صنعت خودرو سازی در آغوش گرم دولت؟!

یک کارشناس اقتصادی گفت: صنایع اتومبیل سازی شامل حمایت بی چون و چرای دولت است.
کد خبر: ۸۶۴۱۵۷۶
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج،غلامرضا کیانمهر کارشناس اقتصادی گفت: کاهش ارزش پول ملی در سالهای قبل موجب شد به منظور حمایت ارز خودروسازها قیمت خودرو با شیب بسیار تندی افزایش پیداکند.


وی تصریح کرد: صنعت خودروسازی ما همچون پیرمرد 50 ساله ای است که هنوز پستانک مادر مهربان دولت را به دهان دارد.

کیانمهر افزود: حفظ و تقویت صنعت خودروسازی یکی از آرمان های مهم اقتصادی ماست اما باید سعی شود این صنعت هر چه بیشتر به سمت رقابتی شدن جلو برود و در کورس رقابت با رقبای خارجی جا نماند.

وی در ادامه به رشد اقتصادی و اعدادی که به آن نسبت می دهند اشاره کرد و افزود: رشد اقتصادی زمانی معلوم می شود که آمار بدون ظاهرسازی اعلام شود این درحالی است که حداقل در نرخ تورم و بحث کاهش آن همواره مسولان از نرخ تورم به صورت نقطه به نقطه سخن می گویند و کمتر به رقم معدل تورم سالانه اشاره می کنند.

کیانمهر در ادامه به بهبود روند تولید و تاثیر آن بر رشد اقتصاد اشاره کرد و گفت: دولت ما یک دولت نفتی است و جاذبه ای برای کارهای تولید ایجاد نمی کند.

وی با اشاره به هموار کردن مسیر سرمایه گذاران و تولید کنندگان افزود: ایجاد نهادها و سازمان های خصوصی منشعب شده از دولت راهکار برون رفت از رکود و رونق اقتصادی نیست.


*** بازار ایران برای خودرو سازان خارجی/ لزوم توجه به افزایش رقابت در صنعت خودروسازی

علی ارسلان منصوری رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه ها و فروشندگان خودرو تهران نیز  بیان کرد: واقعیت این است که تازمانی که نهادهای مردمی و تشکل های صنفی در چرخه رقابت صاحب اختیار و نظر نباشند خودرو نمیتواند جایگاه واقعی خود را در بیابد.

وی با اشاره به قیمت بسیار بالای خودرو گفت: کشور ما سالها در تحریم بود و خودروسازان ما نمی توانستند قطعات خودرو را به راحتی تهیه کنند همین امر در کنار گرانی قیمت دلار و عوامل دیگر موجب افزایش قیمت خودرو و در نتیجه پایین آمدن تقاضا در جامعه شد این امر درحالی بود که عرضه خودرو بالاتر از تقاضای آن بود.

علی ارسلان منصوری با اشاره به نارضایتی مشتریان و مصرف کنندگان خودرو داخلی افزود: دولت از صنعت خودرو سازی حمایت میکند ولی این کافی نیست زیرا طبق نظر سنجی و آمار موجود بیشتر مصرف کنندگان خودرو داخلی به کیفیت پایین و قمیت بالای آن بسیار معترض اند.

وی تصریح کرد: در آینده نزدیک قطعا خودرو سازان خارجی خط تولید خود را وارد ایران میکنند و شرکت های داخلی تولید خودرو ناخودآگاه مجبور به رقابت با آنها خواهند شد.

منصوری بیان کرد: بازار ایران در بین کشورهای خاورمیانه و همسایه خود بکرترین بازار از حیث ورود خودروهای رنگارنگ خارجی است و این امر ایران را به هدف پر سودی برای جذب سرمایه توسط خودرو سازان خارجی کرده است.

وی در پایان تاکید کرد: تنها راهکار موجود این است که دولت درکنار حمایت از خودرو سازان داخلی باید از آنها تعهداتی را بگیرد تا در آینده کیفیت محصولاتشان را کنار قیمت پایین افزایش دهند.
ارسال نظرات