یادداشت/مانی محرابی

مازندران تاثیرگذارترین استان بر انتخابات

استان مازندران با 2 میلیون و 235 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی و 12 کرسی در بهارستان عملاً هفتمین استان تأثیرگذار بر انتخابات است.
کد خبر: ۸۶۴۰۴۸۸
|
۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، مانی محرابی، پژوهشگر و تحلیلگر در یادداشتی با محور مناسبات حاکم بر فضای انتخابات در استان مازندران نوشت: با شروع تبلیغات نامزدهای مجلس شورای اسلامی، توجهها معطوف این امر مهم شده و مردم مازندران نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

مردمی که با فهم بالای خود در زمینههای مختلف اجتماعی، کاستیها را به‌خوبی درک کرده و با واقع‌بینی در پی ایجاد شرایطی بهتر از قبل، مبتنی بر حقیقتهای موجود استان هستند.

این واقعیت از مشارکتهای پیشین مازندرانیها در سایر انتخابات، درصد مشارکت اجتماعی آنها، خواستهها و توقعاتشان کاملاً مشهود است.

باید توجه داشت که استان مازندران با 2 میلیون و 235 هزار نفر واجد شرایط رأی‌دهی و 12 کرسی در بهارستان عملاً هفتمین استان تأثیرگذار بر انتخابات است و از این جهت انتخابات پیش‌رو دارای نکاتی است که به‌طور اجمالی به آنها اشاره می‌شود.

نکته اول اینکه تعدد نامزدهای تصاحب کرسیهای نمایندگی بهارستان به طبع حاوی نکات مهمی از نقطه نظر سیاسی و اجتماعی خواهد بود ولی نکته پنهان آن نبود احزاب قدرتمند در سیاست ایران است.

تعدد لزوماً به‌معنای تکثر نیست، چه بسا در دوره پیش‌رو، انتخابات فاقد تکثر لازم است که در سایه تعدد نامزدها پنهان شده است.

اصولاً تعدد، جدا از دلایل هیجانی و مبتنی بر وقایع روز جامعه، به دو دلیل عمده نبود احزاب قدرتمند و نبود تکثر که مبتنی است بر دلیل اول، رخ میدهد.

نکته دوم این است که خداوند در قرآن مجید، سوره مبارکه اسراء آیه 34 میفرماید: «... و به پیمان خود وفا کنید زیرا از پیمان پرسش خواهد شد»، پس خوب است نامزدهایی که برای رسیدن به بهارستان به شعار دادن پرداخته و وعده میدهند این آیه و امثال آن را به‌خوبی به‌یاد داشته باشند تا مدیون ملتی که در پای صندوق‌ها حاضر میشوند، نشوند.

نکته سوم هم اینکه مردمی که نمایندگان را انتخاب می‌کنند نه عضو احزاب هستند و نه دارای گرایشات سیاسی به جناحهای مختلف بلکه آنها مردمی هستند که ملت را شکل داده و به‌دنبال سرفرازی کلیت استان و کشور بوده و در راستای تحقق خواستههای مشروع اجتماعی خود که شامل مسائل اقتصادی نیز میشود پای صندوقها حاضر میشوند مبادا نمایندگان فراموش کنند نماینده ملت هستند و خود را نماینده حزب بدانند.

شاید اولین خواسته ملت از نمایندگان همین نگاه فراجناحی که به طبع نگاههای فراقومی و فراجنسیتی نیز مشمول آن هستند باشد که با تکیه بر مشترکات موجود در فرهنگ ایران و مازندران و دوری از بزرگ‌نمایی اختلافات حزبی و منطقه‌ای که ریشه در منفعت‌طلبی افراد دارد، میتوان به این مهم دست یافت.

نکته چهارم هم انتخاب وظیفه سنگینی است و تعیین منتخب آن هم در شرایطی که انتخاب ما در سرنوشت تمام افراد حاضر در جامعه و حتی آیندگان تاثیرگذار خواهد بود، وظیفه‌ای است بسیار سنگین که تحقیق، تعمق و تعقل بسیار را میپذیرد.

اصل اول هر انتخاب، داشتن معیار صحیح برای تمیز دادن سَره از ناسَره است و با کمی تعمق در آیات الهی و احادیث شریف میتوان الگوهایی را برای منتخب ساختن یافت.

نکته پنجم، فراموش نکنیم که انتخابات مجلس شورای اسلامی، قبل از اینکه اصولاً مسئلهای سیاسی باشد، مسئلهای اجتماعی است و بنابراین فراموش نکنیم با آن مانند مسئلهای سیاسی برخورد نکرده و از روشهای دیپلماتیک برای پیروزی در آن بهره نجوییم.

مسائل اجتماعی مردانی اجتماعی را میطلبد تا با بررسی و شناخت مردم، نیازها و مشکلاتشان، به مرتفع کردن آنها بپردازد.


منبع: همشهری

ارسال نظرات
پر بیننده ها