آمار گمرک روسیه حاکی است

انفعال ایران در تصاحب بازار 40 میلیارد دلاری روسیه/کشورهای رقیب پیشتازند

عملکرد منفعلانه ایران باعث شده‌ کشورهایی چون ترکیه، بلاروس و حتی برزیل و چین که فاصله بسیار زیادی با روسیه دارند بیشترین سهم را از بازار 40 میلیارد دلاری نصیب خود کنند.
کد خبر: ۸۶۴۵۴۷۸
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج،  کشور روسیه از دیرباز جزو واردکنندگان عمده محصولات کشاورزی بوده و در سال‌های اخیر بر میزان واردات آن افزوده شده است. طبق آمار سایت تریدمپ از گمرک روسیه، میزان واردات محصولات غذایی روسیه در سال 2014 میلادی در حدود 40 میلیارد دلار بوده که حدود 14 درصد از کل واردات این کشور را تشکیل می‌دهد.

در بین محصولات غذایی وارداتی کشور روسیه، گوشت و میوه بیشترین سهم را دارند به طوریکه در سال 2014 بیش از 5.5 میلیارد دلار انواع گوشت قرمز و بیش از 5.4 میلیارد دلار انواع میوه به روسیه وارد شده‌است.

همچنین در یک تقسیم بندی جزئی‌تر بیشترین محصولات غذایی وارداتی روسیه عبارتند از گوشت گاو و پنیر.  بخش عمده‌ای از محصولات غذایی وارداتی روسیه، کالاهایی هستند که ایران امکان صادرات آن‌ها به روسیه را دارد و می‌تواند سهم خوبی از بازار روسیه را از آن خود کند. به عنوان نمونه انواع میوه و سبزیجات، محصولات لبنی، انواع ماهی و فرآورده‌ای غذایی محصولاتی هستند که ایران ظرفیت بالایی در صادرات آن‌ها دارد.

اما با اینحال طبق آمار گمرک روسیه، سهم ایران از بازار 40 میلیارد دلاری محصولات غذایی روسیه تنها 200 میلیون دلار است که عمدتا خیار و کشمش است. این مسئله نشان از عدم برنامه صحیح برای صادرات محصولات غذایی به روسیه دارد. عملکرد منفعلانه ایران باعث شده‌است کشورهایی چون ترکیه، بلاروس و حتی برزیل و چین که فاصله بسیار زیادی با روسیه دارند از فرصت استفاده کنند و بیشترین سهم را از این بازار 40 میلیارد دلاری نصیب خود سازند.

بنابراین لازم است جمهوری اسلامی ایران با رایزنی با طرف‌های روسی مشکلات موجود بر سر صادرات محصولات غذایی به روسیه را رفع کند و خصوصا با توجه به مناقشه ایجاد شده بین روسیه و ترکیه، سهم خود را از بازار روسیه افزایش دهد.

ارسال نظرات