رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت,

بیماری‌های قلبی، سرطان و تصادفات عوامل اصلی مرگ در استان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و سوانح رانندگی سه عامل اساسی مرگ و میر در استان است.
کد خبر: ۸۶۴۰۳۲۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، طیب قدیمی، ظهر امروز در جلسه شورای برنامه‌ریزی که با محوریت بررسی حوزه بهداشت و درمان استان برگزار شد، اظهار کرد:بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی به عنوان تعریف سلامت مطرح شده است و فقط نداشتن بیماری و نقص عضو را نمی توان سلامت تلقی کرد.

وی افزود: بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و تصادفات سه عامل اساسی مرگ و میر در سال‌های 91 تا 93 در کردستان بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، اهداف بخش بهداشت در کردستان را حفظ، تامین و ارتقا سطح سلامت، کنترل بیماری‌های واگیر، کنترل بیماری‌های غیرواگیر و ... ذکر کرد.

وی عنوان کرد: ارائه خدمات پیشگیری و درمانی سطح اول، واکسیناسیون و مکمل یاری گروه‌های هدف، انجام آزمایشات کنترلی، خدمات بهداشت دهان و دندان از جمله استراتژی های این بخش در استان است.

قدیمی گفت: افزایش بیماری‌های واگیر و غیرواگیر، افزایش اعتیاد، خودکشی و بیماری‌های روانی، افزایش استفاده از مواد غذایی غیرمجاز، بیماری ناشی از سوء تغذیه، تغییر الگوی سبک زندگی، افزایش مصرف دخانیات و الکل نیز از جمله موارد تهدید کننده سلامت در کردستان است.

وی اعلام کرد: افزایش پوشش دسترسی به خدمات، شاخص بالای سلامت باروری، واکسیناسیون بالای گروه‌های هدف، پوشش بالای معاینات دانش آموزی و کسب رتبه برتر کشوری در جذب رابطین و داوطلبان سلامت از جمله دستاوردهای حوزه بهداشت در کردستان است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: استان کردستان به 39 باب خانه بهداشت با متراژ هر باب 76 متر مربع نیاز دارد که هر متر به 2 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد.

وی به افزایش آمار مرگ و میر نوزادان در کردستان اشاره کرد و افزود: افزایش این آمار ناشی از تولد نوزادان زیر 1000 گرم است که در این راستا دانشگاه علوم پزشکی اقدام به برگزاری دوره های آموزشی برای ماماها کرده است.

قدیمی از افتتاح بیمارستان کوثر سنندج در نیمه نخست سال 95 خبر داد و خاطرنشان کرد: با افتتاح این بیمارستان 637 تخت به تخت‌های استان افزوده خواهد شد.

وی در ادامه خواستار توجه مسئولان استانی به کمبودهای حوزه بهداشت و درمان شد و تامین اعتبارات لازم را راهکاری برای مرتفع شدن مشکلات حوزه بهداشت و درمان ذکر کرد.

ارسال نظرات