رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

اعتبارات مناطق محروم در قالب طرح تحول سلامت، برای جبران عقب ماندگی‌ها است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، گفت: عدم متوازن‌سازی شرایط و امکانات در مناطق محروم قبل از اجرای طرح تحول سلامت، موجب شده اعتباراتی که به مناطق محروم در قالب این طرح داده شد، برای پُرکردن چاله‌های قبلی و جبران عقب ماندگی‌ها هزینه شود.
کد خبر: ۸۶۴۲۶۲۳
|
۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مرتضی هاشم‌زاده، درباره «متوازن‌سازی شرایط و امکانات»، گفت: طرح تحول سلامت خدمات بزرگی به مردم داشت و نگرش مثبتی را نسبت به دولت در مردم ایجاد کرد، اما ضرورت دارد کارهای باقی‌مانده با یک عزم راسخ‌تر از قبل تدوین شود و این طرح ادامه بیابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ادامه داد: اقداماتی که در کل کشور در قالب طرح تحول سلامت، انجام شد خوب بود و برای استان‌های محروم موجب شد تا بسیاری از سیستم‌ها پویا و فعال شود و خدمات زیادی در اختیار مردم قرار گیرد، اما آنچه در طرح تحول سلامت، قبل از پیاده‌سازی در جای جای کشور دیده نشد، متوازن‌سازی شرایط و امکانات بود یعنی مشکلات مناطق محروم که شرایطی در سطح پائین‌تر از متوسط کشوری دارند، شناسایی و احصاء نشد.

وی ادامه داد: در واقع، مناطق محروم در ابتدا باید از نظر امکانات و تجهیزات به متوسط کشوری می‌رسیدند و یا حداقل تامین اعتبار می‌شدند تا این مناطق قادر می‌شدند شانه به شانه سایر استان‌های کشور توسعه پیدا کنند؛ متاسفانه درصد چشمگیری از اعتباراتی که به مناطق محروم در قالب طرح تحول سلامت داده شد، برای پُر کردن چاله‌های قبلی و جبران عقب ماندگی‌ها بود.

هاشم‌زاده، گفت: برای مثال زمانی که بنده، دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد را تحویل گرفتم، این دانشگاه پنج میلیارد تومان مقروض بود بنابراین اعتبارات داده شده برای مرتفع کردن این‌گونه مشکلات هزینه می‌شوند.

نسبت به متوسط کشوری ۵۰۰ تخت کم داریم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، افزود: امیدوارم حداقل در برنامه ریزی‌های مجلس جدید، مشکلات مناطق محروم دیده شود زیرا این مناطق از حد نرمال کشوری عقب‌تر هستند؛ به عنوان مثال تخت‌های بیمارستان برای هر هزار نفر جمعیت حدود یک و هفت دهم تخت است در حالی که در استان‌های محروم به ویژه چهارمحال و بختیاری یک و دو دهم تخت فعال وجود دارد یعنی نسبت به متوسط کشوری حدود ۵۰۰ تخت کم داریم.

وی تاکید کرد: اگر در ابتدا متوازن‌سازی انجام و مشکلات احصاء شود، به طور قطع توفیقات بیشتری می‌یابیم.
ارسال نظرات