روسیه هشدار داد

آذربایجان صادرات مجدد محصولات ترک به روسیه را متوقف کند/اقدام عملی از سوی روسیه

روسیه می‌گوید: آذربایجان محصولات ترکیه را به روسیه بازصادرات می‌کند، روسیه این اقدام را متوقف خواهد کرد.
کد خبر: ۸۶۳۹۹۴۰
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، به نقل از راشاتودی، روسیه به صادرات مجدد محصولات کشاورزی ترکیه توسط آذربایجان مشکوک است.

مسئولان روسی می‌گویند صادرات گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای از آذربایجان به روسیه 5 برابر شده و این مسئله بسیار شک‌برانگیز است. آنها احتمال می‌دهند آذربایجان محصولات کشاورزی را از ترکیه وارد کرده و صادرات مجدد به روسیه انجام می‌دهد.

حساسیت کشور روسیه از این رو است که این کشور واردات محصولات کشاورزی از ترکیه را به شدت ممنوع کرده و حتی به کشورهای دیگر از جمله ایران و آذربایجان تأکید کرده است که به هیچ عنوان محصولات ترک را به روسیه صادرات مجدد نکند.

راسل خوزنادزر دیده‌بان سلامت غذایی روسیه می‌گوید از اینکه افزایش بیش از اندازه صادرات گوجه‌فرنگی از آذربایجان به روسی را می‌بینیم بسیار شگفت‌زده شدیم. همچنین رئیس دیده‌بان غذای روسیه سرجی دانکورت در مسائلی اعلام کرده طی بررسی در این باره که آیا آذربایجان و ایران به تعهدات خود مبنی بر منع بازصادرات محصولات ترک به روسیه عمل می‌کنند یا نه،‌متوجه شدیم در ماه ژانویه کشور آذربایجان میزان صادرات گوجه‌فرنگی به روسیه را 5 برابر کرده است.

وی افزود: این برای ما روشن نیست که چگونه آذربایجان توانسته چنین صادرات بیش از اندازه گوجه‌فرنگی گلخانه‌ای را به روسیه انجام دهد.

علاوه بر این باکو گواهینامه میکروبیولوژیکی تهیه کرده است که گفته می‌شود منشأ آن آذربایجان است.

دانکورت اضافه کرده است که متخصصانی به آذربایجان می‌روند تا بازصادرات محصولات ترک به روسیه را متوقف کنند. همچنین بررسی محصولات صادراتی از ایران به روسیه نشان می‌دهد که ایران به تعهد خود مبنی بر ممنوعیت بازصادرات محصولات ترک عمل کرده است.

بر اساس این گزارش، ممنوعیت واردات محصولات ترکیه به روسیه بعد از آن اعمال شد که یک جنگنده روسی در 24 نوامبر سال گذشته در مرزهای سوریه توسط موشک‌های ترکیه ساقط شد. این مسئله باعث تنش بین دو کشور شد و روسیه ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ترکیه و نیز توقف سفر توریست‌های روس به این کشور را اجرا کردند.

ارسال نظرات