می‌آید.

 

استرس و اضطراب کبد را چرب می‌کند

 فاطمه جوادی کبد چرب را بیماری شایع در بین افراد جامعه دانست و گفت: کبد چرب بیماری شایعی است که این روز‌ها خیلی از آن رنج می‌برند که متاسفانه عامل اصلی این نوع بیماری عدم رعایت تغذیه سالم و افراط در غذاهای چرب و مضر است که اگر به موقع کنترل و مداوا نشود مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: افراط در خوردن عرقیجات سرد را عامل تشدید کبد چرب دانست و گفت: طبع کبد گرم و تر است و وقتی افراد به صورت افراطی عرقیجات با مزاج سرد می‌خورند طبع کبد تغییر پیدا می‌کند و به صورت کبد تنبل و چرب در می‌آید، متاسفانه برخی‌ها به مردم که مشکل کبد دارند عرق شاه تره یا کاسنی می‌دهند و این باعث تشدید کبد چرب می‌شود، در حالی که زمانی بهتر است کاسنی یا شاه تره مصرف شود که کبد بیش از اندازه داغ شده باشد که با مشورت پزشک مجاز به مصرف آن هستند.

محقق طب سنتی ادامه داد: چربی زیاد و خوردن آب یخ در وسط غذا یکی از عوامل به وجود آمدن کبد چرب است که متاسفانه خیلی از افراد این دو عامل را رعایت نمی‌کنند.

جوادی تصریح کرد: گیاه خارمریم به دلیل طبع گرم بهترین گیاه برای درمان کبد چرب است، همچنین عرق نسترن و عناب و سیاهدانه برای کبد چرب مفید هستند.

وی ریسک بیماری کبد چرب را در افراد چاق بالا دانست و گفت: ریسک کبد چرب در افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از افراد لاغر است بنابراین کسانی که بیماری چاقی و اضافه وزن دارند باید خیلی مواظب باشند که با تغذیه سالم و ورزش از این بیماری پیشگیری یا کنترل کنند.

منبع: رجانیوز
ارسال نظرات